4.3 Bij de onder punt 4.1 en 4.2 genoemde signalen wordt vermeld: naam betreffende kinder
centrum of gastouderbureau, naam melder, tijdstip en klacht zoals deze vermeld staan op
het klachtenformulier zoals dit door de GGD is opgesteld.
4.4 De gemeente kan naar aanleiding van de signalen de inspecteur van de GGD vragen een
onaangekondigde inspectie uit te voeren. Dit verzoek doet de gemeente schriftelijk.
4.5 De GGD stelt de gemeente schriftelijk op de hoogte van de datum van de inspectie. De
GGD stuurt een conceptrapport naar het kindercentrum, uiterlijk zes weken na de inspec
tie. Binnen twee weken na ontvangst van het conceptrapport, vindt door de toezichthou
der met de houder mondeling overleg plaats over de inhoud van het conceptrapport. In het
geval er geen overeenstemming wordt bereikt over de inhoud van het conceptrapport,
krijgt de houder twee weken de gelegenheid zijn zienswijze schriftelijk kenbaar te maken.
Deze zienswijze wordt opgenomen in het rapport. De toezichthouder stelt het inspectie
rapport binnen twee weken na de datum van zienswijze vast. Het gehele rapport stuurt de
GGD binnen drie weken na vaststelling naar de gemeente, het kindercentrum en de ouder
commissie.
De gemeente maakt, binnen zes weken na ontvangst, het GGD-rapport openbaar.
4.6 Indien mocht blijken dat de kwaliteit van de kinderopvang bij een kindercentrum zodanig -
tekortschiet kan de GGD een bevel geven (zie paragraaf 2A). Het college kan op basis van
de bevindingen van de toezichthouder ook ingrijpen (zie paragraaf 2B).
5. Tariefstelling
5.1 Per jaar worden de tarieven voor inspecties in het kader van de kinderopvang vastgesteld
in het algemeen bestuur van de GGD.
5.2 Bij nieuw geregistreerde kinderopvangcentra vindt binnen acht weken en daarna na drie
maanden een inspectie plaats. Omdat bij beide inspecties alle handelingen worden doorlo
pen brengt de GGD twee keer het tarief van een nieuwe inspectie in rekening.
5.3 Van een herinspectie is alleen sprake als er bij de jaarlijkse inspectie aandachtspunten zijn
waarbij na een afgesproken tijd alleen beoordeling van die aandachtspunten plaatsvindt.
De gemeente kan naar aanleiding van signalen opdracht geven tot nader onderzoek van
een kindercentrum of gastouderbureau door de toezichthouder van de GGD. Dit kan een
beperkte vraagstelling betreffen, maar er kan ook sprake zijn van een omvangrijk onder
zoek.
Onder bepaalde omstandigheden kan het noodzakelijk zijn dat twee toezichthouders een
bezoek brengen aan een kinderopvangcentrum. Daarom is gekozen voor een tarief per uur.
5.4 In specifieke situaties kan het nodig zijn een inhoudelijk deskundige in te schakelen,
bijvoorbeeld voor de beoordeling van een pedagogisch plan. Dit gebeurt in overleg met de
gemeente. De GGD berekent de kosten hiervan door.
Pagina 22
2 03 Bijlage toezicht en handhavingsbeleid kinderopvang/bpnd/22