Beoogd resultaat
Door de stuurgroep vastgestelde bouwstenen (doelstellingen en
uitgangspunten) en vernieuwende ideeën voor de op te stellen
detailhandelsstructuurvisie vastgelegd in een nota. Geput wordt uit de
Detailhandelsstructuurvisie uit 2001, de Centrumvisie 2005 het recente
koopstromenonderzoek en bij HBD en KvK bekende gegevens over de
markt en trends en gespekken met sleutelfiguren.
Toelichting
De bewustwordingsfase bestaat uit een aantal onderdelen, die desgewenst naast
elkaar kunnen lopen. Het eerste onderdeel is het verkrijgen van inspiratie voor het
vervolg van het proces, als blauwdruk hierbij dient de Centrumvisie 2005 en
overleg met een vastgoedontwikkelaar als MKB- REEVA. In het tweede
onderdeel wordt een inventarisatie gemaakt waarin de onderwerpen, de actoren,
reikwijdte en gebieden worden vastgesteld die aan bod moeten komen in de
detailhandelsstructuurvisie. Bij derde onderdeel wordt naar een aantal nader te
benoemen onderwerpen onderzoek (waarvan het Koopstromenonderzoek al is
uitgevoerd, eigendomssituaties worden belicht en de lopende plannen worden
betrokken) verricht. Onderdeel van het onderzoek is het raadplegen van bij HBD
bekende informatie over trends en ontwikkelingen, benchmarks en vergelijkbare
plaatsen. In het vierde onderdeel vindt een analyse plaats van de uitkomsten van
de vorige stappen. Dit zal resulteren in een SWOT-analyse voor het centrum van
Grou van waaruit doelstellingen en uitgangspunten voor de volgende fase worden
geformuleerd.
Tijdens de bewustwordingsfase wordt met name de kwaliteit van het centrum
onderzocht. Het gaat dan om zowel de ruimtelijke, fysieke, sociale en
economische kwaliteiten. Bestaande studies naar het centrum worden hierin
betrokken. Samen met alle betrokkenen zal in deze fase de huidige identiteit van
het centrum van Grou en de toekomstige gewenste identiteit moeten worden
beschreven. Ook de daarbij behorende kwaliteiten zullen moeten worden
benoemd. Middel om hiertoe te komen is door interviews met sleutelpersonen.
Vragen die eveneens in deze fase beantwoord moeten worden zijn bijvoorbeeld:
hoe lopen de verkeerstromen voor de verschillende verkeersdeelnemers. Zijn er
voordelen te behalen in de bevoorrading van het centrum (minder verstopping van
wegen). Hoe is het parkeren geregeld en gewenst, functioneert de structuur van
de openbare ruimte (groen, grijs) en wat is de huidige en gewenste gebruiks- en
belevingswaarde van het centrum. Hoe hoog zet de gemeente in op het gebied
van architectuur, beeldkwaliteit en reclame-uitingen? Hoe zit het met de functies
en de benodigde c.q. de mogelijke verkoop-vloeroppervlakte die te realiseren is in
het centrum.
3.2 De visie
Doel
Het opstellen van een breed gedragen, stimulerende visie voor het centrum van
Grou op basis van de bouwstenen (doelstellingen en uitgangspunten) en
vernieuwende ideeën die in de bewustwordingsfase zijn vastgesteld.
11