Beoogd resultaat Door de stuurgroep vastgestelde bouwstenen (doelstellingen en uitgangspunten) en vernieuwende ideeën voor de op te stellen detailhandelsstructuurvisie vastgelegd in een nota. Geput wordt uit de Detailhandelsstructuurvisie uit 2001, de Centrumvisie 2005 het recente koopstromenonderzoek en bij HBD en KvK bekende gegevens over de markt en trends en gespekken met sleutelfiguren. Toelichting De bewustwordingsfase bestaat uit een aantal onderdelen, die desgewenst naast elkaar kunnen lopen. Het eerste onderdeel is het verkrijgen van inspiratie voor het vervolg van het proces, als blauwdruk hierbij dient de Centrumvisie 2005 en overleg met een vastgoedontwikkelaar als MKB- REEVA. In het tweede onderdeel wordt een inventarisatie gemaakt waarin de onderwerpen, de actoren, reikwijdte en gebieden worden vastgesteld die aan bod moeten komen in de detailhandelsstructuurvisie. Bij derde onderdeel wordt naar een aantal nader te benoemen onderwerpen onderzoek (waarvan het Koopstromenonderzoek al is uitgevoerd, eigendomssituaties worden belicht en de lopende plannen worden betrokken) verricht. Onderdeel van het onderzoek is het raadplegen van bij HBD bekende informatie over trends en ontwikkelingen, benchmarks en vergelijkbare plaatsen. In het vierde onderdeel vindt een analyse plaats van de uitkomsten van de vorige stappen. Dit zal resulteren in een SWOT-analyse voor het centrum van Grou van waaruit doelstellingen en uitgangspunten voor de volgende fase worden geformuleerd. Tijdens de bewustwordingsfase wordt met name de kwaliteit van het centrum onderzocht. Het gaat dan om zowel de ruimtelijke, fysieke, sociale en economische kwaliteiten. Bestaande studies naar het centrum worden hierin betrokken. Samen met alle betrokkenen zal in deze fase de huidige identiteit van het centrum van Grou en de toekomstige gewenste identiteit moeten worden beschreven. Ook de daarbij behorende kwaliteiten zullen moeten worden benoemd. Middel om hiertoe te komen is door interviews met sleutelpersonen. Vragen die eveneens in deze fase beantwoord moeten worden zijn bijvoorbeeld: hoe lopen de verkeerstromen voor de verschillende verkeersdeelnemers. Zijn er voordelen te behalen in de bevoorrading van het centrum (minder verstopping van wegen). Hoe is het parkeren geregeld en gewenst, functioneert de structuur van de openbare ruimte (groen, grijs) en wat is de huidige en gewenste gebruiks- en belevingswaarde van het centrum. Hoe hoog zet de gemeente in op het gebied van architectuur, beeldkwaliteit en reclame-uitingen? Hoe zit het met de functies en de benodigde c.q. de mogelijke verkoop-vloeroppervlakte die te realiseren is in het centrum. 3.2 De visie Doel Het opstellen van een breed gedragen, stimulerende visie voor het centrum van Grou op basis van de bouwstenen (doelstellingen en uitgangspunten) en vernieuwende ideeën die in de bewustwordingsfase zijn vastgesteld. 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2008 | | pagina 20