Zo mogelijk wordt met andere Friese gemeenten samengewerkt aan een website, telefoonlijn, sociale kaart en de PR/communicatie. Ambities Het optimaliseren van de zorg en ondersteuning voor ouders en kinderen met vraagstukken rond opvoeden en opgroeien. Het bieden van maximale kansen aan kinderen en jongeren op een gezonde ontwikkeling. Doelstellingen Het organiseren van een laagdrempelige toegang/voorziening voor de doelgroep 0-23, ouders, verzorgers en professionals, die in samenhang de functies informatie en advies uitvoert (basisaanbod) Het beter afstemmen van voorzieningen die zich bezig houden met de integrale vroegtijdige aanpak van problemen, hierbij gaat het om de functies signaleren, coördinatie van zorg en het aanbod van licht pedagogische hulpverlening (gericht aanbod) Het uitvoeren van ketenregie om de samenhang tussen basis- en gericht aanbod te versterken Resultaten Het CJG bestaat minimaal uit de volgende organisaties: Jeugdgezondheidszorg, schoolmaatschappelijk werk, Bureau Jeugdzorg, zorgteams, regionaal zorgoverleg in 2011 Er is een laagdrempelig inlooppunt en er wordt een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd in 2011 Professionals worden geïnformeerd over het aanbod in 2011 Er is afstemming tussen het aanbod van organisaties en deze zijn vastgelegd in 2011 Afspraken zijn gemaakt en vastgelegd rond signaleren, afhandelen en doorverwijzen in 2011 Afspraken zijn gemaakt en vastgelegd rond regievoering en zorgcoördinatie in 2011 Er is een lijn met BJZ, CJG en ZAT's in 2011 De verwijsindex wordt gebruikt bij het melden van signalen in 2010 Gemeente Boarnsterhim heeft in 2011 een CJG Voorstel college en raad Stem in met de uitvoeringsnota Centrum voor Jeugd en Gezin gemeente Boarnsterhim 2.2 Zorg Advies Team De wet op passend onderwijs wordt in 2011 ingevoerd. Passend onderwijs betekent in dit geval: geen kind meer 'tussen wal en schip', maar voor alle leerlingen kansen op de beste ontwikkeling. Vroegsignalering heeft in dit verband hoge prioriteit. Zowel het primair onderwijs als het voortgezet onderwijs heeft via een zogenoemde interne begeleider c.q. leerlingbegeleider de beschikking over een zorgstructuur. Die zorgstructuur richt zich op leerlingen die extra zorg nodig hebben. In de zorgstructuur participeren externe partijen, zoals onder andere het schoolmaatschappelijk werk, de schoolarts, de jeugdverpleegkundige en bijvoorbeeld een psycholoog. Het is de bedoeling dat deze zorgstructuur zich verder ontwikkeld tot een Zorg Advies Team (ZAT). De samenwerking tussen alle betrokken partijen moet resulteren in de aanpak één kind/gezin, één plan. Één samenhangend en doorlopend systeem waarbij het CJG en ZAT op elkaar aansluiten en een duidelijke rolverdeling bepalen. Huidige en gewenste situatie Het onderwijs vormt de plek bij uitstek waar gesignaleerd kan worden, leder kind gaat immers naar school. De basisscholen en het voortgezet onderwijs hebben een interne zorgstructuur om problemen bij leerlingen te signaleren. Op de basisscholen is de participeren o.a. schoolmaatschappelijk werk, de JGZ verpleegkundige en de intern begeleiders in de zorgstructuur. In het voortgezet onderwijs wordt er gewerkt met de 8

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 44