Pagina 8 van 13
ven welke bepalingen van de regelgeving uit het normenkader relevant zijn door aan te geven
aan welke bepalingen financiële consequenties zitten.
Dit proces van kritisch kijken naar de regels heet het operationaliseren van het normenkader
en leidt tot het toetsingskader, waarin per verordening de regels met de financiële voorwaar
den zijn aangegeven.
Mocht evenwel blijken dat de afwijking van formele voorschriften toch financiële conse
quenties heeft, dan dient het college dit te melden aan de raad en aan de accountant. Een der
gelijke aanpak kan slechts tijdelijk zijn, letter en praktijk moeten zo snel als mogelijk is met
elkaar in overeenstemming worden gebracht. Dergelijke interpretabele' regels zijn in bijlage
3 opgenomen.
Met andere woorden de accountant richt zich in zijn controle op de bepalingen van recht,
hoogte, duur en betrekt hier de hardheidsclausules bij. Aan afwijkingen van andere bepalin
gen wordt voor 2007 in financiële zin geen nadere (financiële) consequenties verbonden,
waardoor deze afwijkingen ook geen invloed kunnen hebben op de strekking van de accoun
tantsverklaring. Dit laat onverlet dat ook aan deze bepalingen moet worden voldaan.
5. Reikwijdte accountantscontrole
5.1.Single Audit Single Information
Met ingang van 2006 is voor het eerst volgens het principe van Single Audit Single Informa
tion (SiSa) verantwoording afgelegd. SiSa houdt kort in dat een groot aantal bijzondere ver
klaringen (bv. WWB) richting het rijk niet meer afzonderlijk hoeft te worden verantwoord en
voorzien van een aparte accountantsverklaring, maar dat in een bijlage bij de jaarrekening
verantwoording wordt afgelegd. De bijlage valt dan onder de scope van de accountantsver
klaring bij de jaarrekening. De invoering van SiSa vindt geleidelijk aan plaats. De accountant
voert zijn controle van de bijlage bij de jaarrekening uit volgens de richtlijnen en het contro
leprotocol van het rijk.
Gelet op de ontwikkelingen ten aanzien van SiSa zal uw rol ten aanzien van de controletole
rantie belangrijker worden. De verklaring als geheel bij de jaarrekening dekt nu ook de ver
antwoording van de geldstromen, die voorheen met de bijzondere verklaringen werden ver
antwoord. De diepgang van de accountantscontrole is nu minder. Wij proberen dit met het
volgende, sterk versimpelde, voorbeeld weer te geven. Stel in de verantwoording WWB werd
voorheen over 10 min. verantwoording afgelegd en de controle vond plaats met een tole
rantie van 1%, dan liepen wij 'kort gezegd' met stappen van 1% maal 10 min door de mas
sa van 10 min. heen. Nu zijn de stappen bepaald op 1% van de totale verantwoording van
de gemeente. Stel dat die 100 min bedraagt dan controleren we de WWB massa van 10
min. nu met 1 van 100 min. Minder waarnemingen derhalve.
Kort gezegd gaat de accountant nu met dezelfde diepgang de specifieke uitkeringen controle
ren als de overige gemeentelijke stromen. Het rijk legde vroeger de 'controlelat' voor specie-
ke uitkeringen hoger.