Pagina 2
verantwoordelijkheid van de (ambtelijke) budgethouder en de relatie tussen beleidsontwikkelingen
en de financiële gevolgen.
Tenslotte is, zoals voorgenomen in het bovengenoemde raadsvoorstel, de verschijningsdatum van
de Najaarsnota twee maanden eerder gerealiseerd.
Samenvatting financiële resultaten Najaarsnota
De begroting 2008 is uiteindelijk sluitend gemaakt. De hoofdopdracht voor de gemeente is om dit
zo te behouden en te bewaken. De Najaarsnota 2008 is bedoeld om tussentijds de vinger aan de
pols te houden van de lopende begroting, verantwoording af te leggen over afwijkingen en zono
dig bij te sturen. Dit geldt voor de resultaten op zowel financieel als op beleidsmatig gebied. In
die zin is het een afwijkingenrapportage. Daarbij zal/moet op basis van de gesignaleerde afwijkin
gen tijdig bijgestuurd worden teneinde binnen de toegestane budgetten te (blijven) bewegen.
Daarnaast is een eerste eindejaarsprognose voor 2008 in de Najaarsnota gegeven.
Bovenstaande impliceert dat in de Najaarsnota de aandacht vooral gericht is op de financiële af
wijkingen. In de programma's van de Najaarsnota is nader toegelicht welke mee- en tegenvallers
worden verwacht bij de eindafrekening 2008. Aan het slot van elk programma is een samenvat
tende tabel opgenomen. Alle mee- en tegenvallers zijn opgenomen in een totaal overzicht in
hoofdstuk 5. Per saldo geeft het overzicht een positief saldo van bijna 317.000. Zoals gebrui
kelijk stellen wij u hierbij voor de begroting 2008 hiermee te wijzigen en dit positieve saldo ten
gunste van de stelpost onvoorzien incidenteel te brengen. Dit betreft per programma de volgende
wijzigingen:
1
2
3
4
5
6
7
8
bedragen x 1.000
programma
lasten
baten
saldo
algemeen bestuur, openbare orde veiligheid
20
-10
10
leefbaarheid in de dorpen
88
-20
68
sport, cultuur, recreatie en toerisme
0
-19
-19
verkeer, vervoer en fysieke infrastructuur
-68
73
5
werk en bestaanszekerheid
-26
-125
-151
onderwijs en ontwikkeling
-384
0
-384
volkshuisvesting en ruimtelijke ontwikkelingen
-34
550
516
algemene dekkingsmiddelen
198
74
272
totaal
-206
523
317
De meevallers (voordelen) en tegenvallers (nadelen) gerangschikt naar grootte zijn:
prog meevallers naar grootte
bedrag
x€ 1.000
7
verkoop gronden en openbaar groen
350
6
verlies BTW OSG
-400
8
vrijval kapitaallasten
300
8
lagere dekking projecturen
-300
7
leges bouwvergunningen
200
5
lagere rijksbijdrage Wwb
-150
8
vrijval frictiekosten bij bedrijfsvoering
200
8
saldo kostenplaatsen
-94
8
effecten AU 2007 2008
92
8
verlaging AU tbv WMO
-64
8
vrijval bijdrage BCF
87
div
overige posten
-180
2
vertraging realisering overlaadstation
80
6
leerlingenvervoer
50
div
overige posten
146
subtotaal
1505
subtotaal
-1188
prog tegenvallers naar grootte
bedrag
x€ 1.000
saldo mee- en tegenvallers
317
3 03 raadsvoorstel Najaarsnota 2008 gewijzigd/odwt/2