1.1 Omgevingsfactoren en actuele ontwikkelingen Aangezien sportbeleid per definitie is gericht op de toekomst, is het bij de beleidsontwikkeling van belang om de huidige situatie te relateren aan vigerend beleid en relevante trends, knelpunten en ontwikkelingen die van invloed zijn op de toekomstige omstandigheden op de (lokale) sport markt. Op nationaal, provinciaal en lokaal niveau worden de bestaande (sport)beleidskaders in beeld gebracht, waarbij centrale documenten worden gevormd door: Kabinetsnota Tijd voor Sport en Uitvoeringsprogramma "Samen voor Sport"; Sportnota gemeente Boarnsterhim 2002 "Een nieuwe kijk op Sport"; WMO beleidsplan gemeente Boarnsterhim "Mienskipssoarch ek ús soarch" 2008-2011; Startnotitie Jeugd en Gezin "Opgroeien met kansen" 2008-201 2. De relevante trends, knelpunten en ontwikkelingen worden in beeld gebracht waarbij onderscheid wordt gemaakt naar: Demografische ontwikkelingen (bevolkingsontwikkeling en -opbouw, ontgroening, vergrij zing, ontwikkeling allochtonen etc.). Knelpunten (Raerderhimruters, Us keatsen, tennisbaan Raerd). Maatschappelijke trends en ontwikkelingen (zowel economisch, sociaal als cultureel zoals bijvoorbeeld individualisering, zapcultuur, vrijetijdsbesteding etc.); Landelijke trends in sportdeelname. Sporttechnische trends (kunstgras, multifunctionaliteit, clustervorming, commercieel sportaanbod, etc.). Landelijke relevante trends in aanverwante sectoren (WMO, Jeugdbeleid, Brede- schoolontwikkeling, alliantie School&Sport, etc.). In de sportnota zal een duidelijke koppeling naar voren komen met het WMO beleid. Vooral de prestatievelden 1 tot en met 6 hebben een link naar de sport. 1.2 Activiteiten In het kader van het sportieve activiteitenaanbod wordt allereerst gekeken naar de lopende pro jecten en activiteiten (bijvoorbeeld 'Impuls'). Vervolgens worden ook de organisatorische verhou dingen binnen de gemeentelijke sportorganisatie en de relaties tot sportverenigingen en andere betrokkenen (bijvoorbeeld de Sportadviesraad) weergegeven. Ook wordt in dit kader ingegaan op de mate waarin in de huidige situatie sprake is van integraliteit in de beleidsuitvoering. Nagegaan wordt op welke manieren sport en andere beleidsterreinen elkaar versterken zowel in de beleids ontwikkeling als in de uitwerking van het beleid in de dagelijkse praktijk. Tenslotte wordt ten aanzien van de sportverenigingen (voor zover mogelijk) een uitspraak gedaan over de (zowel fi nanciële als sportieve) gezondheid van de verenigingen en de kansen en bedreigingen die dit biedt voor de toekomst. 1.3 Financiën Veel programma's in de begroting van de gemeente Boarnsterhim raken het beleidsterrein Sport. Noodzaak is om budgetten te koppelen aan de visie van de gemeente op Sport. Ook naar externe partijen is het noodzaak om inzicht te bieden in de mogelijkheden voor subsidieaanvragen. Op dit moment staat de gemeente Boarnsterhim onder preventief toezicht van de provincie. Er zal de komende jaren veel bezuinigd moeten worden waardoor ook de sportbudgetten omgebogen moe ten worden. 1.4 Accommodaties Voor het gemeentelijk sportaccommodatieaanbod wordt onderscheid gemaakt naar de accommo datietypen binnensportaccommodaties (sporthallen, sportzalen en gymnastieklokalen), buiten sportaccommodaties (sportvelden en sportparken) en eventueel het toekomstige zwembad. Per type accommodatie worden de volgende aspecten onder de loep genomen: omvang van het aanbod; Pagina 2 2 03 Bijlage Aanpak Integrale Nota Sport/bpde/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 91