den budget (PGB) in de Wsw. Het is onwenselijk als deze verordenende bevoegdheden worden
overgedragen aan het AB van de GRWFW.
Regierol gemeenten
De gemoderniseerde Wsw legt de regie over de uitvoering van de Wsw nadrukkelijker bij de ge
meenten. Om die regiefunctie goed te kunnen uitvoeren is het van belang dat de deelnemende
gemeenten goed zicht hebben op hun mogelijkheden om invloed uit te kunnen oefenen. Hiertoe
dienen de volgende zaken goed te worden geregeld:
de informatievoorziening naar colleges en raden
de verantwoordingsrelaties
de financiering van de Wsw
De wijziging van de GRWFW bevat ook een aantal voorstellen om de regierol van de gemeente op
goede wijze te kunnen invullen.
Argumenten:
1. De gemeenteraden zijn bevoegd tot wijziging van de GRWFW
Conform de artikelen 23 en 24 van de huidige gemeenschappelijke regeling zendt het AB het
voorstel tot wijziging aan de colleges en gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. De col
leges en raden dienen binnen drie maanden een besluit te nemen en dit terstond mee te delen
aan het AB van de gemeenschappelijke regeling.
De reden van de wijziging van de GRWFW is gelegen in het wetsvoorstel modernisering Wsw.
De huidige GRWFW is aangegaan door raden én colleges van de deelnemende gemeenten. Dit
houdt in dat de verordenende bevoegdheden van de gemeenteraden zijn overgedragen aan het
AB van de GRWFW. Dit is onwenselijk als de gemeenteraden de regierol ten aanzien van de Wsw
willen invullen en daadwerkelijk invloed willen uitoefenen op de Wsw.
Bij de wijziging van de GRWFW wordt ook een aantal voorstellen gedaan om de regierol van de
gemeente daadwerkelijk in te vullen door afspraken te maken over informatievoorziening, ver
antwoording en financiering.
Ad 2. De gemeenteraad dient te besluiten tot wijziging van de GR en daarbij tevens toestem
ming te verlenen aan het college tot het aangaan van een GR van colleges van burge
meester en wethouders.
De huidige regeling is aangegaan door zowel de raden als door de colleges. In de gewijzigde GR
hebben de raden geen positie meer. De toekomstige gewijzigde GRWFW wordt om deze reden
dan ook alleen aangegaan door de colleges. De raden dienen echter wel akkoord te gaan met het
verdwijnen van hun positie uit de GRWFW. Ingevolge artikel 1 van de Wet gemeenschappelijke
regelingen kan het college van burgemeester en wethouders niet overgaan tot het treffen van een
regeling dan na verkregen toestemming van de gemeenteraden.
Ad 3. Hiermee wordt inzicht verkregen in de vervolgstappen in de procedure tot wijziging van
de GRWFW en het aangaan van de GRWFW door alleen de colleges.
De colleges van burgemeester en wethouders besluiten de gewijzigde regeling aan te gaan, na de
verkregen toestemming van de gemeenteraden ingevolge artikel 1, tweede lid van de Wgr en ar
tikel 24 eerste lid van de GRWFW. Het besluit moet conform artikel 24, derde lid van de GRWFW
binnen drie maandeh te worden genomen en terstond te worden meegedeeld aan het Algemeen
Bestuur van de GRWFW.
Artikel 24, eerste lid van de GRWFW bepaalt dat voor het vervolgen van het proces tot in
werkingtreding de eensluidende besluiten van de colleges van burgemeester en wethouders van
tenminste tweederde van de deelnemende gemeenten genomen moeten zijn. Dit impliceert dat
indien éénderde deel van de betrokken raden en colleges niet akkoord is met de wijziging van de
GRWFW, deze wijziging toch doorgang vindt.
Pagina 2
4 04 Wijziging GR Fryslân-West/szmm/2