Voortgang actualisering bestemmingsplannen Gezien de capaciteit, ruimtelijke ontwikkelingen en de financiële mogelijkheden is er in de plan ning bij de projectrapportage actualisering bestemmingsplannen gekozen voor het temporiseren van een aantal bestemmingsplannen, zoals reeds in de voorjaarsnota en de projectrapportage is aangegeven. Het beschikbare budget voor de actualisering van bestemmingsplannen wordt in 2008 geheel be nut. Het bestemmingsplan Buitengebied vertoont een lichte overschrijding van het geraamde be drag, dit heeft een verschuiving tot gevolg in de planning, hierover wordt uw raad in een afzon derlijke projectrapportage in het derde kwartaal van 2008 apart geïnformeerd. Er is geen bedrag gereserveerd voor de implementatie van de nieuwe Wet op de Ruimtelijke Ordening dan wel voor de digitaliseringplicht welke op 1 juli 2009 van kracht wordt. In september 2008 is er een thema avond voor de gemeenteraad georganiseerd, gevolgd door een implementatievoorstel Wro waarin een en ander aan de orde komt. Onderzocht wordt of er middelen beschikbaar moeten worden ingesteld voor de wettelijke digitaliseringplicht. 7.5 Besluitvorming door college, maar nog niet vastgesteld door raad Abbemastate te Grou Tot woningbouw op de voormalige locatie Abbemastate is mogelijk gemaakt met toepassing van een artikel 19, lid 1 WRO vrijstellingsprocedure (oude WRO). In het derde kwartaal van 2008 wordt een aanvullende overeenkomst met de ontwikkelaar gesloten in vervolg op het collegebe- sluit van 2 februari 2007. Deze overeenkomst heeft een grondruil tot gevolg en een gemeentelij ke bijdrage. U heeft in uw vergadering van 16 september 2008 besloten tot beschikbaarstelling van het vereiste krediet. 7.6 Verwachte ontwikkelingen tot eind 2008 Planschade en bezwaarprocedures Op 1 juli 2008 is de Wet ruimtelijke ordening (Wro) en het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) met een bijbehorend complex van wet- en regelgeving in werking getreden. De Wro en het Bro bren gen onder andere verbeteringen van de planschadewetgeving met zich mee welke voornamelijk zien op het creëren van uniformiteit bij de afhandeling van planschadeverzoeken en het terug brengen van het aantal planschadeclaims en de hoogte van de planschadevergoedingen. Het Bro verplicht gemeenten tot het vaststellen van een verordening waarin regels worden gegeven over de aanwijzing van een adviseur en de wijze waarop deze tot een advies komt. Deze verordening wordt naar verwachting in de gemeenteraadsvergadering van 28 oktober 2008 behandeld en 11 november 2008 vastgesteld. De regeling van planschade in de nieuwe Wro en Bro bevat een aantal belangrijke wijzigingen ten opzichte van de oude wetgeving. Voor een uitleg van de wijzigingen verwijzen wij u naar Be leidsnotitie implementatie nieuwe Wet ruimtelijke ordening. Het huidige budget voor advieskosten bij planschade is erg laag. Het aantal binnengekomen aan vragen is zodanig dat met een tegenvaller van minimaal 10.000 rekening moet worden gehou den. Bij de Voorjaarsnota 2009 zal deze post in de afweging meegenomen dienen te worden ten behoeve van een realistischer begroting. Bestemmingsplannen Structuurvisies Met ingang van de nieuwe Wet op de Ruimtelijke Ordening (nWro) op 1 juli 2008, is het voor gemeenten verplicht om Structuurvisies vast te stellen. Structuurvisies zijn het beleidskader voor het uitwerken van ontwikkelingen en projecten. Een directe sanctie voor het niet hebben van een structuurvisie is in de nieuwe Wet op de Ruimtelijke Ordening niet aanwezig, een indirecte sanc tie wel via de nieuwe Grondexploitatiewet. Voor het verevenen van bovenplanse voorzieningen in een grondexploitatieplan moet een structuurvisie zijn vastgesteld. Het is voor de Gemeente Pagina 21 Najaarsnota 2008

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2008 | | pagina 45