De jaarstukken en de Najaarsnota zijn niet alleen financieel gericht, maar geven ook beleidsma
tige verantwoording. Voor de jaarstukken is dat verplicht, omdat het jaarverslag volgens BBV een
integraal verantwoordingsdocument is.
**Wij stellen voor bij de Najaarsnota de bestaande gedragslijn voort te zetten, dat wil zeggen het
uitgangspunt geen bericht goed bericht te laten gelden en per programma slechts verwachte
afwijkingen van het beleidsresultaat op te nemen en de verwachte financiële afwijkingen toe te
lichten.
6. Verbetering programmabegroting
Raadsleden hebben gevraagd de programmabegroting te verbeteren. Hierbij gaat het erom bin
nen de programma s de inhoud SMARTer te beschrijven, waardoor het geheel transparanter
wordt. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Accountable, Realistisch en Tijdsgebonden. Daar
naast ligt er het vraagpunt de activiteiten van de Wmo meer in een programma te bundelen.
In artikel 3 van de financiële verordening staat vermeld dat de onderverdeling van de program
ma's in de producten aan het begin van een raadsperiode wordt vastgesteld en tussentijds niet
wijzigt, tenzij er dringende redenen zijn. Dit is zo vastgelegd omdat bij een wisselende indeling
opeenvolgende jaren niet meer met elkaar vergelijkbaar zijn.
Bovendien is het raadzaam om een verbeteractie van de begroting die tot wijzigingen in begro-
tingsopzet en/of indeling leidt in samenspraak met (een selectie van) raadsleden, bijvoorbeeld de
auditcommissie, te ontwikkelen. Dit dient evenzo in samenwerking met de griffier te gebeuren.
Indien er nog een zichtbaar resultaat bij de begroting 2009 geboekt had moeten worden, dan zou
hiermee al gestart moeten zijn. Gelet op de beperkt beschikbare capaciteit zal de organisatie ech
ter de handen in 2008 al vol hebben aan de hierboven genoemde verbetering van de P&C-cyclus.
Daarom is besloten nu slechts kleine verbeteringen in de begroting aan te brengen en af te zien
van een verandertraject.
Derhalve stellen wij voor het verandertraject van de begroting uit te voeren bij het begin van een
nieuwe raadsperiode, dwz bij de voorbereiding van de begroting 2010. Dit traject zou moeten
starten rond de vaststelling van de begroting 2009, dus eind 2008. Er is dan voldoende tijd om
dit project aan te pakken en uit te voeren. Eén en ander is overlegd met de griffier en de audit
commissie en zij kunnen zich hierin vinden. Een opzet voor zo'n traject zal tijdig worden opge
steld.
6b Aanbevelingen
bij de begroting 2009 de opzet en indeling van de programma's niet wijzigen ten opzichte
van de begroting 2008;
de inhoud en structuur van de programma's stapsgewijs en werkendeweg verbeteren;
eind 2008 een traject starten om in samenspraak met de raad de structuur en inhoud van
de programma's voor de begroting 2010 te verbeteren/wijzigen.
7. Gevolgde procedure
De auditcommissie heeft in haar vergadering van 6 maart 2008 de ambtelijke notitie d.d. 21 fe
bruari 2008, die ten grondslag heeft gelegen aan dit voorstel, besproken. Zij heeft positief gead
viseerd over de aanbevelingen.
CONSTATERING BESLISBOOM
Niet van toepassing, de uitvoering vormt onderdeel van de reguliere werkzaamheden.
KANTTEKENING
Pagina 4
2 04 raadsvoorstel verbetering planning en control cyclus 2008/odwt/4