ning BDUR, zal in de toekomst moeten bijdragen aan verbetering van het inzicht in de omvang
van het eigen vermogen.
Beleidsbegroting 2009
Het meerjarenbeleidsplan 2008-2012 van de HVD Fryslân vormt de basis voor de beleidsbegro
ting 2009. Er zijn een aantal veranderingen doorgevoerd zoals deze vastgesteld zijn in het meerja-
renbeleid. Daardoor is in het beleidsbegroting 2009 aangegeven dat het nadelige saldo gestegen
is tot 999 300 -. Het nadelig saldo zal worden verdeeld over de deelnemende gemeenten en
door deze toename van het nadelig saldo zal het bedrag van 20,53 per inwoner gemoeid zijn
t.o.v. 19,00 per inwoner in 2008. Deze stijging is te verklaren, aangezien de loonontwikkelin
gen in 2008 en met name in 2009 fors zijn toegenomen. Enige verklaringen hiervoor zijn;
er is inmiddels overeenstemming bereikt aangaande de nieuwe cao voor gemeenten en
hierdoor stijgen de lonen per 1 juni 2007 en 1 juni 2008 met 2,2% en is de eindejaarsuit
kering verhoogd tot 5%
uit ervaring elders in het land vergt werken met het elektronisch kinddossier extra tijd
waardoor de JGZ formatie is uitgebreid met 0,8 fte
- er is een tweede geneeskundige officier van dienst aangetrokken i.v.m. de algemene door
lichting rampenbestrijding is het noodzakelijk om een tweede officier paraat te hebben.
Deze kosten zijn in 2008 ontrokken uit de voorziening BDUR en voor 2009 zijn deze kos
ten opgenomen in de beleidsbegroting 2009
- het project Meldkamer Noord Nederland dient te worden gerealiseerd en daardoor dient de
HvD vanuit de brandweer en de GHOR inzet te tonen waardoor er tijdelijke formatie uit
breiding van 1,5 fte is.
Er dient voor gewaakt te worden dat de tijdelijke formatie uitbreiding niet structureel wordt, tenzij
duidelijk aangegeven wordt waarom deze tijdelijke uitbreiding wordt omgezet in structurele uit
breiding. Daarnaast dient te worden aangetoond wat de meerwaarde is voor de gemeenten be
treffende de "tijdelijke" uitbreiding. Dit dient in de vergadering van het algemeen bestuur op 24
september 2008 te worden voorgelegd, aangezien dan het voornemen is om de ontwerpbegro
ting 2009 vast te stellen. Hiermee verwijs ik u naar punt twee van het voorstel, stel u kritisch op
t.o.v. de tijdelijke uitbreiding.
Kanttekeningen:
N.v.t.
Er is overleg gevoerd met:
Toetsing conform beslisboom (argumentatie)
UITGAVEN:
Wettelijke verplichting?
De veiligheidsregio zal door de komst van de Wet op de veiligheidsregio een wettelijke taak wor
den. De HvD voert momenteel de veiligheidsregio projectmatig uit.
Contractuele verplichting?
N.v.t.
Onuitstelbaar?
N.v.t.
Onvermijdelijk?
Deze extra kosten zijn onvermijdelijk, aangezien de veiligheidsregio een wettelijke taak wordt. Als
opdrachtgever kan er wel gestuurd worden in de kosten.
Maatschappelijk onaanvaardbaar?
N.v.t.
3 04 begroting 2009 Hulpverl Frystan/owht/2