wachtlijst door het college. De gemeente spreekt met het college af dat zij telkens de bijgewerkte
wachtlijst ter beschikking heeft en dat zij periodiek wordt geïnformeerd over het aantal gerealiseerde
plaatsingen.
Dit model heeft een aantal voordelen. Het biedt de gemeente de ruimte haar beleidsmatige
verantwoordelijkheid te nemen zonder uitvoerende werkzaamheden naar zich toe te trekken. De
gemeente hoeft geen capaciteit vrij te maken voor het daadwerkelijke beheer van de wachtlijst, maar
behoudt de mogelijkheid de kaders aan te geven, het beheer te controleren en .te volgen. De
gemeente maakt maximaal gebruik van de door het uitvoeringsbedrijf opgebolde kennis en
ervaring. De aan het college toebedeelde uitvoeringswerkzaamheden zijn irfimers door het college
overgedragen aan de GR.
Nadeel van de regie op beleidsniveau is dat het beheer van de wachtlijs
vormgegeven. Dit betekent een toenemende behoefte aan commtmii
wachtlijstbeheer en de realisatie van plaatsingen. De toenemende infor
partijen houdt een risico op fouten in. Eventuele fouten kunnen;I^
met alle gevolgen van dien.
iet lati||gr in eigen hand is
^over de lijj^ers van het
iebehoefte M beide
ander- of oV®Kalisatie
De raad kiest ervoor zoveel mogelijk taken van h<^ööttege te bHjyen beleg
gemeenschappelijke regeling. De gemeente he^^behrôf
gekozen beleidsmodel biedt voldoende sturmgsmageüjkïïi
capaciteit kan vrijmaken voor de doelmatig* uitvoering van d
var
de
Gën en instroom. Het
omdat ze zelf geen
iet wachtlijstbeheer.
De sociale opgave zoals verwooj
Van binnen naar buiten
Een hoofddoelstelling van.ffë
beschutte werkomgeving van
naar buiten'. Het is ggjeÄjÄeerst
-uitvoer
om m
t werken
eentelijk beleic
e?tÄensen met een arbeidshandicap buiten de
nisatie te laten werken: 'de beweging van binnen
te definiëren: alle werk dat buiten de beschutte
orgafti§atie wordt uitgevoerd (oftewel; vanaf trede 3 in figuur 1).
omgeving van de
Het eerste k^der uÄde kademota ffeerich|i8p deze beweging 'van binnen naar buiten'. In dit eerste
kader wordt g%stelcïdjt de vaardigheden van iedere Sw-er dusdanig moeten worden bevorderd dat
hij zal i|[tkomen op zijt|gersoonlijk foogst mogelijke vorm van arbeidsdeelname. Hierbij wordt de
zogenaamde Sw-werkladd
angspunt genomen (zie figuur I).