De hulpverleningsdienst heeft vooralsnog een adviserende taak richting gemeenten op het
gebied van crisis- en risicocommunicatie. Met het van kracht worden van de wet
veiligheidsregio's verschuift de verantwoordelijkheid voor de risicocommunicatie van de
gemeenten naar de veiligheidsregio. Om regiobreed aan deze taak invulling te kunnen geven
is 1 fte aan extra formatie nodig. Na 2010 dient de formatie-uitbreiding structureel te worden
opgenomen om de risicocommunicatie op peil te kunnen houden. Daar staat tegenover dat
deze taak voor de afzonderlijke Friese gemeenten komt te vervallen.
E. Bedrijfsbrandweer
Op dit moment stelt geen van de gemeenten in de regio eisen aan een repressieve
organisatie of hulpmiddelen in de vorm van een bedrijfsbrandweer voor bedrijven met een
bovennormatief risico. De verantwoordelijkheid voor de aanwijzing van bedrijfsbrandweren
verschuift met de nieuwe wet van gemeenten naar de veiligheidsregio. Door een interne
verschuiving is het mogelijk deze bijkomende taak, gefaseerd, zonder extra kosten of
formatie op te pakken.
F. Advisering gemeenten
Met het adviseren over risico's van branden, rampen en crisis legt de wet veiligheidsregio's
de rol van adviseur fysieke veiligheid bij de veiligheidsregio neer. De adviestaak werd tot nu
toe grotendeels uitgevoerd door de regionale brandweer; in de toekomst zal het advies een
multidisciplinair karakter krijgen.
De regionale brandweer verleent adviezen op grond van het besluit externe veiligheid
inrichtingen. Binnen deze beleidsperiode zullen nog twee andere besluiten van kracht
worden, namelijk het besluit transportroutes externe veiligheid en het besluit buisleidingen
externe veiligheid. Het aantal adviezen zal hiermee significant toenemen. De uitbreiding aan
formatie van 0,5 fte die hiervoor benodigd is wordt voorlopig gedekt uit incidentele gelden.
Voor de toekomst zal een structurele oplossing gevonden moeten worden.
De beoordeling van veiligheidsrapporten en de uitvoering van inspecties, die door middel van
een dienstverleningsovereenkomst worden uitgevoerd door de regio Groningen, zullen naar
verwachting in de komende jaren niet tot meerkosten leiden.
Pro-actief, dus bij de ontwerpfase van infrastructurele veranderingen, zullen regionaal
beoordelingskaders worden opgesteld om qua brandweerzorg uniform de veiligheid te
kunnen borgen. De financiering wordt de komende jaren gevonden in subsidiegelden uit het
Fries Uitvoeringsprogramma Externe Veiligheid; vanaf 2011 wordt ingestoken op een
kostendekkende financiering vanuit de gemeenten door middel van
d ienstverlening sovereen komsten
Vanaf 2009 zal ook het beleid over de advisering ten aanzien van de vergunningverlening bij
grootschalige evenementen in praktijk worden gebracht.
G. Ketenreaie GHOR
De Regionaal Geneeskundig Functionaris (RGF) heeft frequent overleg met de Friese
zorgketenpartners (Meldkamer Ambulancezorg, Regionale Ambulancevoorziening,
Ziekenhuizen, GGD, Geneeskundige Groepen Waddengemeenten, GGZ Friesland).
De inzet van de RGF js er op gericht dat deze zorginstellingen optimaal zijn geprepareerd
indien er een ramp zou plaatsvinden in de Veiligheidsregio Fryslân.
De RGF is lid van het Regionaal Overleg Acute Zorg (ROAZ), dat onder regie van het
Traumacentrum UMCG vier keer per jaar bijeenkomt.
In het ROAZ worden onder andere afspraken gemaakt over de inzet van personeel en
materieel, de te volgen procedures bij een ramp of crisis, de bereikbaarheid en
15