2. SAMENVATTING en financiële stand van zaken
2.1. Resultaten planning controlcyclus
Conform het informerend voorstel voor de raadsvergadering van 22 april 2008 is de planning en
control cyclus aangepast en verbeterd. Met de uitwerking ervan heeft u voor het eerst kennis
kunnen nemen bij de Voorjaarsnota 2008. Deze was qua inhoud en structuur aangepast aan de
programmabegroting en volgens een integrale werkwijze planmatig gerealiseerd. Alle primaire
producten van de planning control cyclus (begroting, voorjaarsnota, najaarsnota en jaarreke
ning) worden voortaan volgens deze werkwijze samengesteld. Wij verwachten dat door hetzelfde
stramien bij de bestuursrapportages aan te houden de gang van zaken beter voor de raad te vol
gen is Voorts wordt door de gevolgde werkwijze intern meer draagvlak gecreeerd en recht ge
daan aan de verantwoordelijkheid van de (ambtelijke) budgethouder en de relatie tussen beleids
ontwikkelingen en de financiële gevolgen.
Tenslotte is, zoals voorgenomen in het bovengenoemde raadsvoorstel, de verschijningsdatum van
de Najaarsnota twee maanden eerder gerealiseerd.
2.2. Samenvatting financiële resultaten
Zoals voorgenomen in bovengenoemd voorstel is intern het budgetbeheer verbeterd. Er zijn aan
alle budgethouders budgetoverzichten per 1 augustus 2008 verstrekt. Bovendien kunnenzjj het
financieel systeem digitaal raadplegen om meer specifieke onderdelen uit te zoeken. De budget
houders hebben de overzichten bestudeerd en in hun beschouwing betrokken bij het aanleveren
van gegevens voor deze Najaarsnota.
In de programma's is nader toegelicht welke mee- en tegenvallers worden verwacht bij de eindaf
rekening 2008. Een volledig overzicht van alle mee- en tegenvallers is opgenomen in de tabel in
Hoofdstuk 5. Per saldo geeft het overzicht een positief saldo van bijna 317.000. In bijgaand
raadsvoorstel stellen wij u zoals gebruikelijk voor de begroting 2008 hierop te wijzigen en dit po
sitieve saldo ten gunste van de stelpost onvoorzien incidenteel te brengen. In onderstaande tabel
is het totaal overzicht van hoofdstuk 5 samengevat.
bedragen x 1.000
programma
lasten
1 algemeen bestuur, openbare orde veiligheid
2 leefbaarheid in de dorpen
3 sport, cultuur, recreatie en toerisme
4 verkeer, vervoer en fysieke infrastructuur
5 werk en bestaanszekerheid
6 onderwijs en ontwikkeling
7 volkshuisvesting en ruimtelijke ontwikkelingen
8 algemene dekkingsmiddelen
totaal
baten
20
88
0
-68
-26
-384
-34
198
-206
saldo
-10
-20
-19
73
-125
0
550
74
523
10
68
-19
5
-151
-384
516
272
317
De mee- en tegenvallers zijn hoofdzakelijk incidentele wijzigingen. Een zeer beperkt aantal muta
ties zijn van structurele aard. De structurele meevallers zijn zoveel mogelijk reeds verwerkt in de
begroting 2009 of in het bezuinigingspakket dat bij de behandeling van de begroting 2009 aan de
raad zal worden voorgesteld. Slechts bij de structurele tegenvallers is dat niet gebeurd. In een
dergelijk geval wordt in de programmatekst in deze Najaarsnota voorgesteld een structurele te
genvallende wijziging mee te nemen bij de afweging in de Voorjaarsnota 2009.
De meevallers (voordelen) en tegenvallers (nadelen) zijn naar grootte gerangschikt in de hierna
volgende tabel.
Pagina 5
Najaarsnota 2008