1.5 Prijs van snippergroen en het bestemmingsplan De vaste prijs wordt door het gemeentelijk beleid bepaald. De prijzen worden jaarlijks per 1 januari geïndexeerd volgens de consumentenprijsindex van het CBS voor alle huishoudens, zulks voor het eerst op 1 januari 2009. Het college is in bepaalde gevallen gemandateerd een op maat afwijkende verkoopprijs en verhuurprijs vast te stellen. Het toegestane gebruik op grond van het bestemmingsplan en algemene economische ontwikkelingen zijn bepalend voor de hoogte van de snippergroenprijs. Onderhandelen door verzoekers over deze prijs is niet mogelijk. A. Vergunningplichtige gebouwen/bouwwerken niet toegestaan: snippergroenprijs Een perceel snippergroen dat wordt verkocht heeft de bestemming openbaar groen of een gelijkwaardige openbare groenbestemming. Deze bestemming wijzigt niet na verkoop. Over het algemeen mag het perceel na de verkoop ingericht worden als privé-tuin. Het oprichten van niet-vergunningplichtige bouwwerken (zoals een schutting) is over het algemeen toegestaan. B. Vergunningplichtige gebouwen /bouwwerken wel toegestaan: nriis voorstpl al dan niet on basis van taxatie Als op grond van de huidige bestemming of op grond van een in het bestemmingsplan opgenomen bevoegdheid om de huidige bestemming te wijzigen, de oprichting van bouwvergunningplichtige bouwwerken (in de toekomst) is toegestaan, dan wordt de grond niet verkocht voor de vaste snippergroenprijs, maar voor de waarde in het vrije economische verkeer. De gemeente zal aan de koper een prijsvoorstel doen al dan niet op basis van een in opdracht van de gemeente uitgevoerde taxatie. Concreet gaat het in de meeste gevallen om de mogelijkheid om de woning uit te breiden op het aan te kopen perceel. Als snippergroen verkocht wordt heeft de vergroting van de tuin bij de betreffende woning geen consequenties voor het bij het woonperceel behorende percentage erfbebouwing. C. Wanneer door de grondaankoop de kavel aan het vaarwater komt te liggen wnrdt Hp grondprijs verhoogd met 20.- per m2. Dit hangt samen met de uit onderzoek gebleken waardevermeerdering wanneer een kavel door de aankoop aan vaarwater komt te liggen. 2. Toetsingscriteria Een aanvraag wordt voorgelegd aan de bij de verkoop betrokken afdelingen en getoetst aan gemeentelijke belangen en beleidsterreinen. De toetsing heeft als doel te voorkómen dat de verkoop of verhuur van openbaar groen de (toekomstige) kwaliteit van de omgeving verstoort. Hieronder volgt een opsomming van veel voorkomende aspecten. Deze opsomming is niet limitatief. De gemeente is bevoegd om aanvullende redenen aan te voeren om snippergroen niet te verkopen of te verhuren. De hieronder omschreven toetsingscriteria zijn toegespitst op verkoop, en gaan ook op voor verhuur. Toetsingscriteria zijn: 2.1 Toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen en strategisch grondbezit Indien de gemeente verwacht dat zij in verband met toekomstige (ruimtelijke) ontwikkelingen belang heeft bij het in eigendom hebben van bepaalde percelen, dan worden deze percelen niet verkocht. 2.2 Versnippering van het beheer en onderhoud van de openbare ruimte en van de eigendomssituatie ter plaatse. Versnippering van het beheer en onderhoud en van de gemeentelijke eigendomssituatie is ongewenst. Verkoop mag niet ten koste gaan van het efficiënt beheren en onderhouden van groen. Het eventueel resterende openbaar groen dient in verband hiermee een bepaalde minimale breedte en omvang te behouden, afhankelijk van de specifieke onderhoudssituatie. Hetzelfde geldt voor de verkoop van (delen van) sloten: Verkoop van (delen van) een Nota Snippergroenbeleid 2008 3 Gemeente Boarnsterhim

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2008 | | pagina 42