waakt, In een dergelijke structuur werken peuterspeelzalen, jongerenwerkers, wijkagenten, scho
len en maatschappelijk werkers samen. Ons uitgangspunt daarbij is te komen tot een handelswij
ze volgens het principe: "één kind, één plan". Het is daarom wenselijk om vanuit de gemeente
een zorgcoördinator aan te stellen (voorheen JIF- coördinator) Vanuit de gemeentelijke regierol
zullen wij er op sturen dat de daadwerkelijke zorg die hierop volgt, zoveel mogelijk plaatsvindt in
de 'natuurlijke' omgeving van de kinderen en jongeren.
Ondersteunend aan de samenwerking tussen de verschillende organisaties hebben wij de ambitie
om in 2009 aan de slag te gaan met de verwijsindex. In 2010 moeten alle gemeenten hierop
aangesloten zijn. Het systeem stelt professionals in staat om zeer snel na te gaan of er meer
hulpverleners/organisaties bezig zijn met hetzelfde kind of gezin, zodat snel en efficiënt opgetre
den kan worden. Deze centrale registratie biedt de zorgcoördinator meer mogelijkheden om op
casusniveau de samenwerking beter te stroomlijnen en maakt gemeentelijke coördinatie en regie
mogelijk.
Minstens zo belangrijk als de technische ontwikkeling hierbij is het maken van sluitende afspra
ken met de verschillende partijen over wie in welke gevallen over welke gegevens kan beschik
ken. Het beschermen van persoonsgegevens is een belangrijk recht van individuen en wij willen
zorgvuldigheid betrachten in de uitwisseling van gegevens. Tegelijkertijd kunnen wij niet accepte
ren dat kinderen, jongeren en ouders de dupe worden van een gebrekkige afstemming tussen in
stellingen en organisaties.
Ambitie
Met de partners in het jeugdbeleid zodanig afspraken maken over signale
ring, melding en coördinatie dat er in de gemeente Boarnsterhim geen kinde
ren en jongeren met problemen buiten beeld zijn van hulpverlenende instan
ties en dat de hulp efficiënt en effectief is.
Doelstellingen
Het beter afstemmen van voorzieningen die zich bezig houden met de integrale vroegtijdi
ge aanpak van problemen, hierbij gaat het om de functies signaleren, coördinatie van zorg
en het aanbod van licht pedagogische hulpverlening (gericht aanbod)
Het optimaliseren van opvang en begeleiding van zorgleerlingen door ketenaanpak, waarbij
de samenwerking tussen betrokken voorzieningen resulteert in de één kind, één plan aan
pak, nl. één samenhangend en doorlopend systeem voor de leerling/jongere.
4.1.3 Gezondheid
De gemeente heeft verschillende taken op het terrein van gezondheidsbeleid. Hoewel gezond
heidsbeleid de hele bevolking aangaat is met name 'de gezonde leefstijl' een speerpunt en dat
met name die van de jeugd. Voor het gezondheidsbeleid werken we met het Masterplan Gezond
leven, dat in samenwerking met GGD Fryslân is opgezet. De vijf thema's uit dit plan zijn:
1Verminderen alcoholgebruik onder jongeren
2. Verminderen overgewicht onder kinderen en jongeren
3. Bevorderen van de seksuele gezondheid
4. Verminderen van roken
5. Bevorderen opvoedingsondersteuning.
Alcoholgebruik
Het gebruik van alcohol is ingebed in de maatschappij; het wordt als normaal ervaren.
Pagina 22
3 04 Bijlage Startnotitie Jeugd en Gezin/bpnd/
22