4. Aanpak en uitwerking f, t,
Od basis van de hiervoor beschreven visie, doelstellingen en u.tgangspunten vormt dit hoofdstuk
de uitwerking in ambities en doelstellingen. We maken daarbij onderscheid in dne omgevingsdo-
meinen van de jeugd, namelijk:
1. Thuis
2. Schooi en werk
3. Vrije tijd en openbare ruimte
Per omqevingsdomein wordt begonnen met een korte beschrijving van het bestaande aanbod en
een analyse van de vraagstukken die er spelen. Vervolgens wordt in aansluiting op deze ana yse
aangegeven welke doelstellingen wij in het kader van de integrale uitvoeringsnota willen real.se-
ren. De kracht van de uitvoeringsnota is daarbij een gerichte inzet op onderstaande thema s.
4.1 Thuis
In het gezin wordt de basis gelegd voor de ontwikkeling van de jeugd. Een kind dat zich veilig
voelt en gelukkig is, kan optimaal zijn talenten ontwikkelen. Het voorkomen en tegengaan van
problemen rond opvoeden en opgroeien is van groot belang voor de ontwikkeling van kinderen en
jongeren Ouders moeten voldoende zijn toegerust op hun opvoedingstaak. Twee elementen zijn
daarbij in het bijzonder van belang: in de eerste plaats de beschikbaarheid van de juiste vorm van
informatie, advies en ondersteuning in de omgeving van ouders en kinderen. In de tweede plaats
het in een vroeg stadium signaleren van mogelijke problemen, zodat snel de juiste vorm van ad
vies of hulp kan worden geboden.
4 11 Opvoedings- en opgroeiondersteuning
Opvoeden is een eerste taak van ouders. Alle ouders ervaren dat het een moeilijke taak is en lo
pen daarbij wel eens tegen problemen aan, maar bij het grootste deel van de gezinnen gaat het
qoed Toch constateren professionals dat een toenemend aantal ouders het ontbreekt aan basale
noties en vaardigheden bij het opvoeden. Beroepskrachten op baby- en peutervoorzieningen,
scholen en hulpverleningsinstellingen ervaren opvoedingsproblemen in combinatie met allerlei an
dere problemen in het gezin, zoals huiselijk geweld, schulden, ongezonde leefstijl of verslaving.
Er zijn verschillende vormen van opvoedings- en opgroeiondersteuning in de Gemeente Boarn-
sterhim- van een grote variatie van lichtere (een enkel adviesgesprek en themabijeenkomsten) tot
meer intensieve vormen (opvoedcursussen, ambulante hulpverlening). Bij de uitvoering van op
voedingsondersteuning zijn veel organisaties betrokken, zoals consultatiebureaus, kinderopvang,
scholen, Jeugdgezondheidszorg (JGZ), GGD, kinderopvang, het schoolmaatschappelijk werk in
het primair en voortgezet onderwijs.
Binnen dit geheel is de integrale Jeugdgezondheidszorg het gemeentelijk instrument bij uitstek
voor opvoedings- en opgroeiondersteuning. Taken van JGZ zijn onder meer het geven van voor-
lichtinq en advies, het volgen van de algehele ontwikkeling en het functioneren van de jeugdige,
het siqnaleren van eventuele afwijkingen en stoornissen in een zo vroeg mogelijk stadium om
daar zo vroeg mogelijk actie op te kunnen ondernemen. De JGZ ziet, met name in hun jonge ja
ren bijna alle kinderen. De rol van de JGZ is maatschappelijk aan het veranderen. De JGZ wordt
meer en meer een centrale rol toebedacht bij onderwerpen als opvoedingsondersteuning en het
vroegtijdig signaleren van problemen bij kinderen en gezinnen. Overgewicht bij jonge kinderen is
een van de zaken die zij in toenemende mate signaleren en oppakken.
De invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning heeft onder meer tot gevolg dat een
aantal voormalige AWBZ-taken zoals preventieve geestelijke gezondheidszorg onder gemeentelij
ke verantwoordelijkheid is gebracht. Voor zover het een aanbod is voor 0-24 jarigen moeten deze
taken ingebed worden in het takenpakket van de JGZ. Met ingang van 2009 wordt ook de prena-
19
Pagina 19
3 04 Bijlage Startnotitie Jeugd en Gezin/bpnd/