den budget (PGB) in de Wsw. Het is onwenselijk als deze verordenende bevoegdheden worden overgedragen aan het AB van de GRWFW. Regierol gemeenten De gemoderniseerde Wsw legt de regie over de uitvoering van de Wsw nadrukkelijker bij de ge meenten. Om die regiefunctie goed te kunnen uitvoeren is het van belang dat de deelnemende gemeenten goed zicht hebben op hun mogelijkheden om invloed uit te kunnen oefenen. Hiertoe dienen de volgende zaken goed te worden geregeld: de informatievoorziening naar colleges en raden de verantwoordingsrelaties de financiering van de Wsw De wijziging van de GRWFW bevat ook een aantal voorstellen om de regierol van de gemeente op goede wijze te kunnen invullen. Argumenten: 1. De gemeenteraden zijn bevoegd tot wijziging van de GRWFW Conform de artikelen 23 en 24 van de huidige gemeenschappelijke regeling zendt het AB het voorstel tot wijziging aan de colleges en gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. De col leges en raden dienen binnen drie maanden een besluit te nemen en dit terstond mee te delen aan het AB van de gemeenschappelijke regeling. De reden van de wijziging van de GRWFW is gelegen in het wetsvoorstel modernisering Wsw. De huidige GRWFW is aangegaan door raden én colleges van de deelnemende gemeenten. Dit houdt in dat de verordenende bevoegdheden van de gemeenteraden zijn overgedragen aan het AB van de GRWFW. Dit is onwenselijk als de gemeenteraden de regierol ten aanzien van de Wsw willen invullen en daadwerkelijk invloed willen uitoefenen op de Wsw. Bij de wijziging van de GRWFW wordt ook een aantal voorstellen gedaan om de regierol van de gemeente daadwerkelijk in te vullen door afspraken te maken over informatievoorziening, ver antwoording en financiering. Ad 2. De gemeenteraad dient te besluiten tot wijziging van de GR en daarbij tevens toestem ming te verlenen aan het college tot het aangaan van een GR van colleges van burge meester en wethouders. De huidige regeling is aangegaan door zowel de raden als door de colleges. In de gewijzigde GR hebben de raden geen positie meer. De toekomstige gewijzigde GRWFW wordt om deze reden dan ook alleen aangegaan door de colleges. De raden dienen echter wel akkoord te gaan met het verdwijnen van hun positie uit de GRWFW. Ingevolge artikel 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen kan het college van burgemeester en wethouders niet overgaan tot het treffen van een regeling dan na verkregen toestemming van de gemeenteraden. Ad 3. Hiermee wordt inzicht verkregen in de vervolgstappen in de procedure tot wijziging van de GRWFW en het aangaan van de GRWFW door alleen de colleges. De colleges van burgemeester en wethouders besluiten de gewijzigde regeling aan te gaan, na de verkregen toestemming van de gemeenteraden ingevolge artikel 1, tweede lid van de Wgr en ar tikel 24 eerste lid van de GRWFW. Het besluit moet conform artikel 24, derde lid van de GRWFW binnen drie maandeh te worden genomen en terstond te worden meegedeeld aan het Algemeen Bestuur van de GRWFW. Artikel 24, eerste lid van de GRWFW bepaalt dat voor het vervolgen van het proces tot in werkingtreding de eensluidende besluiten van de colleges van burgemeester en wethouders van tenminste tweederde van de deelnemende gemeenten genomen moeten zijn. Dit impliceert dat indien éénderde deel van de betrokken raden en colleges niet akkoord is met de wijziging van de GRWFW, deze wijziging toch doorgang vindt. Pagina 2 4 04 Wijziging GR Fryslân-West/szmm/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2008 | | pagina 30