satie en interne controle. Deze laatste acties konden helaas niet budgettair neutraal worden uit gevoerd maar zijn wel noodzakelijk. Voor het derde en vierde kwartaal 2008 wordt momenteel gewerkt aan een tweede herstelactie om de dienstverlening beter te laten verlopen en de organisatie verder in control te brengen. Daarbij gaat het met name om de frontoffice en backoffice functies alsmede het verfijnen van de managementstructuur. Vakgroep Financiën De onrust onder het personeel van de vakgroep n.a.v. gebeurtenissen in 2007 is weggenomen, de sfeer binnen het team is aanzienlijk verbeterd. De vacatures financiële consulenten en finan cieel controller zijn ingevuld. De adviesrol wordt steeds beter opgepakt. Momenteel wordt bin nen de vakgroep gebruik gemaakt van ondersteuning via de wet werk en bijstand, (opdoen werk ervaring) Deze collega's dragen bij aan een goede ondersteuning op het administratief technische werk. De financiële planning en control wordt gestructureerd opgepakt: jaarkalender P&C-cyclus wordt per onderwerp afzonderlijk in MO en college gebracht waarbij steeds meer naar een geïn tegreerde planning wordt toegewerkt. Daarnaast krijgen de afdelingen steeds meer verantwoor delijkheden binnen de planning en controlcyclus welke passen bij de gekozen organisatie filosofie van integraal management. Vakgroep Documentaire informatievoorziening (archief) De DIV taak alsmede het archief van de gemeente kenden op een aantal gebieden stevige achter standen. Inmiddels is gestart met het opschonen van het archief alsmede het op orde brengen van een aantal grotere dossiers waaronder het bouw- en woningtoezichtarchief. Vakgroep P en O De vakgroep P en O heeft een redelijk hectische periode achter de rug zeer zeker gezien het grote aantal in te vullen vacatures. Daarnaast heeft de vakgroep, ondanks alle drukte, kans gezien de personeelsdossiers op orde te brengen, periodiek de overzichten inhuur derden te produceren, het functieboek en de functiewaardering in een afrondende fase te brengen en voorbereidingen te treffen voor de overgang van het personele en salarissysteem naar de gemeente Leeuwarden. Daarnaast zijn nagenoeg alle personeelsdossiers opgeschoond en compleet gemaakt zodat begin 2009 gestart kan worden met het invoeren en digitaliseren van de noodzakelijke bedrijfsvoe- ringsgegevens. Juridische zaken De gemeentelijke APV is aan herziening toe. Inmiddels is de herziening in een vergevorderd stadi um Verder is gewerkt aan een digitaal toegankelijke verordeningenbank waarin alle verordenin gen staan opgenomen maar waar ook kan worden bijgehouden welke verordeningen moeten worden herzien, vernieuwd of kunnen vervallen. De nota juridische kwaliteitzorg is inmiddels af gerond. Hieruit komen diverse te zetten stappen om het juridische beleid van de gemeente verder aan te scherpen en beter in te bedden in de control van de gemeentelijke organisatie. Toezicht en handhaving Het toezicht alsmede de handhaving binnen de gemeente Boarnsterhim was begin 2007 slecht ontwikkeld. Gebrek aan menskracht in het veld, gebrek aan voldoende juridische kennis en een te goedmoedig beleid richting de bevolking waren er de oorzaak van dat onvoldoende slagkracht binnen dit bijzondere vakgebied kon worden ontwikkeld. Daarnaast bestonden er behoorlijke ach terstanden in de handhavingstaken. Inmiddels is het team toezicht en handhaving op sterkte en wordt er volop gewerkt aan het wegwerken van de achterstanden uit het verleden, het op pro fessionele wijze aanpakken van nieuwe handhavingszaken en het stroomlijnen van de werkpro- Pagina 6 2 04 informerend raadsvoorstel realisatie bedrijfsvoeringsprojecten/odpm/6

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2008 | | pagina 66