voornaamste kenmerken (functies, leeftijd, beheervorm),
situering en spreiding over de gemeente;
huidig gebruik en bezetting (analyse o.b.v. planningsnormen en bezoekaantallen, etc.);
financiële positie (exploitatie, boekwaarde, etc.),
beheersconstructie
Het is hierbij van belang om in kaart te kunnen brengen of het aanbod toereikend is, vergelijking
met andere gemeenten, of de binnen- en buitensportaccommodaties goed bereikbaar zijn en of op
basis van de benodigde financiële middelen de sportbeoefening in Boarnsterhim (in verenigings
verband) financieel bereikbaar is voor de burgers. Hierbij zal in belangrijke mate de reeds vergaar
de informatie uit de schouw worden gebruikt.
De inventarisatie en analyse resulteert in het formuleren van heldere deelconclusies. Vanuit de
deelconclusies kan worden afgeleid waar zich op dit moment mogelijke knelpunten bevinden en
welke aandachtspunten naar de toekomst van belang zijn om sport en bewegen blijvend goed te
kunnen faciliteren.
2. Afstemming en draagvlak
De mate waarin het (theoretische) sportbeleid succesvol kan worden vertaald naar de praktijk zo
dat de beoogde resultaten ook daadwerkelijk worden gerealiseerd is in sterke mate afhankelijk
van het draagvlak onder direct betrokkenen. Breed draagvlak ontstaat optimaal wanneer van
meet af aan sprake is van inspraakmogelijkheden en betrokkenheid. Om hieraan invulling te ge
ven wordt aanbevolen om tijdens de herijking van het sportbeleid afstemming te zoeken met di
rect betrokkenen.
Deze afstemming vindt idealiter op meerdere niveaus plaats, te weten:
politiek-bestuurlijke vertegenwoordiging;
met het overkoepelende sportorgaan (Sportadviesraad);
met de sportverenigingen uit de gemeente Boarnsterhim;
vertegenwoordigers van de commerciële sportaanbieders in Boarnsterhim,
met vertegenwoordigers van aanverwante beleids- c.q. werkvelden (onderwijs, welzijn,
zorg, jeugdbeleid)1;
dorpsbelangen
Om de inspraakmogelijkheden te waarborgen en de noodzakelijke input vanuit het werkveld te
kunnen genereren wordt voorgesteld om vooral aan te sluiten bij de bestaande overlegstructuur
met de sportverenigingen (o.a. SAR). Bij de uitwerking van het sportbeleid kiezen we voor een
projectmatige aanpak. We maken gebruik van werkgroepen die bestaan uit bijvoorbeeld één of 2
SAR leden aangevuld met "deskundigen" uit het veld (intern/extern). Deze werkgroepen worden
ad hoe ingesteld en na afhandeling weer ontbonden.
Interne afstemming kan plaats vinden met de volgende afdelingen en functie s.
- Afdelingsmanager OW;
- Archief;
- Beheerder gymzalenverhuur;
- Beleidsmedewerker Jeugd en Onderwijs;
- Beleidsmedewerker WMO;
- Bestuurssecretariaat;
- Communicatie;
- Financiën;
Pagina 3
1 Belangrijke partners in Boarnsterhim zijn in dit verband o.a.: Centrum Jeugd en Gezin, de 'meitinkers', diverse scholen (basis en voortge
zet onderwijs).
2 03 Bijlage Aanpak Integrale Nota Sport/bpde/3