1.1 Omgevingsfactoren en actuele ontwikkelingen
Aangezien sportbeleid per definitie is gericht op de toekomst, is het bij de beleidsontwikkeling
van belang om de huidige situatie te relateren aan vigerend beleid en relevante trends, knelpunten
en ontwikkelingen die van invloed zijn op de toekomstige omstandigheden op de (lokale) sport
markt. Op nationaal, provinciaal en lokaal niveau worden de bestaande (sport)beleidskaders in
beeld gebracht, waarbij centrale documenten worden gevormd door:
Kabinetsnota Tijd voor Sport en Uitvoeringsprogramma "Samen voor Sport";
Sportnota gemeente Boarnsterhim 2002 "Een nieuwe kijk op Sport";
WMO beleidsplan gemeente Boarnsterhim "Mienskipssoarch ek ús soarch" 2008-2011;
Startnotitie Jeugd en Gezin "Opgroeien met kansen" 2008-201 2.
De relevante trends, knelpunten en ontwikkelingen worden in beeld gebracht waarbij onderscheid
wordt gemaakt naar:
Demografische ontwikkelingen (bevolkingsontwikkeling en -opbouw, ontgroening, vergrij
zing, ontwikkeling allochtonen etc.).
Knelpunten (Raerderhimruters, Us keatsen, tennisbaan Raerd).
Maatschappelijke trends en ontwikkelingen (zowel economisch, sociaal als cultureel zoals
bijvoorbeeld individualisering, zapcultuur, vrijetijdsbesteding etc.);
Landelijke trends in sportdeelname.
Sporttechnische trends (kunstgras, multifunctionaliteit, clustervorming, commercieel
sportaanbod, etc.).
Landelijke relevante trends in aanverwante sectoren (WMO, Jeugdbeleid, Brede-
schoolontwikkeling, alliantie School&Sport, etc.).
In de sportnota zal een duidelijke koppeling naar voren komen met het WMO beleid. Vooral de
prestatievelden 1 tot en met 6 hebben een link naar de sport.
1.2 Activiteiten
In het kader van het sportieve activiteitenaanbod wordt allereerst gekeken naar de lopende pro
jecten en activiteiten (bijvoorbeeld 'Impuls'). Vervolgens worden ook de organisatorische verhou
dingen binnen de gemeentelijke sportorganisatie en de relaties tot sportverenigingen en andere
betrokkenen (bijvoorbeeld de Sportadviesraad) weergegeven. Ook wordt in dit kader ingegaan op
de mate waarin in de huidige situatie sprake is van integraliteit in de beleidsuitvoering. Nagegaan
wordt op welke manieren sport en andere beleidsterreinen elkaar versterken zowel in de beleids
ontwikkeling als in de uitwerking van het beleid in de dagelijkse praktijk. Tenslotte wordt ten
aanzien van de sportverenigingen (voor zover mogelijk) een uitspraak gedaan over de (zowel fi
nanciële als sportieve) gezondheid van de verenigingen en de kansen en bedreigingen die dit biedt
voor de toekomst.
1.3 Financiën
Veel programma's in de begroting van de gemeente Boarnsterhim raken het beleidsterrein Sport.
Noodzaak is om budgetten te koppelen aan de visie van de gemeente op Sport. Ook naar externe
partijen is het noodzaak om inzicht te bieden in de mogelijkheden voor subsidieaanvragen. Op dit
moment staat de gemeente Boarnsterhim onder preventief toezicht van de provincie. Er zal de
komende jaren veel bezuinigd moeten worden waardoor ook de sportbudgetten omgebogen moe
ten worden.
1.4 Accommodaties
Voor het gemeentelijk sportaccommodatieaanbod wordt onderscheid gemaakt naar de accommo
datietypen binnensportaccommodaties (sporthallen, sportzalen en gymnastieklokalen), buiten
sportaccommodaties (sportvelden en sportparken) en eventueel het toekomstige zwembad.
Per type accommodatie worden de volgende aspecten onder de loep genomen:
omvang van het aanbod;
Pagina 2
2 03 Bijlage Aanpak Integrale Nota Sport/bpde/2