Relatie wachtlijstbeheer en financieel verdeelmodel
Het budget voor het uitvoeringsjaar wordt toegekend in oktober van het jaar daaraan voorafgaand.
De basis voor de budgettering wordt gevormd door het in een bijlage van de gemeentelijke
jaarrekening te verantwoorden totaal aantal geïndiceerde inwoners op de wachtlijst en met een
dienstverband op 31 december van het jaar daaraan voorafgaand. Ernstig gehandicapten tellen
daarbij mee voor 125%.
Hierbij moet rekening worden gehouden met het landelijk vast te stellen garantiègercentage. Dit
percentage is voor 2008 vastgesteld op 97,5% van het op 30 juni 2007 gereâfîseercie aantal
dienstbetrekkingen, en is voor 2009 nog niet bekend. Gemeenten heblpÄ'iiÄ ^jg jaar minimaal recht
op het voor dat jaar vastgestelde percentage van het aantal te reaHseremirbeidsff|«m en het daaraan
gekoppelde budget van het voorafgaand jaar. ,!K
De lengte van de wachtlijst is een belangrijke factor bij het bepaleti.,van hâbudget. Het Kijk kiest
voor verdeling van de beschikbare middelen op basis vart ÔfeJioefte. i|oorti:el van deze Systematiek is
dat gemeenten met de grootste behoefte ook de groame taakstelling Hi|gen. Nadeel is echter dat de
gekozen systematiek een kunstmatig lang gehoudqjî tj^chtlijst Beloont me|*|gn hoger budget.
Geïndiceerden die niet beschikbaar zijn voor ee*^Vs\vM|^sty^mât)d d|enen(jlIarom voor de
periode waarin dit het geval is te worden ve|€ijderd van c&ljjachtlijst.
"k
Wachtlijstbeheer en de gemeenschappelijke regeling
Rol van college en raad v.ïk
De Wet gemeenschappehjke regelingen (hiejna wg^gtelt dapregelingen kunnen worden aangegaan
door burgemeesters, college^etfgfipeenteratieq. Indlëtî'Mirgemeesters een gemeenschappehjke
regehng (GR) aangaan spreken vïft l&'l^|rgt|neestersregehng, indien coheges hun bevoegdheden
overdragen van een jxdlèg^egeling^n indien de'rä'äd haar bevoegdheden overdraagt van een
regehng die (mede| namens défaad is aangegaan.
x.
De Wsw kept ronc^m de wachthjstjbevoegdheden toe aan zowel colleges (beheer) als raden
(verordeningen) Beide kunnen worden overgedragen aan de GR. Indien ook de raadsbevoegdheden
wordeifpvergedrageri ïïgt het voor dé hand dat raadsleden zitting hebben in het algemeen besmur
van de ffegeling. Indien slèëhts*coltógebevoegdheden worden overgeheveld zouden raadsleden
volgens cf| Wet duahsering gemeentehjke medebewindsbevoegdheden juist geen zitting (meer)
moeten hébben in het algémeen bestuur. De deelnemende gemeenten aan GR WFW hebben de
collegebevoegdheden overgedragen aan de GR, maar dragen de raadsbevoegdheden niet over.
-
Regie op beleidsniveau
De gemeenteraad heeft zelf de bevoegdheid en verantwoordelijkheid voor het beheer van de
wachtlijst (het opstellen van beleid hieromtrent in de Verordening), maar maakt afspraken met het
college over de uitvoerende werkzaamheden. Deze bevoegdheden heeft het college overgedragen aan
de GR, dus deze worden op dit moment in feite uitgeoefend door het algemeen besmur van de GR.
Waar in deze verordening en in de toelichting over college wordt gesproken, zullen deze
bevoegdheden in feite worden uitgevoerd door het algemeen besmur van de GR.
De gemeente kiest in deze voor een verordening ten aanzien van beleid, beleid met een sociale
opgave waarin begrepen beleid op de wachtlijst. Dit beleid dient als kader voor het beheer van de
5