3. School en Werk
Het is belangrijk om te investeren in een
goede toekomst. Dat begint met een goede
voorschoolse ontwikkeling en gedegen
scholing en vorming, zodat jong
volwassenen voldoende startkwalificaties
hebben als ze de arbeidsmarkt betreden.
Dit hoofdstuk is gebaseerd op onderstaande
elementen uit de startnotitie:
Thema's
Voor en vroegschoolse educatie
Onderwijsbeleid
Voortijdig schoolverlaten
Voorkomen en tegen gaan
jeugdwerkloosheid
Ambities
Alle kinderen in de gemeente
Boarnsterhim van 2,5 tot 4 jaar
bezoeken de peuterspeelzaal of het
kinderdagverblijf.
Alle kinderen en jongeren in onze
gemeente krijgen de kans om hun
talenten ten volle te benutten.
Alle jongeren in onze gemeente verlaten
het onderwijs met een startkwalificatie.
Iedere jongere onder de 25 jaar in de
gemeente Boarnsterhim volgt onderwijs
of heeft een baan.
3.1 Voor en vroegschoolse educatie
Ouders kunnen kinderen jonger dan vier jaar
voor hun ontwikkeling naar de
kinderopvang of peuterspeelzaal laten gaan.
In de gemeente zijn de volgende
kinderopvangvoorzieningen:
In de meeste dorpen is een
peuterspeelzaal (9 totaal)
9 kinderdagverblijven
8 buitenschoolse opvang locaties
13 tussenschoolse opvanglocaties
Gastouderbureau (500 koppelingen)
Het bereik van de peuterspeelzalen en
kinderopvang gezamenlijk in de gemeente
bedraagt 98%. Naast de reguliere opvang,
wordt op de peuterspeelzalen sinds kort
ook extra aandacht besteed aan peuters
met ontwikkelingsstoornissen. Daartoe
wordt aan de daarvoor geselecteerde
doelgroep een specifiek
achterstandsprogramma aangeboden. Eén
van de belangrijkste speerpunten van het
onderwijsachterstandenbeleid voor de
periode 2006-2010 is de invoering van een
zgn. VVE-programma (voor- en
vroegschoolse educatie) op de
peuterspeelzalen en de onderbouwgroepen
van de basisscholen. Het programma heeft
tot doel onderwijsachterstanden te
bestrijden door een brede aanpak. De
kinderen moeten zodoende goed voorbereid
doorstromen naar groep 3 van de
basisschool. Op 3 van de 9
peuterspeelzalen en op 6 van de 18
basisscholen wordt het Piramideprogramma
uitgevoerd. Piramide biedt kinderen een
sterke pedagogische basis en een krachtige
leeromgeving. De methode start op de
peuterspeelzaal of in het kinderdagverblijf
en loopt door tot en met de groepen 12
en 3 van de basisschool. In een veilige
omgeving daagt Piramide kinderen uit om te
spelen en te leren
Huidige en gewenste situatie
De bemoeienis van de gemeente beperkt
zich t.a.v. kinderopvang tot de taak van
toezicht en handhaving kwaliteitseisen. Elke
kinderopvangvoorziening moet zijn
opgenomen in het Register Kinderopvang.
Hiertoe controleert de GGD of de
voorziening voldoet aan de kwaliteitseisen
zoals die zijn vastgelegd in de Wet
Kinderopvang. De opvangvoorziening kan
pas de deuren openen nadat de GGD een
positief inspectierapport heeft afgegeven en
de gemeente toestemming heeft gegeven.
Daarna worden de bestaande
kinderopvangvoorzieningen elk jaar
geïnspecteerd om te kijken of nog steeds
wordt voldaan aan de kwaliteitseisen. Op
grond van de Wet Kinderopvang is de
gemeente verplicht om zowel het register
met de aanwezige
kinderopvangvoorzieningen als de door de
GGD afgegeven inspectierapporten op de
website van de gemeente te plaatsen. Voor
de peuterspeelzalen gelden net als voor het
onderwijs geen kwaliteitseisen. In 2010
moeten ook peuterspeelzalen aan bepaalde
kwaliteitseisen voldoen.
12