geïnvesteerd in het contacten leggen en afstemming zoeken met de bestuurders van het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en kinderopvang. Daarbij is vooral gekeken hoe de opdracht van de gemeente om een CJG te ontwikkelen aansluit bij de zorgstructuur van het onderwijs. Daarnaast is op 25 november 2008 een werkbijeenkomst georganiseerd met alle partijen (BO, VO, RENN4, Kinderopvang, JGZ, schoolmaatschappelijk werk, Meitinkers (WMO), sociaal team etc.) uit het werkveld om te kijken hoe het CJG op een praktische manier ingevuld kan worden in onze gemeente. Daarbij is gekeken naar de ontwikkeling van het CJG binnen de bestaande netwerken rondom Jeugd en Gezin. De uitkomsten van deze bijeenkomst waren het professionaliseren van de netwerken en afstemming en samenwerking tussen de diverse netwerken realiseren. Volgens de partijen kan een CJG coördinator daarin een goede rol vervullen. 3. Wettelijk kader Tijdelijke regeling CJG In artikel 7 van de Tijdelijke regeling CJG wordt het volgende bepaald1 1Het college van burgemeester en wethouders draagt er zorg voor dat: a. in de loop van de periode waarvoor de brede doeluitkering wordt verstrekt voldoende gemakkelijk te bereiken fysieke inlooppunten gerealiseerd worden om jeugdigen en ouders in die gemeente toegang te verschaffen tot een centrum voor jeugd en gezin; b. de centra voor jeugd en gezin herkenbaar en laagdrempelig zijn voor jeugdigen en ouders; c. de afstemming jeugd en gezin gericht is op een sluitend aanbod aan jeugdigen en ouders van jeugdgezondheidszorg en maatschappelijke ondersteuning jeugd, de provinciale jeugdzorg en de zorg in en om het onderwijs; d. ten behoeve van de afstemming jeugd en gezin en het geïntegreerde aanbod van jeugdgezondheidszorg en maatschappelijke ondersteuning jeugd in ieder geval samenwerking wordt gezocht met het bureau jeugdzorg, bedoeld in artikel 1, onderdeel e, van de Wet op de jeugdzorg en, indien aanwezig, de zorg- en adviesteams in het onderwijs; e. de afstemming jeugd en gezin wordt neergelegd in schriftelijke sluitende afspraken, tussen de betrokken organisaties. Bij het realiseren van centra voor jeugd en gezin houdt het college van burgemeesters en wethouders rekening met de ontwikkeling naar het elektronisch kinddossier en de verwijsindex risicojongeren. Prestatieveid 2 en 3 WMO Prestatieveld 2 van de WMO betekent concreet dat, onder verantwoordelijkheid van de gemeente, invulling plaatsvindt van de vijf gemeentelijke functies van het preventief jeugdbeleid welke landelijk zijn afgesproken door de rijksoverheid, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en het Interprovinciaal overleg. Deze 5 functies zijn: advies en informatie van jongeren en/of ouders, signaleren van problemen, het uitvoeren van licht pedagogische hulp, de toeleiding naar hulp en de zorgcoördinatie. Landelijk wordt er naar gestreefd om in 2011 in iedere gemeente een CJG te hebben, waar deze 5 taken worden uitgevoerd. Wet op de jeugdzorg De regierol van de gemeente wordt verankerd in de Wet op de jeugdzorg en kent 2 aspecten: het tot stand brengen van 1 gezin, 1 plan; het realiseren van sluitende afspraken tussen partijen uit de jeugdketen. 1 Zie voor meer informatie staatscourant 15 januari 2008 2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 47