de gemeenteraad hiermee in stemt en het tekort van 2008 verrekend kan worden met het tegoed van 2007 is er nog sprake van een overschrijding van slechts 824,46. Bij deze overschrijding is ervan uitgegaan dat de kosten voor externe inhuur ten behoeve van het bestemmingsplan Buitengebied tot 1 juli 2008 doorloopt. Er wordt tevens van uit gegaan dat de openstaande vacatures voor specialisten RO (totaal 48 uur) en beleidsmedewerkers RO (totaal 54 uur) tegen die tijd zijn ingevuld. Als de actualisatie te lang gaat duren heeft dit financiële consequenties. Deze zijn opgenomen onder het kopje risico's. De kosten voor de actualisatie van de bestemmingsplannen Villapark De Herne en Terherne - Kom maken geen deel uit van deze berekening. Voor deze twee plannen is in het kader van de jaarrekening 2006 een voorziening getroffen van in totaal 100.000 euro. Communicatie: Elk half jaar wordt de projectrapportage teruggekoppeld aan de gemeenteraad. Organisatie: Intern: In het kader van de actualisatieslag is een projectorganisatie in het leven geroepen, waarin zowel bestuur als diverse afdelingen zijn betrokken: publiekszaken (RO, Milieu, BWT), afdeling BOP, Openbare werken en Ondersteunende diensten (Financiën, CBO, l&A). Extern: bureau Witpaard - partners uit Zwolle werkt aan de actualisatie van de bestemmings plannen voor diverse kernen. Ondersteuning in het actualiseringtraject wordt door dit bureau ver leend in de vorm van de inzet van een medewerker van dit bureau op de afdeling BOP (in regel één dag per week). BügelHajema Adviseurs is ingeschakeld voor het opstellen van de bestem mingsplannen Buitengebied, Terherne - Kom, villapark de Herne en bestemmingsplan Spiker- boor/Polsleat. Buro Vijn is ingeschakeld voor het bestemmingsplan Grou-Kom. Plaatselijke Belan gen worden betrokken bij de totstandkoming van de nieuwe bestemmingsplannen. Wij stellen de Plaatselijke Belangen schriftelijk op de hoogte van de stand van zaken en de diverse stappen bin nen de bestemmingsplanprocedure. Risico's: Naar verwachting treden de nieuwe Wet op de ruimtelijke ordening (Wro) alsmede het Besluit op de ruimtelijke ordening (Bro) per 1 juli 2008 in werking. De invoering van de digitale onderdelen zal naar verwachting op 1 juli 2009 plaatsvinden. In de nieuwe Wro is opgenomen dat gemeenten verplicht zijn een structuurvisie op te stellen. De Wro kent geen formele sancties als niet aan de wettelijke plicht tot vaststellen van een struc tuurvisie wordt voldaan. De aanwezigheid van een structuurvisie is in maatschappelijk en be stuurlijk opzicht van groot belang. Gezien het verplichte karakter van de structuurvisie mogen burgers, maar ook andere overheden, buurgemeenten en maatschappelijke organisaties er vanuit gaan dat een gemeente een structuurvisie heeft. De structuurvisie geeft richting aan de gewenste ruimtelijke inrichting van een gebied waardoor voor een ieder in algemene zin duidelijk is of be paalde initiatieven daarbinnen passen. Voor andere overheden kan de structuurvisie duidelijk ma ken hoe de gemeente het beleid van Rijk en provincie uitwerkt op gemeentelijk schaalniveau. Voor het gemeentelijk bestuur is de structuurvisie een belangrijk kader voor de afweging van concrete ruimtelijke beslissingen en voor de inzet van bestuurlijke uitvoeringsinstrumenten, zoals het vaststellen van bestemmingsplannen het nemen van projectbesluiten, het beschikbaar stellen van financiële middelen en het sluiten van bestuursovereenkomsten. Een structuurvisie geeft de gemeente bevoegdheden op grond van hoofdstuk 6 van de grondexploitatiewet met betrekking tot de verevening van bovenplanse kosten. In een overeenkomst over grondexploitatie kunnen al- Pagina 2 projectrapportage actualisatie bestemmingsplannen 20 maart 20083 april 2008 /2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2008 | | pagina 32