Dienstverleningsprofiel Gemeente Boarnsterhim versie 1.0 2.4 Doelstelling van de dienstverlening De doelstelling van de dienstverlening zegt wat we willen bereiken. Het is dus een toekomstuitspraak waarbij de termijn van deze toekomstige situatie op onderdelen nader kan worden vastgelegd. Met doelstellingen wordt de toekomstsituatie gedefinieerd naar een haalbaar en meetbaar stadium. Haalbaar om de organisatie niet te frustreren met een eindstreep die nooit in zicht komt en meetbaar om intern en extern verantwoording te kunnen afleggen over het bereikte resultaat. Wij helpen de burger altijd o De burger die ons een vraag stelt, voor zover deze ook aan ons gesteld mag worden, krijgt hulp aangeboden. Dit kan betekenen dat we een informatief gesprek voeren of een proces starten om tot de gewenste dienstverlening te komen. De burger gaat bij ons nooit met lege handen weg of een gevoel dat zijn/haar komst voor niets is geweest. Zelfs wanneer een vraag niet bij ons thuishoort, zullen we hem of haar zo goed mogelijk van dienst zijn in het verwijzen of begeleiden bij zijn vraag. Wij zorgen ervoor dat de burger weet wat er gaat gebeuren ®ij'ieder contact met de burger besteden wij grote zorg aan het informeren van de burger. Dit kan soms leiden tot het geven van de feitelijke informatie waarom hij/zij vraagt. In andere gevallen waarin een vraag van de burger in behandeling wordt genomen, krijgt de aanvrager van de medewerker met wie hij contact heeft op een zorgvuldige en duidelijke manier te horen wat er met zijn aanvraag gebeurt, wat hij mag verwachten zowel in tijd als inhoud en op welk moment zijn aanvraag zal zijn/worden afgehandeld. Wij werken met één aanspreekpunt o De burger krijgt in de publieksdienstverlening contact met één medewerker. De inrichting van de organisatie en de werkprocessen is afgestemd op het gegeven dat deze burger juist bij deze medewerker in goede handen is. De burger maakt op dit moment een persoonlijk contact en de (zakelijke) gegevens worden uitgewisseld. De burger kan in relatie tot zijn vraag altijd bij deze medewerker terecht en de medewerker is ook degene die het proces bewaakt en voor de levering of terugkoppeling zorg draagt. De organisatie voorziet m het verzorgen van vervanging indien dit door afwezigheid van de medewerker noodzakelijk is. De burger mag hiervan geen nadeel of hinder Wij verbeteren de uitvoering continu o Kwantitatieve gegevens worden continu verzameld en geanalyseerd. Deze informatie wordt gebruikt om de dienstverlening te optimaliseren. Ontwikkel en volgsystemen zoals benchmarking en monitoring van de dienstverlening worden daarbij gebruikt. ondervinden. dionstverleningsproficl Boarnsterhim - (\ersie I.0) 4-4-2007 pag 9 van IS

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2007 | | pagina 34