2. SAMENVATTING en financiële stand van zaken 2.1. Resultaten planning controlcyclus Conform het informerend voorstel voor de raadsvergadering van 22 april 2008 is de planning en control cyclus aangepast en verbeterd. Met de uitwerking ervan heeft u voor het eerst kennis kunnen nemen bij de Voorjaarsnota 2008. Deze was qua inhoud en structuur aangepast aan de programmabegroting en volgens een integrale werkwijze planmatig gerealiseerd. Alle primaire producten van de planning control cyclus (begroting, voorjaarsnota, najaarsnota en jaarreke ning) worden voortaan volgens deze werkwijze samengesteld. Wij verwachten dat door hetzelfde stramien bij de bestuursrapportages aan te houden de gang van zaken beter voor de raad te vol gen is Voorts wordt door de gevolgde werkwijze intern meer draagvlak gecreeerd en recht ge daan aan de verantwoordelijkheid van de (ambtelijke) budgethouder en de relatie tussen beleids ontwikkelingen en de financiële gevolgen. Tenslotte is, zoals voorgenomen in het bovengenoemde raadsvoorstel, de verschijningsdatum van de Najaarsnota twee maanden eerder gerealiseerd. 2.2. Samenvatting financiële resultaten Zoals voorgenomen in bovengenoemd voorstel is intern het budgetbeheer verbeterd. Er zijn aan alle budgethouders budgetoverzichten per 1 augustus 2008 verstrekt. Bovendien kunnenzjj het financieel systeem digitaal raadplegen om meer specifieke onderdelen uit te zoeken. De budget houders hebben de overzichten bestudeerd en in hun beschouwing betrokken bij het aanleveren van gegevens voor deze Najaarsnota. In de programma's is nader toegelicht welke mee- en tegenvallers worden verwacht bij de eindaf rekening 2008. Een volledig overzicht van alle mee- en tegenvallers is opgenomen in de tabel in Hoofdstuk 5. Per saldo geeft het overzicht een positief saldo van bijna 317.000. In bijgaand raadsvoorstel stellen wij u zoals gebruikelijk voor de begroting 2008 hierop te wijzigen en dit po sitieve saldo ten gunste van de stelpost onvoorzien incidenteel te brengen. In onderstaande tabel is het totaal overzicht van hoofdstuk 5 samengevat. bedragen x 1.000 programma lasten 1 algemeen bestuur, openbare orde veiligheid 2 leefbaarheid in de dorpen 3 sport, cultuur, recreatie en toerisme 4 verkeer, vervoer en fysieke infrastructuur 5 werk en bestaanszekerheid 6 onderwijs en ontwikkeling 7 volkshuisvesting en ruimtelijke ontwikkelingen 8 algemene dekkingsmiddelen totaal baten 20 88 0 -68 -26 -384 -34 198 -206 saldo -10 -20 -19 73 -125 0 550 74 523 10 68 -19 5 -151 -384 516 272 317 De mee- en tegenvallers zijn hoofdzakelijk incidentele wijzigingen. Een zeer beperkt aantal muta ties zijn van structurele aard. De structurele meevallers zijn zoveel mogelijk reeds verwerkt in de begroting 2009 of in het bezuinigingspakket dat bij de behandeling van de begroting 2009 aan de raad zal worden voorgesteld. Slechts bij de structurele tegenvallers is dat niet gebeurd. In een dergelijk geval wordt in de programmatekst in deze Najaarsnota voorgesteld een structurele te genvallende wijziging mee te nemen bij de afweging in de Voorjaarsnota 2009. De meevallers (voordelen) en tegenvallers (nadelen) zijn naar grootte gerangschikt in de hierna volgende tabel. Pagina 5 Najaarsnota 2008

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2008 | | pagina 29