5.2.2 Tijdpad en planning werkzaamheden: de vervolgstappen Voor de keuze van het realiseren van spoor 2 is een tijdpad opgesteld waarin de volgende werkzaamheden zijn gepland: i. Overleg programma's van eisen; ii. Technische vertaling PVE en definiëren kwaliteitseisen (output); iii. Vaststellen gewenste aanbestedingsvorm; iv. Aanbestedings- en gunningsproces; v. Voorbereiding bouw; vi. Uitvoering bouw; vii. Oplevering en ingebruikname. De gehele planning is erop gericht dat de scholen zo snel mogelijk worden gerealiseerd. Dat betekent dat na de besluitvorming wordt begonnen met het opstellen van een programma van eisen waarin de kwaliteitseisen worden opgenomen. Naar verwachting kan dit op 1 november 2008 gereed zijn. Op basis van het programma van eisen kan een aanbeste dingsprocedure voor de ontwerpfase worden gestart, waarna het ontwerp en bestek kan worden opgesteld. Naar verwachting kan de aanbestedingsprocedure voor de bouw rond 1 juli 2009 aanvangen. De gunning van de bouw wordt voorzien voor eind oktober 2009. De bouwvoorbereiding en de bouw vergt 15 maanden, zodat de ingebruikname van de scholen op 1 mei 2011 mogelijk is. In bijlage 5 is een gedetailleerd planningoverzicht opgenomen 5.2.3 Risico's Bij de keuze voor het realiseren van alleen scholen kunnen enkele risico's worden onder kend. De risico's zijn in bijlage 5 toegelicht. Enkele risico's zullen tot financiële consequen ties leiden. Dat betreft de kosten voor het instandhouden van gemeentelijke accommoda ties en de kosten wegens areaaluitbreiding. Door alleen scholen te realiseren zullen bepaalde gemeentelijke accommodaties in stand moeten worden gehouden. Via afzonderlijke voorstellen zullen wij de raad hiervoor krediet vragen. Een eerste inschatting leidt tot een structurele last van 217.000. Dit vraagt ech ter een separate afweging door de Raad. Met de kosten van onderhoudskosten e.d. als gevolg van areaaluitbreiding van de brede school/ocaf/'es Grou en Akkrum is geen rekening gehouden in de meerjarenbegroting. Naar verwachting zal dit jaarlijks een bedrag van 18.000 vragen. 6. Voorstel Spoor 1 geniet de voorkeur van het college. Gezien de financiële consequenties van spoor 1mede in relatie tot de financiële positie van de gemeente is spoor 1 echter niet te beta len. Spoor 2, de variant met alleen scholen is structureel goedkoper dan spoor 1maar kan ook niet binnen de financiële kaders van het raadsbesluit van 9 oktober 2007 worden gereali seerd. Gezien de bouwkundige staat van de huidige schoolgebouwen is het noodzakelijk dat nieuwbouw wordt gepleegd. Het college vindt het echter maatschappelijk niet accepta- Pagina 8 raadsvoorstel BS 17 juni 2008 (versie 1.0)118

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2008 | | pagina 9