Ontwikkelingen:
Landelijk staat het begrip rechtmatigheid nog altijd in de belangstelling. Jaarlijks onderzoekt het
ministerie van BZK de voortgang bij gemeentes en provincies bij het behalen van een goedkeu
rende verklaring op rechtmatigheid. In de circulaire accountantscontrole provincies en gemeenten
2006 van 7 februari 2008 bent u geïnformeerd over de stand van zaken in het land. Ongeveer 2
op de 3 gemeenten heeft inmiddels een goedkeurende verklaring, een kwart (waaronder onze
gemeente) heeft een oordeelsonthouding. De verwachting is dat de groei in goedkeurende verkla
ringen zich zal doorzetten.
Een goedkeurende verklaring op rechtmatigheid laat niet alleen zien dat de gemeente de door
haar bestede publieke middelen rechtmatig gebruikt, maar structurele aandacht voor rechtmatig
heid betekent ook dat structureel wordt stilgestaan bij de kwaliteit van de eigen werkprocessen.
Een leidraad wordt gevormd door de publicaties van het Platform Rechtmatigheid provincies en
gemeenten (PRPG; www.platformrechtmatigheid.nl). De doelstelling van het PRPG is het uitbren
gen van zwaarwegende adviezen en suggesties aan de wetgever, de provincies, de gemeenten
en het NIvRA over de toepassing van het Besluit Accountantscontrole in de praktijk en de borging
van de rechtmatigheid binnen provincies en gemeenten. Ook zal het PRPG de actuele ontwikke
lingen volgen. De rol van het platform is daarmee vergelijkbaar met de rol die de commissie BBV
heeft.
Het belang van een goedkeurende verklaring op rechtmatigheid wordt door alle deelnemers on
derkend: door het Rijk, door de VNG (en voor provincies het IPO), door het NIVRA en ook door
ons college. Landelijk vindt wel discussie plaats over hoe er met rechtmatigheid moet worden
omgegaan. Discussie over hoe het college binnen de door de raad gestelde beleids- en financiële
kaders is gebleven, dient vanzelfsprekend plaats te vinden in de raadszaal en minder tussen col
lege en accountant. Bij een stappenplan omtrent rechtmatigheid hoort ons inziens dan ook een
goede discussie over de behandeling van de accountantsverklaring en de managementletter, in
de auditcommissie en/of in de raadsvergadering. De wensen van de raad vormen voor ons college
vanzelfsprekend het uitgangspunt voor die discussie.
Argumenten:
7.7 De gewijzigde opzet is efficiënter en overzichtelijker.
In het controleprotocol zijn betrekkelijk veel elementen aan te wijzen die niet jaarlijks wijzigen. De
van toepassing zijnde wet- en regelgeving is niet jaarlijks aan verandering onderhevig. Door over
te gaan tot het jaarlijks toevoegen van een bijlage met specifieke aandachtspunten per dienstjaar,
is duidelijker aan te wijzen waar de raad voor de controle de nadruk op heeft gelegd en waar de
accountant extra aandacht aan zal besteden. Het proces van het jaarlijks vaststellen van het pro
tocol wordt bovendien vereenvoudigd door het protocol niet meer integraal aan te passen, maar
slechts een bijlage toe te voegen. Indien een grondige herziening noodzakelijk is, zal dit vanzelf
sprekend worden voorbereid en ter vaststelling worden aangeboden.
2.7 Het vaststellen van het controleprotocol is voorgeschreven.
In de gemeentelijke verordeningen is vastgelegd dat de raad (of de audit commissie namens de
raad) jaarlijks zaken benoemd waar de accountant specifiek aandacht aan moet besteden.
Kanttekeningen:
Geen.
Er is overleg gevoerd met:
Audit commissie, Ernst Young BV, griffier.
Pagina 2
3 05 voorstel controleprotocol jaarrekening 2008/odjl/2