ALGEMENE TOELICHTING op de Wachtlijstverordening WSW.
De Wet Sociale Werkvoorziening (hierna: De Wet) omschrijft de wachtlijst als een overzicht van
ingezetenen die geïndiceerd zijn, geen Wsw-dienstbetrekking hebben en beschikbaar zijn een
dergelijke dienstbetrekking te aanvaarden. De volgorde waarin Wsw-dienstverbanden worden
aangeboden wordt bepaald door de volgorde van plaatsing op de wachtlijst. De raad heeft echter de
mogelijkheid uitzonderingen te maken op de algemene regel, mits zij die uitzonderingen vasdeggen in
een verordening. Dit geeft de raad de mogelijkheid een doelgroepenbeleid te vperen.
De wetgever onderstreept het belang van het wachtlijstbeheer door het ondfrwerp van het
uitvoeringsbesluit over te hevelen naar de wettekst. Rode draad in artjJ^drfi^Wi De Wet is dat, zoals
de memorie van toelichting aangeeft, gemeenten meer mogelijkheden tijgen diWchtlijst te gaan
beheren. De Wet wijst het beheer van de wachtlijst expliciet toe aaffftë^college. Üflfcbetekent
overigens niet dat het college dat zelf moet uitvoeren. Het coMje kan dera taak mailmteren aan
derde partijen zoals de uitvoeringsorganisatie. In deze verordenimkyindt dj|de uitwerkinli
De Wet stelt het CWI verantwoordelijk voor de (hertiËcücatie van ingezetenen van de gemeente. Het
college heeft echter in bepaalde gevallen de bevoegd&id deze (^r)indic^|beschikking in te trekken.
Het college kan dit doen indien de geïndicee^msser^^rtóü^jgert, nieHÉeewerkt aan behoud
van arbeidsbekwaamheid, niet meewerkt aajl^rindicatie^qfcr verwijtbl
wordt, de dienstbetrekking opzegt of niet tjfeschikbaar is. De(hfir)indica
rechtswege indien de geïndiceerde de leeftijavan 65 jaar bereikt
buiten de sociale werkvoorziening a#Waardtf|
tiervan.
Handelen ontslagen
^beschikking vervalt van
of een reguliere baan
De Wet maakt ten slotte mogelijk dat geïndiceef^^oorui^pend op plaatsing in de Wsw zonder
consequenties voor de indrfa^fts»c^nstverh^nd laömSf aanvaarden of op andere wijze aan de slag
gaan als dat erop is gericht de aftócf^^^^^y op peil te houden. Dat betekent dat het college
geïndiceerden op d^,w*öfe^^bijv6^rbeeld metjpferuikmaking van reïntegratiemiddelen een traject
of dienstverband t#r activering|mnneï* aanbieden zonder dat dat gevolgen heeft voor de indicatie.
Besluit uitvoering
sociale werkv^rzieplÉg en begeleid werken
Het Uitvoeringsbesluit \S^SW legt delgemeente de verplichting op de geïndiceerde burger informatie
te verstrekken aan de hand^aayy^ti de burger kan controleren of het college hem op de juiste wijze
op de wipitlijst heeft geplaatst en hem op het juiste moment een Wsw-dienstbetrekking aanbiedt. Bij
de behandé|ing van De W^sJ: is daarnaast toegezegd dat burgers actief en periodiek worden
geïnformeercf^ver beidejfoken.
Regeling uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken
Volgens De Wet bestaat de wachtlijst uit geïndiceerden die beschikbaar zijn voor het aanvaarden van
een Wsw-dienstbetrekking. De Regeling uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken
(hierna de Uitvoeringsregeling) geeft nadere invulling aan het begrip beschikbaarheid. De
Uitvoeringsregeling (artikel 4, eerste lid, onder a t/m d) stelt dat een geïndiceerde niet beschikbaar is
indien hij langer dan 13 weken wegens ziekte of gebrek niet in staat is tot het verrichten van arbeid,
een vrijheidstraf uitzit, niet in Nederland woont, een voltijdsscholing of opleiding volgt (tenzij gericht
op het aanvaarden van een Wsw-dienstbetrekking) of uit zijn houding ondubbelzinnig blijkt dat hij
niet bereid is een Wsw-dienstbetrekking te aanvaarden.
4
W i