veer 175.000,00. Dit is nog exclusief het schilderwerk en eventuele werkzaamheden aan de funderings- en (weg)dekconstructie. Er moeten duidelijke afspraken gemaakt worden over het bedienbaar houden van de brug. Als de recreatie (scheep)vaart door het dorp toeneemt zou dat een reden kunnen zijn om de brug definitief bedienbaar te houden. De waterrecreant kan echter ook om Wergea heen varen. Indien dat leidt tot minimale bedieningen ligt het voor de hand dat de brug niet meer wordt bediend of zelfs vervangen wordt door een vaste brug. Door middel van tellingen zal vastgelegd worden hoeveel boten door het dorp varen en hoeveel er omheen. Met dorpsbelang kunnen vooraf criteria worden afgesproken voor continuering van de doorgaande vaarroute. Argumenten: Indien de brug bedienbaar blijft voor de komende 5 watersportseizoenen kan duidelijk gemaakt worden welke invloed de nieuwe brug nabij plan Grut Palma heeft op het doorgaande vaarverkeer door Wergea en de noodzaak om deze brug beweegbaar te houden. De bediening van de brug wordt met 5 jaar verlengd en dat kan op een eenvoudige maar accep tabele wijze overeenkomstig de offerte van Konstruktiebedrijf de Jong Er zijn daarnaast nog een aantal onuitstelbare onderhoudswerkzaamheden welke ook uitgevoerd moeten worden, te weten; Herstellen (veilig stellen) dekdelen van rijbaan en voetpad inclusief slijtlaag Onderhoudsschilderwerk Herstellen van smeerleidingen Heugelstanggeleider en verenpakket (stelpost prijsopgave de Jong) Veiligstellen van wrijfgording onder brug Eventueel herstellen van oplegpunten Voorwaarschuwing stremming scheepvaart Verkeersmaatregelen etc. Voor het uitvoeren van de werkzaamheden een bijvoorbeeld de oplegpunten, het dek, het veren pakket, etc. kan het mogelijk zijn dat de brug afgesloten moet worden voor alle verkeer. De totaal verwachte onkosten, inclusief 10% begeleiding (voorbereiding, directie en toezicht) worden geraamd op 95.000,00 euro excl. BTW. Kanttekeningen: De werkzaamheden van Konstruktiebedrijf de Jong zijn exclusief benodigde onderhoudswerk zaamheden. Gedacht moet worden aan het vervangen van de voedingskabel, herstellen van smeerleiding, herstellen van slijtlaag op dekplanken, veilig stellen van voetgangersdek en het eventueel vervangen van oplegpunten. Deels is een aanvullende prijs gevraagd bij Konstruktiebedrijf de Jong. Zo is er een stelpost opge nomen voor o.a. het herstellen van het verenpakket, het herstellen van heugelstang geleider en het aanbrengen van een beveiligde handbediening. De resterende werkzaamheden dienen uit veiligheidsoogpunt alsnog uitgevoerd te worden door een andere aannemer. Na uitvoeren van bovengenoemde werkzaamheden kan er nog steeds geen CE-markering op de brug afgegeven worden Pagina 2 3 07 Vernieuwd raadsvoorstel brug Wergea/ctsw/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2008 | | pagina 69