Er wordt nu voorgesteld om aan projectontwikkelaar Rotteveel de zaak te verkopen. Het bod is
uitgevoerd in een fraai drukwerkje met mooie foto's van fraaie chalets. Binnen 4 of 5 jaar moeten
de huurders weg zijn of zij moeten een chalet kopen. Het is dus duidelijk de bedoeling dat de pro
jectontwikkelaar, gezien de prijzen van de chalets, een andere doelgroep op het oog heeft. De
wethouder gaat voor het grote geld. Men zou toch rekening houden met de huidige bewoners?
Een van de uitgangspunten destijds bij de opzet van Tusken de Marren was het bevorderen van
het sociaal toerisme.
De Drijfveer heeft ook zo zijn zorgen over de toekomst en spreekt van een plan B. Is plan B de
tweede fase van de wethouder? Waarom wordt het plan van de belangenvereniging niet serieus
genomen? Hoe zit het met de belofte dat de opbrengst ten goede van Akkrum zou komen? Weet
het college nog hoe het ging met Yn 'e Lijte? Hoe betrouwbaar is het gemeentebestuur als het
gaat om toezeggingen en afspraken, nu en in het verleden? Met welk moreel recht meent dit en
het vorige college dat het de meerwaarde, die door de bevolking van Akkrum gerealiseerd is, mag
opeisen?
De hear Van der Sluis (VVD): Hij heeft al veel gehoord en hoeft daar niet zo veel meer aan toe te
voegen. Als men de huidige bewoners zekerheid wil geven over een chalet dan moet er een con
creet aankoopbedrag bekend zijn want dan heeft men duidelijkheid. Er moet een kettingbeding
komen dat er geen woonhuizen komen. En anders moet de gemeente extra geld ontvangen.
Er is blijkbaar helemaal geen contact geweest met de heer Hooghiemster met betrekking tot de
uitbreidingsplannen van Rotteveel. Hij wijst erop dat twee jaar geleden het Riedhûs en het gebied
bij de Hellingshaven zijn verkocht en dat daar nog niets tot stand gekomen is.
De hear Zijlstra (CDA): Er zijn al vele goede dingen gezegd. Het CDA is blij met de serieuze bie
dingen waardoor Akkrum ook aan die kant opgeknapt kan worden. Hoe zit het met de periode
van 5 jaar? Er zou een anti-speculatiebeding in het contract moeten komen. Hoe worden de
voorwaarden vertaald in de verkoopovereenkomst? Hij hoopt dat de jachthaven en Hooghiemster
bij de toekomst van het gebied betrokken worden.
De hear Seldenrust (FNP): Er zijn al vele dingen gezegd. De FNP heeft ernstige twijfels over de
gang van zaken en vraagt zich af of de wethouder wel op de juiste wijze bezig is met de verkoop
van Tusken de Marren. Het hoogste bod lijkt leidend te zijn. De projectontwikkelaar is van plan
met het oog op de brede gebiedsontwikkeling de grond van de buurman erbij te nemen zonder
dat daarover overleg is geweest.
In 2006 is er een duidelijke afspraak gemaakt dat men in de toekomst zo weinig mogelijk gebruik
zou maken van projectontwikkelaars. Er schijnt gezegd te zijn door de wethouder dat bij een ak
koord gaan met een lager bod men de bibliotheek in Akkrum moet sluiten. Hij wil graag duidelijk
heid van de wethouder hierover. Zulke uitspraken leiden tot zeer veel onrust.
De tekst gaat uit van een 'uitsterfbeleid' en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Men zou nadruk
kelijk de belangen van de standplaatshouders behartigen. De bewoners die er nu zitten vinden
hun eigen plek een paradijsje op aarde. Hij denkt dat de projectontwikkelaar heel anders over zo'n
paradijs denkt. Wat gebeurt er over 5 jaar? Hij wil ook graag dat de raad bij de informatieavond
van Rotteveel uitgenodigd wordt.
Het bevreemdt hem dat een partij zo maar grond van een ander bij een eventuele uitbreiding gaat
inkleuren zonder dat daar overleg over is geweest.
Wethâlder De Vries: Het verbaast hem niet dat er scherpe reacties van de raad zijn. In 2006
heeft men met de raad naar de scenario's bij de verkoop gekeken. De camping en het gebied
eromheen zouden in kwaliteit moeten toenemen. Het moest gepaard gaan met goede afspraken
met de huidige huurders. De opdracht was om te kijken naar de brede gebiedsontwikkeling. Als
dat niet zou lukken dan zou scenario 4 ook een begaanbare weg zijn. Als een van de kaders is
ook een goede prijs door de raad aangegeven.
Pagina 4
1 03 Ferslach riedsgearkomste 14 oktober 2008/odab/4