Voortgang actualisering bestemmingsplannen
Gezien de capaciteit, ruimtelijke ontwikkelingen en de financiële mogelijkheden is er in de plan
ning bij de projectrapportage actualisering bestemmingsplannen gekozen voor het temporiseren
van een aantal bestemmingsplannen, zoals reeds in de voorjaarsnota en de projectrapportage is
aangegeven.
Het beschikbare budget voor de actualisering van bestemmingsplannen wordt in 2008 geheel be
nut. Het bestemmingsplan Buitengebied vertoont een lichte overschrijding van het geraamde be
drag, dit heeft een verschuiving tot gevolg in de planning, hierover wordt uw raad in een afzon
derlijke projectrapportage in het derde kwartaal van 2008 apart geïnformeerd. Er is geen bedrag
gereserveerd voor de implementatie van de nieuwe Wet op de Ruimtelijke Ordening dan wel voor
de digitaliseringplicht welke op 1 juli 2009 van kracht wordt. In september 2008 is er een thema
avond voor de gemeenteraad georganiseerd, gevolgd door een implementatievoorstel Wro waarin
een en ander aan de orde komt. Onderzocht wordt of er middelen beschikbaar moeten worden
ingesteld voor de wettelijke digitaliseringplicht.
7.5 Besluitvorming door college, maar nog niet vastgesteld door raad
Abbemastate te Grou
Tot woningbouw op de voormalige locatie Abbemastate is mogelijk gemaakt met toepassing van
een artikel 19, lid 1 WRO vrijstellingsprocedure (oude WRO). In het derde kwartaal van 2008
wordt een aanvullende overeenkomst met de ontwikkelaar gesloten in vervolg op het collegebe-
sluit van 2 februari 2007. Deze overeenkomst heeft een grondruil tot gevolg en een gemeentelij
ke bijdrage. U heeft in uw vergadering van 16 september 2008 besloten tot beschikbaarstelling
van het vereiste krediet.
7.6 Verwachte ontwikkelingen tot eind 2008
Planschade en bezwaarprocedures
Op 1 juli 2008 is de Wet ruimtelijke ordening (Wro) en het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) met
een bijbehorend complex van wet- en regelgeving in werking getreden. De Wro en het Bro bren
gen onder andere verbeteringen van de planschadewetgeving met zich mee welke voornamelijk
zien op het creëren van uniformiteit bij de afhandeling van planschadeverzoeken en het terug
brengen van het aantal planschadeclaims en de hoogte van de planschadevergoedingen. Het Bro
verplicht gemeenten tot het vaststellen van een verordening waarin regels worden gegeven over
de aanwijzing van een adviseur en de wijze waarop deze tot een advies komt. Deze verordening
wordt naar verwachting in de gemeenteraadsvergadering van 28 oktober 2008 behandeld en 11
november 2008 vastgesteld.
De regeling van planschade in de nieuwe Wro en Bro bevat een aantal belangrijke wijzigingen ten
opzichte van de oude wetgeving. Voor een uitleg van de wijzigingen verwijzen wij u naar Be
leidsnotitie implementatie nieuwe Wet ruimtelijke ordening.
Het huidige budget voor advieskosten bij planschade is erg laag. Het aantal binnengekomen aan
vragen is zodanig dat met een tegenvaller van minimaal 10.000 rekening moet worden gehou
den. Bij de Voorjaarsnota 2009 zal deze post in de afweging meegenomen dienen te worden ten
behoeve van een realistischer begroting.
Bestemmingsplannen Structuurvisies
Met ingang van de nieuwe Wet op de Ruimtelijke Ordening (nWro) op 1 juli 2008, is het voor
gemeenten verplicht om Structuurvisies vast te stellen. Structuurvisies zijn het beleidskader voor
het uitwerken van ontwikkelingen en projecten. Een directe sanctie voor het niet hebben van een
structuurvisie is in de nieuwe Wet op de Ruimtelijke Ordening niet aanwezig, een indirecte sanc
tie wel via de nieuwe Grondexploitatiewet. Voor het verevenen van bovenplanse voorzieningen in
een grondexploitatieplan moet een structuurvisie zijn vastgesteld. Het is voor de Gemeente
Pagina 21
Najaarsnota 2008