Relatie wachtlijstbeheer en financieel verdeelmodel Het budget voor het uitvoeringsjaar wordt toegekend in oktober van het jaar daaraan voorafgaand. De basis voor de budgettering wordt gevormd door het in een bijlage van de gemeentelijke jaarrekening te verantwoorden totaal aantal geïndiceerde inwoners op de wachtlijst en met een dienstverband op 31 december van het jaar daaraan voorafgaand. Ernstig gehandicapten tellen daarbij mee voor 125%. Hierbij moet rekening worden gehouden met het landelijk vast te stellen garantiègercentage. Dit percentage is voor 2008 vastgesteld op 97,5% van het op 30 juni 2007 gereâfîseercie aantal dienstbetrekkingen, en is voor 2009 nog niet bekend. Gemeenten heblpÄ'iiÄ ^jg jaar minimaal recht op het voor dat jaar vastgestelde percentage van het aantal te reaHseremirbeidsff|«m en het daaraan gekoppelde budget van het voorafgaand jaar. ,!K De lengte van de wachtlijst is een belangrijke factor bij het bepaleti.,van hâbudget. Het Kijk kiest voor verdeling van de beschikbare middelen op basis vart ÔfeJioefte. i|oorti:el van deze Systematiek is dat gemeenten met de grootste behoefte ook de groame taakstelling Hi|gen. Nadeel is echter dat de gekozen systematiek een kunstmatig lang gehoudqjî tj^chtlijst Beloont me|*|gn hoger budget. Geïndiceerden die niet beschikbaar zijn voor ee*^Vs\vM|^sty^mât)d d|enen(jlIarom voor de periode waarin dit het geval is te worden ve|€ijderd van c&ljjachtlijst. "k Wachtlijstbeheer en de gemeenschappelijke regeling Rol van college en raad v.ïk De Wet gemeenschappehjke regelingen (hiejna wg^gtelt dapregelingen kunnen worden aangegaan door burgemeesters, college^etfgfipeenteratieq. Indlëtî'Mirgemeesters een gemeenschappehjke regehng (GR) aangaan spreken vïft l&'l^|rgt|neestersregehng, indien coheges hun bevoegdheden overdragen van een jxdlèg^egeling^n indien de'rä'äd haar bevoegdheden overdraagt van een regehng die (mede| namens défaad is aangegaan. x. De Wsw kept ronc^m de wachthjstjbevoegdheden toe aan zowel colleges (beheer) als raden (verordeningen) Beide kunnen worden overgedragen aan de GR. Indien ook de raadsbevoegdheden wordeifpvergedrageri ïïgt het voor dé hand dat raadsleden zitting hebben in het algemeen besmur van de ffegeling. Indien slèëhts*coltógebevoegdheden worden overgeheveld zouden raadsleden volgens cf| Wet duahsering gemeentehjke medebewindsbevoegdheden juist geen zitting (meer) moeten hébben in het algémeen bestuur. De deelnemende gemeenten aan GR WFW hebben de collegebevoegdheden overgedragen aan de GR, maar dragen de raadsbevoegdheden niet over. - Regie op beleidsniveau De gemeenteraad heeft zelf de bevoegdheid en verantwoordelijkheid voor het beheer van de wachtlijst (het opstellen van beleid hieromtrent in de Verordening), maar maakt afspraken met het college over de uitvoerende werkzaamheden. Deze bevoegdheden heeft het college overgedragen aan de GR, dus deze worden op dit moment in feite uitgeoefend door het algemeen besmur van de GR. Waar in deze verordening en in de toelichting over college wordt gesproken, zullen deze bevoegdheden in feite worden uitgevoerd door het algemeen besmur van de GR. De gemeente kiest in deze voor een verordening ten aanzien van beleid, beleid met een sociale opgave waarin begrepen beleid op de wachtlijst. Dit beleid dient als kader voor het beheer van de 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2008 | | pagina 52