voornaamste kenmerken (functies, leeftijd, beheervorm), situering en spreiding over de gemeente; huidig gebruik en bezetting (analyse o.b.v. planningsnormen en bezoekaantallen, etc.); financiële positie (exploitatie, boekwaarde, etc.), beheersconstructie Het is hierbij van belang om in kaart te kunnen brengen of het aanbod toereikend is, vergelijking met andere gemeenten, of de binnen- en buitensportaccommodaties goed bereikbaar zijn en of op basis van de benodigde financiële middelen de sportbeoefening in Boarnsterhim (in verenigings verband) financieel bereikbaar is voor de burgers. Hierbij zal in belangrijke mate de reeds vergaar de informatie uit de schouw worden gebruikt. De inventarisatie en analyse resulteert in het formuleren van heldere deelconclusies. Vanuit de deelconclusies kan worden afgeleid waar zich op dit moment mogelijke knelpunten bevinden en welke aandachtspunten naar de toekomst van belang zijn om sport en bewegen blijvend goed te kunnen faciliteren. 2. Afstemming en draagvlak De mate waarin het (theoretische) sportbeleid succesvol kan worden vertaald naar de praktijk zo dat de beoogde resultaten ook daadwerkelijk worden gerealiseerd is in sterke mate afhankelijk van het draagvlak onder direct betrokkenen. Breed draagvlak ontstaat optimaal wanneer van meet af aan sprake is van inspraakmogelijkheden en betrokkenheid. Om hieraan invulling te ge ven wordt aanbevolen om tijdens de herijking van het sportbeleid afstemming te zoeken met di rect betrokkenen. Deze afstemming vindt idealiter op meerdere niveaus plaats, te weten: politiek-bestuurlijke vertegenwoordiging; met het overkoepelende sportorgaan (Sportadviesraad); met de sportverenigingen uit de gemeente Boarnsterhim; vertegenwoordigers van de commerciële sportaanbieders in Boarnsterhim, met vertegenwoordigers van aanverwante beleids- c.q. werkvelden (onderwijs, welzijn, zorg, jeugdbeleid)1; dorpsbelangen Om de inspraakmogelijkheden te waarborgen en de noodzakelijke input vanuit het werkveld te kunnen genereren wordt voorgesteld om vooral aan te sluiten bij de bestaande overlegstructuur met de sportverenigingen (o.a. SAR). Bij de uitwerking van het sportbeleid kiezen we voor een projectmatige aanpak. We maken gebruik van werkgroepen die bestaan uit bijvoorbeeld één of 2 SAR leden aangevuld met "deskundigen" uit het veld (intern/extern). Deze werkgroepen worden ad hoe ingesteld en na afhandeling weer ontbonden. Interne afstemming kan plaats vinden met de volgende afdelingen en functie s. - Afdelingsmanager OW; - Archief; - Beheerder gymzalenverhuur; - Beleidsmedewerker Jeugd en Onderwijs; - Beleidsmedewerker WMO; - Bestuurssecretariaat; - Communicatie; - Financiën; Pagina 3 1 Belangrijke partners in Boarnsterhim zijn in dit verband o.a.: Centrum Jeugd en Gezin, de 'meitinkers', diverse scholen (basis en voortge zet onderwijs). 2 03 Bijlage Aanpak Integrale Nota Sport/bpde/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 92