Detailhandelsstructuurvisie Een van de mogelijke eindproducten van ruimtelijk-economisch onderzoek is de detailhandelsstructuurvisie. De detailhandelsstructuurvisie kent een kwantitatieve en kwalitatieve component. In de kwantitatieve component worden door het uitvoeren van een analyse van het draagvlak de distributieve mogelijkheden (haalbare omzetten en vierkante meters) onderzocht. De kwalitatieve component bestaat uit een analyse van de ruimtelijke en fysieke structuur, waarbij onder meer aandacht is voor aspecten als parkeren, bereikbaarheid, routing, uitstraling van het winkelgebied als geheel en van individuele winkels en de samenhang in het winkelgebied. In de uiteindelijke detailhandelsstructuurvisie worden de distributieve mogelijkheden gekoppeld aan de ruimtelijke mogelijkheden. Hierdoor wordt duidelijk of de detailhandelstructuur kan uitbreiden dan wel qua structuur dient in te krimpen, en in geval van uitbreiding in welke richting, en welke zwakke punten in het winkelgebied moeten worden aangepakt om het winkelgebied (m/w)eer attractief te maken. 2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2008 | | pagina 11