digheid en het handhaven van archivistieke principes worden bereikt. Indien niet tot sane ring wordt overgegaan zullen de dossiers fragmentarisch en daarmee onbetrouwbaar blij ven. Naarmate de dossiers waaraan stukken uit schaduwarchieven moeten worden toege voegd ouder worden, wordt het uitvoeren van saneringswerkzaamheden complexer, ar beidsintensiever en daarmee duurder. 1.3. Opmerkingen concerncontroller bij voorstel sanering schaduwarchieven-. Met de provinci aal toezichthouder is eind 2007 gesproken over de noodzaak de archieven op orde te brengen. Met name het ontbreken van een groot aantal archiefstukken (al dan niet geregi streerd) die momenteel in de organisatie aanwezig zijn in persoonlijke dossiers en ordners op afdelingen brengen een stevig risico met zich mee. Niet alleen juridisch maar uiteinde lijk ook op financieel gebied. Nu per 1 september een nieuwe medewerker archief (en regi stratuur) is aangetrokken is het moment aangebroken de organisatie gefaseerd leeg te trekken en de originele archiefbescheiden weer onderdeel te laten uitmaken van het offici ële archief. Na ontvangst bij het archief zullen de archiefbescheiden, indien nog niet gere gistreerd in het daarvoor beschikbare systeem, alsnog worden ingeboekt. Na deze actie kan tevens het postregistratiesysteem worden opgeschoond en weer gaan functioneren als rappelsysteem voor onderhanden zijnde stukken alsmede ingekomen brieven. Het op schonen en completeren van het archief maakt onderdeel uit van de met de provinciaal toezichthouder gemaakte afspraken om de gemeentelijke organisatie weer in control te krijgen. Het opschonen zal in 2 fasen geschieden waarbij het nu voorliggende voorstel de 1e fase betreft. 2.1Door bureau DoxSupport en de gemeentelijk archivaris is geconstateerd dat zich op het gemeentekantoor ruim driehonderd meter te saneren schaduwarchief bevindt. De persone le capaciteit die het verwerken daarvan vraagt, overstijgt in ruime mate die van de afde ling archiefzaken. Het bureau DoxSupport heeft vaker projecten voor de gemeente uitge voerd en is daardoor bekend met de samenstelling en de structuur van de dynamische en semi-statische archieven in Boarnsterhim. Kanttekeningen: Zoals vermeld in de nota "Schaduwarchieven voor het voetlicht" zijn er eerder initiatieven tot sa nering van schaduwarchieven ontplooid. Hoewel acties als de "Himmeldei" in 2001 op korte ter mijn succesvol zijn geweest, hebben zich in de volgende jaren nieuwe schaduwarchieven kunnen vormen. Zowel in de nota als in de offerte van het bureau DoxSupport wordt gesteld dat een blij vende aandacht vanuit het management voor de afhandeling en aanlevering van stukken van cru ciaal belang is om de vorming van nieuwe schaduwarchieven te voorkomen. Bij de eerdere initia tieven is deze aandacht te minimaal geweest. Ditmaal maken derhalve gesprekken met leidingge venden nadrukkelijk deel uit van de saneringsoperatie. De afhandeling en aanlevering van archiva lia wordt daarnaast een terugkerend punt van bespreking in het managementoverleg. Er is overleg gevoerd met: Dhr. P. Meulenbelt, manager Ondersteunende Diensten Dhr. A.J. Vos, medewerker bureau DoxSupport Dhr. J. Dijkstra en dhr. R.W. Steensma, provinciale archiefinspecteurs Dhr. H. Kemper, provinciaal toezichthouder Pagina 2 3 04 Raadsvoortsel sanering schaduwarchieven/atiz/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2008 | | pagina 48