Zo mogelijk wordt met andere Friese
gemeenten samengewerkt aan een website,
telefoonlijn, sociale kaart en de
PR/communicatie.
Ambities
Het optimaliseren van de zorg en
ondersteuning voor ouders en kinderen
met vraagstukken rond opvoeden en
opgroeien.
Het bieden van maximale kansen aan
kinderen en jongeren op een gezonde
ontwikkeling.
Doelstellingen
Het organiseren van een laagdrempelige
toegang/voorziening voor de doelgroep
0-23, ouders, verzorgers en
professionals, die in samenhang de
functies informatie en advies uitvoert
(basisaanbod)
Het beter afstemmen van voorzieningen
die zich bezig houden met de integrale
vroegtijdige aanpak van problemen,
hierbij gaat het om de functies
signaleren, coördinatie van zorg en het
aanbod van licht pedagogische
hulpverlening (gericht aanbod)
Het uitvoeren van ketenregie om de
samenhang tussen basis- en gericht
aanbod te versterken
Resultaten
Het CJG bestaat minimaal uit de
volgende organisaties:
Jeugdgezondheidszorg,
schoolmaatschappelijk werk, Bureau
Jeugdzorg, zorgteams, regionaal
zorgoverleg in 2011
Er is een laagdrempelig inlooppunt en er
wordt een klanttevredenheidsonderzoek
uitgevoerd in 2011
Professionals worden geïnformeerd over
het aanbod in 2011
Er is afstemming tussen het aanbod van
organisaties en deze zijn vastgelegd in
2011
Afspraken zijn gemaakt en vastgelegd
rond signaleren, afhandelen en
doorverwijzen in 2011
Afspraken zijn gemaakt en vastgelegd
rond regievoering en zorgcoördinatie in
2011
Er is een lijn met BJZ, CJG en ZAT's in
2011
De verwijsindex wordt gebruikt bij het
melden van signalen in 2010
Gemeente Boarnsterhim heeft in 2011
een CJG
Voorstel college en raad
Stem in met de uitvoeringsnota Centrum
voor Jeugd en Gezin gemeente
Boarnsterhim
2.2 Zorg Advies Team
De wet op passend onderwijs wordt in
2011 ingevoerd. Passend onderwijs
betekent in dit geval: geen kind meer
'tussen wal en schip', maar voor alle
leerlingen kansen op de beste ontwikkeling.
Vroegsignalering heeft in dit verband hoge
prioriteit. Zowel het primair onderwijs als
het voortgezet onderwijs heeft via een
zogenoemde interne begeleider c.q.
leerlingbegeleider de beschikking over een
zorgstructuur. Die zorgstructuur richt zich
op leerlingen die extra zorg nodig hebben.
In de zorgstructuur participeren externe
partijen, zoals onder andere het
schoolmaatschappelijk werk, de schoolarts,
de jeugdverpleegkundige en bijvoorbeeld
een psycholoog. Het is de bedoeling dat
deze zorgstructuur zich verder ontwikkeld
tot een Zorg Advies Team (ZAT). De
samenwerking tussen alle betrokken
partijen moet resulteren in de aanpak één
kind/gezin, één plan. Één samenhangend en
doorlopend systeem waarbij het CJG en
ZAT op elkaar aansluiten en een duidelijke
rolverdeling bepalen.
Huidige en gewenste situatie
Het onderwijs vormt de plek bij uitstek
waar gesignaleerd kan worden, leder kind
gaat immers naar school. De basisscholen
en het voortgezet onderwijs hebben een
interne zorgstructuur om problemen bij
leerlingen te signaleren. Op de basisscholen
is de participeren o.a.
schoolmaatschappelijk werk, de JGZ
verpleegkundige en de intern begeleiders in
de zorgstructuur. In het voortgezet
onderwijs wordt er gewerkt met de
8