4.1 Afkoppe/maatrege/en in Akkrum hebben effect op emissies (overstorten en RWZi) die recht
streeks plaatsvinden in KRW-wateriichamen.
De KRW-doelen zijn gesteld voor de benoemde KRW-waterlichamen. De meeste kleinere lokale
watergangen zoals bijvoorbeeld poldersloten maken geen deel uit van deze waterlichamen. De
rioleringsmaatregelen door gemeenten hebben vooral effect bij de lozingspunten van rioolover-
storten, en in deze gemeente liggen die lozingspunten in veel gevallen in poldersloten 'buiten' de
KRW-waterlichamen. Voor de riooloverstorten in Akkrum is dat niet het geval.
4.2 Een meetopstelling van Wetterskip Fryslân in Nes (stroomafwaarts van de overstorten in Ak
krum) meet nog een behoorlijke normoverschrijding voor stikstof en fosfaat.
Hier is dus voor de KRW nog een resultaat te behalen. Het afkoppelen van regenwater in Akkrum
draagt bij aan de nodige verbetering.
4.3 Met het opgeven van deze KRW-maatregel iaat de gemeente zien dat de Gemeente Boarn-
sterhim een bijdrage aan de KRW (en het bereiken van schoon en gezond water) levert.
4.4 Aangaan van een grotere resultaatsverplichting wordt afgeraden met het oog op de financiële
positie van de gemeente
Er zijn méér onderdelen uit de Stedelijke wateropgave die een positief effect hebben op de wa
terkwaliteit, zoals het baggeren van het Nij Djip en het afkoppelen van regenwater in Grou en
Jirnsum. Het effect van deze maatregelen is echter vooral lokaal, en slechts indirect op de KRW-
waterlichamen. Bovendien betekent opname van gemeentelijke maatregelen in het SGBP dat de
gemeente gehouden is deze maatregel uiterlijk 2015 te realiseren. Gezien de financiële situatie
van de gemeente is het niet raadzaam een grotere resultaatsverplichting aan te gaan dan nu
wordt voorgesteld.
Kanttekeningen:
Niet van toepassing.
Er is overleg gevoerd met:
Waterambassadeur mw. E. Schuiling
Afdeling Financiën
Financieel toezichthouder van de provincie Fryslân
Toetsing conform beslisboom (argumentatie)
UITGAVEN:
Wettelijke verplichting?
JA/NEE. Brussel verwacht van alle waterbeheerders en partijen die op één of andere manier in
vloed hebben op de waterkwaliteit een zekere inspanning om de te komen tot een goede chemi
sche en ecologische waterkwaliteit. De omvang van de door de gemeente te plegen maatregelen
wordt echter (nog) niet van hogerhand bepaald c.q. opgelegd. In Brussel zal worden bepaald of
de in het SGBP gestelde doelen en opgenomen maatregelen voldoende zijn. Daarna zal de tijd le
ren of de maatregelen voldoende zijn om de gestelde doelen te halen, of dat aanvullende maatre
gelen nodig zijn. De gemeente heeft wel een zekere wettelijk inspanningsverplichting om grond-
wateroverlast te voorkomen dan wel op te lossen.
Pagina 4
3 04 OWFW807 Beslisnota Kaderrichtlijn Water/owwf/4