5. WERK EN BESTAANSZEKERHEID Bevorderen van de werkgelegenheid in de gemeente en het bevorderen van de economische en maatschappelijke zelfstandigheid van de inwoners. 5.2 Speerpunten uit begroting 2008 „oe De belangrijkste prioriteiten binnen het programma werk en bestaanszekerheid zijn een actief ves tigingsbeleid voor bedrijven en een actief uitstroombeleid voor de tijdelijk in-actieven in de ge meente. Speerpunten binnen dit programma zijn: D handhaven voorzieningenniveau op het gebied van inkomen, werk en zorg; actieve ondersteuning en begeleiding aan inwoners om economische en maatschappelijke zelfstandigheid te bevorderen; 0 verkoop van bedrijventerreinen binnen de huidige hiertoe aangewezen locaties. 5.3 Wat mag het kosten? Middelen TOtaie prograf Rekening 2007 Begroting voor wijziging 2008 Begroting na wijziging 2008 Begroting per 1 juli 2008 Eindejaars Prognose 2008 Verschil 2008 Lasten 7.483.719 7.868.372 10.078.232 10.270.431 10.296.431 -26.000 3.752.347 3.844.791 6.054.651 6.049.678 5.924.678 -125.000 Saldo -3.731.372 -4.023.581 -4.023.581 -4.220.753 -4.371.753 -151.000 5.4 Besluitvorming en bijzonderheden sinds Voorjaarsnota 2008 Op 24 juni 2008 heeft de raad de herziening van de lopende grondexploitaties Frisia, Garde J gerswei, Spikerboor en UTD vastgesteld. Dit is nog niet verwerkt in bovenstaande tabel. 5.5 Besluitvorming door college, maar nog niet vastgesteld door raad Extra middelen armoedebestrijding, schuldhulpverlening en handhaving e.d. In de meicirculaire is bekend gemaakt welke extra middelen een gemeente zal ontvangen voor armoedebestrijding, maatschappelijke stages en toezicht kinderopvang. Op basis van het voorstel dienaangaande stellen wij u samenvattend voor eenmalig 29.908 in te zetten voor armoedebe strijding/participatie voor kinderen en structureel 3.599 en 2.503 in te zetten voor re«pect»; velijk maatschappelijke stages en toezicht op de kinderopvang. Een en ander is wel afhankelijk van goedkeuring van de provinciaal toezichthouder. 5.6 Verwachte ontwikkelingen tot eind 2008 Wet werk en bijstand -... In de Voorjaarsnota 2008 is ingegaan op de negatieve ontwikkeling van het inkomensdeel Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het landelijke verdeelmodel. Ondanks een daling in de beta- linq van de uitkeringen is de daling van de rijksbijdrage niet geheel op te vangen. In de Voorjaars nota 2008 is melding gemaakt van een tekort van 221.567. De gemeente stelt alles in het werk om waar mogelijk de instroom te beperken en zoveel mogelijk mensen aan het werk te hel pen en daarmee het inkomendeel te ontlasten. Het macrobudget inkomensdeel is met 3,87% 143,6 min.) verhoogd. De aanpassing voor loon- en prijsongevoeligheid (LPO) heeft geleid tot een verhoging met 119,3 min. en de aan passing voor effecten rijksbeleid heeft geleid tot een verhoging met 24,3 min. Het totale voor deel voor gemeenten in 2008 van de afspraak meerjarige budgetten kan op dit moment geschat worden op 171,3 min. Als gevolg van de meerjarige afspraken worden de macrobudgetten van Pagina 16 ntria Najaarsnota 2008

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2008 | | pagina 40