3. GEZONDHEID
3.1. Ontwikkelingen
PsM^december 2008 is de Wet Publieke Gezondheid in werking getreden. Deze wet
integreert de Wet Collectieve Preventie, de Infectieziektewet en de Quarantainewet. Hiermee
wordt voldaan aan de nieuwe internationale gezondheidsregehng van de
Wereldgezondheidsorganisatie. Het aantal infectieziekten waarvoor een meldingsplicht geldt
en het aantal maatregelen op het gebied van preventie en bestrijding van infectieziekten is
TevensTis een amendement aangenomen dat de preventieve oud®"'®nge^0[1^heidszorg
wordt opgenomen in de Wet. De concrete uitwerking hiervan wordt in 2009 duidelijk.
Er is een centralisatietendens zichtbaar in de openbare gezondheidszorg. De ^overheid
geeft steeds vaker sturing, zowel door het bepalen van inhoudelijke thema s als door het
ontwikkelen van richtlijnen en protocollen. Het RIVM wordt daarbij door het Ministerie
Sw£ ingezet als opdrachtgever aan de GGD'en. Bij het RIVM zijn o a. een Centrum voor
Infectieziektebestrijding, een Centrum Gezondheid en Milieu en een Centrum voor Gezond
Leven opgericht. Deze centra ontwikkelen voor de GGD en uniforme protocollen
richtlijnen.
Het Ministerie van VWS kiest in haar preventienota "Kiezen voor gezond leven" de volgende
inhoudelijke speerpunten voor preventie: roken, problematisch alcoholgebruik, overgew
In^OoT heeftVWS haar visie op de eerstelijnszorg kenbaar gemaakt. Zjj ziet een regierol
voor de gemeenten in de afstemming en samenwerking. De GGD kan h.erby
adviseren/ondersteunen, en speelt vooral een rol in de afstemming ™e* d®
koepelorganisaties. In het najaar van 2008 worden nog visienota s overgewicht en SEGV
m dÏÏeleidsbegroting voor 2009 heeft VWS een meerjarig landelijk versterkingsprogramma
voor de openbare gezondheidszorg opgenomen. Ook wordt een vierjarig actieprogramma
diabetes gestart, waarbij nadrukkelijk aandacht wordt besteed aan preventie. Er wordt tevens
extra geïnvesteerd in voorlichting over seksualiteit aan allochtone jongeren
Er is in principe een besluit genomen over het opnemen van de HPV-en Hepatitis B-
vaccinatie in het rijksvaccinatieprogramma, één en ander is nog afhankelijk van de kosten
van de vaccins. De vaccinaties moeten per 2009 worden uitgevoerd.
In 2010 wordt de technische hygiënezorg uitgebreid met de inspectie van de
peuterspeelzalen. Daarnaast loopt de discussie om de inspectie van dei gastouderbureaus te
intensiveren. Deze inspectietaken zijn een gemeentelijke verantwoordelijkheid, en worden
aua uitvoering neergelegd bij de GGD'en.
Vanaf 2009 vervalt de grondslag psycho-sociaal uit de AWBZ. Op basis van deze grondsag
wordt o a. ambulante woonbegeleiding en gespecialiseerde gezinsverzorging geïndiceerd
voor mensen waarbij sprake is van OGGZ-problematiek. De verantwoordelijkheid voor het
bieden van deze zorg wordt overgeheveld naar de gemeenten, die daarvoor ten dele worden
gecompenseerd.
Het Ministerie voor Jeugd en Gezin is bezig met het ontwikkelen van een wettelijke basis
voor de inrichting van de Centra voor jeugd en gezin (CJG). De gemeenten zijn
verantwoordelijk voor het inrichten van deze centra. De integrale jeugdgezondheidszorg is
een kernpartner in het CJG. Een belangrijk instrument is het Elektronisch Kinddossier (EKD),
waarmee de jeugdgezondheidszorg eind 2009 moet gaan werken. Daarnaast wordt de
Verwijsindex voor risicojongeren ingevoerd, waarin signalen van verschillende instellingen
over jongeren samenkomen. Binnen het CJG moet de coördinatie van zorg worden geregeld,