De schoolbesturen zijn formeel verantwoordelijk voor:
de schoolbestuurlijke kosten;
wet- en regelgevingskosten;
kosten voor aanpassingen in het kader van gebruiksvergunningen brandveiligheid.
Over de daadwerkelijke verdeling van de noodzakelijke onderhoudskosten zijn vanuit het brede
schoolproject in het verleden andere afspraken gemaakt, namelijk dat de gemeente alle kosten
voor haar rekening neemt. Dit vanwege het feit dat de schoolbesturen niet hebben gekozen voor
of hebben gevraagd om uitstel van de nieuwbouw brede school en hierdoor met kosten worden
geconfronteerd, die zij anders niet of minder hadden gehad. Echter, gezien de financiële situatie
van de gemeente is het onmogelijk om alle kosten te vergoeden. Daarnaast zijn niet alle kosten
een gevolg van het uitstel en hebben de schoolbesturen een deel kunnen reserveren.
Uiteraard zijn de schoolbesturen teleurgesteld over het feit dat de gemeente van de eerder ge
maakte afspraak afstapt en zij verwachten, vanwege de eerdere toezegging en de omstandighe
den waarin zij zitten, enige vorm van tegemoetkoming. Zij zijn daarentegen ook realistisch en er
is gezocht naar een compromis. Er is getracht om de kosten, die een direct gevolg zijn van het
uitstel, in kaart te brengen. Dit is niet simpel en enigszins subjectief. Uiteindelijk heeft het geleid
tot het volgende voorstel:
extra bijdrage Burg. Thalensschool 28.239
bijdrage Burg. Thalensschool 10% van 79.592 - 28.239 5.135
bijdrage Juf Boeremaskoalle 10% van 8.109 811
bijdrage De Twa Fisken 10% van 35.164 3.516
bijdrage Ds. Hasperschool 10% van 13.279 1.328
bijdrage Nijdjipskoalle 10% van 17.159 1.716
40.745
De extra bijdrage aan de Burgemeester Thalensschool is afwijkend en wel om de volgende reden.
Deze school heeft in 2003 het vrijgekomen gebouw van de OSG Sevenwolden betrokken met het
vooruitzicht dat er in Akkrum in 2006 een nieuwe school gerealiseerd zou zijn. Daarom heeft men
toen genoegen genomen met een aantal onderhoudssituaties waarvan gesteld moet worden dat
deze nu niet nog eens voor een periode van minimaal 3 jaar acceptabel zijn. Dit betreft o.a. het
vervangen van de vloerbedekking in een aantal gangen en lokalen en het aanbrengen van mecha
nische ventilatie in de onderbouwtoiletten. De totale kosten van deze voorzieningen zijn in de
rapportage begroot op 28.239,--. Wanneer de school in 2006 naar de nieuwe school had kun
nen verhuizen had het schoolbestuur deze kosten niet hoeven te maken. Daarom zijn deze kosten
wel duidelijk aan te merken als extra kosten tengevolge van het uitstel van de nieuwbouw.
Tot slot wordt voorgesteld om betreffende de wet- en regelgevingskosten de lijn van de afgelo
pen jaren vast te houden. Concreet betekent dit dat beide partijen, de gemeente en de schoolbe
sturen, 50% voor hun rekening nemen.
Volgens bovenstaand voorstel zou de gemeente de volgende kosten voor haar rekeningen nemen:
gemeentelijke kosten 112.743
bijdrage schoolbestuurlijke kosten 40.745
50% van de wet- en regelgevingskosten 15.271
168.759
Pagina 3
3 16 ra.idsv. onderh Akkrum en Gfou/szmm/3