standsaspect niet een zwaarder gewicht, maar verschuift het van een beoordeling achteraf naar
richtlijnen vooraf. Dit heeft als voordelen dat de bouwer vooraf rekening kan houden met de
richtlijnen en dat het welstandstoezicht houvast heeft bij het beoordelen van individuele plannen.
Momenteel wordt op provinciaal niveau gewerkt (initiatief van Hûs en Hiem) aan het opstellen
van richtlijnen voor het opstellen van beeldkwaliteitplannen voor het buitengebied. Hiertoe is een
werkgroep samengesteld met vertegenwoordigers van diverse gemeenten en van de provincie.
Argumenten:
1.1 Voldaan wordt aan de doelstelling 'actualisatiezoals omschreven in het Meerjarenpro
gramma Bestemmingsplannen.
Het nu geldende bestemmingsplan Buitengebied dateert uit 1998. Dit plan heeft steeds gebrekkig
gefunctioneerd, vooral omdat de agrarische bouwpercelen niet zijn goedgekeurd. De onthouding
van goedkeuring (in 2001) had te maken met het niet aanbrengen van onderscheid tussen een
grondgebonden en niet-grondgebonden agrarisch bedrijf. Als gevolg van de onthouding van
goedkeuring moest bij elke uitbreiding op een agrarisch bouwperceel een tijdrovende artikel 19
WRO-procedure worden gevoerd. Behalve deze onthouding van goedkeuring werd goedkeuring
onthouden aan de bestemming "natuur" op de Noorder Burd (definitiekwestie) en enkele kleinere
zaken die zich veelal op perceelsniveau afspeelden. Deze gebreken zijn in het nu voorliggende
plan hersteld.
Na de onthouding van goedkeuring zijn wij begonnen met een herziening van het bestemmings
plan, zoals vereist in artikel 30 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Gaandeweg bleek echter
dat de wetgeving, vooral die op het gebied van de flora en fauna en de luchtkwaliteit, zodanig
was veranderd dat niet meer van een herziening kon worden gesproken. Daarom is in 2005 ge
start met het opstellen van een geheel nieuw bestemmingsplan. Wij zijn verheugd het resultaat
hiervan nu aan u te kunnen voorleggen.
4. Geen inhoudelijke beoordeling Gemeenteraad
Aan uw raad wordt in dit stadium nog geen instemming met de inhoud van het plan gevraagd,
het is nu bedoeld om de inspraak met de burgers en het wettelijk vooroverleg op te starten.
Daarna vindt aanpassing van het plan, indien nodig, plaats en zullen ontwikkelingen en besluit
vorming op diverse terreinen die dan inmiddels hebben plaatsgevonden, worden meegenomen.
Kanttekeningen:
1. Op één punt wijkt het voorliggende voorontwerpbestemmingsplan af van de inhoud van
de nota integrale visie.
In de systematiek van dit bestemmingsplan is er voor gekozen om onderscheid te maken in de
bestemming van de verschillende groottes van agrarische bedrijven. Uit informatie van het Land
bouw Economisch Instituut blijkt namelijk dat bij de huidige stand van de technische ontwikkeling
een efficiënt functionerend eenmansbedrijf een productieomvang moet hebben van minimaal 45
nge. In Boarnsterhim had in 2004 ruim 75% van de bedrijven minimaal deze omvang. In vergelij
king met andere gebieden in Nederland is dit een hoog percentage. In Boarnsterhim had in 2004
17% van de bedrijven een omvang van minder dan 25 nge. Deze categorie bestaat vooral uit zo
genaamde nevenberoepsbedrijven, hieraan is geen bestemming "agrarisch bedrijf" toegekend,
maar de bestemming "woonboerderij. Dit wijkt af van de inhoud van de nota integrale visie, maar
sluit beter aan bij de realiteit. In de integrale visie Buitengebied is verwoord dat bedrijven groter
dan 10 nge als volwaardig bedrijf worden beschouwd. Dit is dus aangepast naar een grens van
25 nge. Een overzicht van het aantal nge's per dier- en productsoort ligt voor u in de raadsmap
ter inzage.
Pagina 2
2 02 voorstel vrijgeven inspraak bp Buitengebied/rodb/2