Pagina 8
1.3 Jeugdcriminaliteit en openbare veiligheid
Veiligheid is een thema dat veel gemeenten bezig houdt. Er is onrust over criminaliteit, terrorisme
en veiligheid. De overheid is de hoeder van de openbare orde en veiligheid.
Veel criminaliteit is jeugdcriminaliteit. Jeugdcriminaliteit geeft overlast, irritatie en ergernis. Veel
jeugdcriminaliteit bestaat uit vandalisme, geweldsdelicten en (winkel)diefstal. Bijna alle criminali
teit gepleegd door minderjarigen kan gekwalificeerd worden als opgroeicriminaliteit; op zoek naar
de grenzen van het acceptabele. Dat gaat over, maar niet perse vanzelf. En uiteindelijk ontwikkelt
zich vanuit de jeugdcriminaliteit een kleine groep die als harde kern door gaat met delicten ple
gen. Veel jongeren komen niet verder dan first offender (eerste overtreding).
Percentage 12-21 jarigen die een delict hebben gepleegd waardoor ze voor de rechter zijn
verschenen is landelijk 3,32% in 2005
Percentage 12-21 jarigen die een delict hebben gepleegd waardoor ze voor de rechter zijn
verschenen is in Boarnsterhim 3,09% in 2005
Percentage verdachten2 0 tot 18 jarigen in de gemeente Boarnsterhim (2002-2006)
Tabel 3 percentage verdachten 0-18
Percentage verdachten in Franekeradeel in 2006 1,35 en Skarsterlân in 2006 1,38
Percentage verdachten 18 t/m 24 jaar in de gemeente Boarnsterhim (2002-2006)
Tabel 4 percentage verdachten over meerdere jaren
Percentage verdachten in vergelijkbare gemeenten Franekeradeel in 2006 5,4% en Skarster-
lân in 2006 4,15%
1.4 Onderwijs
Kinderen gaan naar school. Dat is hun gewone alledaagse bezigheid. De leerplicht moet ervoor
zorgen dat kinderen naar school gaan en ook naar school blijven gaan. Toezicht op de leerplicht is
een wettelijke verantwoordelijkheid van de gemeente. Niet (meer) naar school gaan is een indica
tie voor iets bijzonders, iets afwijkends, iets zorgelijks. Daarom is schoolverzuim algemeen erkend
als een signaal van (beginnende) problemen.
Zorgen voor een goed onderwijsaanbod ter plaatse is de eerste verantwoordelijkheid van de ge
meenten. Voor het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs zijn de for
mele bevoegdheden van de gemeenten verschillend geregeld. Door lokaal onderwijsoverleg kan
de gemeente een initiërende en stimulerende rol spelen.
2 Een verdachte is gedefinieerd in artikel 27 van het Wetboek van Strafvordering: Als verdachte wordt vóórdat de vervolging is aan
gevangen, aangemerkt degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar
feit voortvloeit. Daarna wordt als verdachte aangemerkt degene tegen wie de vervolging is gericht.
3 04 Bijlage Startnotitie Jeugd en Gezin/bpnd/
8