5. WERK EN BESTAANSZEKERHEID
Bevorderen van de werkgelegenheid in de gemeente en het bevorderen van de economische en
maatschappelijke zelfstandigheid van de inwoners.
5.2 Speerpunten uit begroting 2008 „oe
De belangrijkste prioriteiten binnen het programma werk en bestaanszekerheid zijn een actief ves
tigingsbeleid voor bedrijven en een actief uitstroombeleid voor de tijdelijk in-actieven in de ge
meente. Speerpunten binnen dit programma zijn:
D handhaven voorzieningenniveau op het gebied van inkomen, werk en zorg;
actieve ondersteuning en begeleiding aan inwoners om economische en maatschappelijke
zelfstandigheid te bevorderen;
0 verkoop van bedrijventerreinen binnen de huidige hiertoe aangewezen locaties.
5.3 Wat mag het kosten?
Middelen
TOtaie prograf
Rekening
2007
Begroting
voor wijziging
2008
Begroting na
wijziging
2008
Begroting per
1 juli
2008
Eindejaars
Prognose
2008
Verschil
2008
Lasten
7.483.719
7.868.372
10.078.232
10.270.431
10.296.431
-26.000
3.752.347
3.844.791
6.054.651
6.049.678
5.924.678
-125.000
Saldo
-3.731.372
-4.023.581
-4.023.581
-4.220.753
-4.371.753
-151.000
5.4 Besluitvorming en bijzonderheden sinds Voorjaarsnota 2008
Op 24 juni 2008 heeft de raad de herziening van de lopende grondexploitaties Frisia, Garde J
gerswei, Spikerboor en UTD vastgesteld. Dit is nog niet verwerkt in bovenstaande tabel.
5.5 Besluitvorming door college, maar nog niet vastgesteld door raad
Extra middelen armoedebestrijding, schuldhulpverlening en handhaving e.d.
In de meicirculaire is bekend gemaakt welke extra middelen een gemeente zal ontvangen voor
armoedebestrijding, maatschappelijke stages en toezicht kinderopvang. Op basis van het voorstel
dienaangaande stellen wij u samenvattend voor eenmalig 29.908 in te zetten voor armoedebe
strijding/participatie voor kinderen en structureel 3.599 en 2.503 in te zetten voor re«pect»;
velijk maatschappelijke stages en toezicht op de kinderopvang. Een en ander is wel afhankelijk
van goedkeuring van de provinciaal toezichthouder.
5.6 Verwachte ontwikkelingen tot eind 2008
Wet werk en bijstand -...
In de Voorjaarsnota 2008 is ingegaan op de negatieve ontwikkeling van het inkomensdeel Dit
wordt voornamelijk veroorzaakt door het landelijke verdeelmodel. Ondanks een daling in de beta-
linq van de uitkeringen is de daling van de rijksbijdrage niet geheel op te vangen. In de Voorjaars
nota 2008 is melding gemaakt van een tekort van 221.567. De gemeente stelt alles in het
werk om waar mogelijk de instroom te beperken en zoveel mogelijk mensen aan het werk te hel
pen en daarmee het inkomendeel te ontlasten.
Het macrobudget inkomensdeel is met 3,87% 143,6 min.) verhoogd. De aanpassing voor
loon- en prijsongevoeligheid (LPO) heeft geleid tot een verhoging met 119,3 min. en de aan
passing voor effecten rijksbeleid heeft geleid tot een verhoging met 24,3 min. Het totale voor
deel voor gemeenten in 2008 van de afspraak meerjarige budgetten kan op dit moment geschat
worden op 171,3 min. Als gevolg van de meerjarige afspraken worden de macrobudgetten van
Pagina 16
ntria
Najaarsnota 2008