Detailhandelsstructuurvisie
Een van de mogelijke eindproducten van ruimtelijk-economisch onderzoek is de
detailhandelsstructuurvisie. De detailhandelsstructuurvisie kent een kwantitatieve en
kwalitatieve component. In de kwantitatieve component worden door het uitvoeren van
een analyse van het draagvlak de distributieve mogelijkheden (haalbare omzetten en
vierkante meters) onderzocht. De kwalitatieve component bestaat uit een analyse van
de ruimtelijke en fysieke structuur, waarbij onder meer aandacht is voor aspecten als
parkeren, bereikbaarheid, routing, uitstraling van het winkelgebied als geheel en van
individuele winkels en de samenhang in het winkelgebied.
In de uiteindelijke detailhandelsstructuurvisie worden de distributieve mogelijkheden
gekoppeld aan de ruimtelijke mogelijkheden. Hierdoor wordt duidelijk of de
detailhandelstructuur kan uitbreiden dan wel qua structuur dient in te krimpen, en in
geval van uitbreiding in welke richting, en welke zwakke punten in het winkelgebied
moeten worden aangepakt om het winkelgebied (m/w)eer attractief te maken.
2