3. School en Werk Het is belangrijk om te investeren in een goede toekomst. Dat begint met een goede voorschoolse ontwikkeling en gedegen scholing en vorming, zodat jong volwassenen voldoende startkwalificaties hebben als ze de arbeidsmarkt betreden. Dit hoofdstuk is gebaseerd op onderstaande elementen uit de startnotitie: Thema's Voor en vroegschoolse educatie Onderwijsbeleid Voortijdig schoolverlaten Voorkomen en tegen gaan jeugdwerkloosheid Ambities Alle kinderen in de gemeente Boarnsterhim van 2,5 tot 4 jaar bezoeken de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf. Alle kinderen en jongeren in onze gemeente krijgen de kans om hun talenten ten volle te benutten. Alle jongeren in onze gemeente verlaten het onderwijs met een startkwalificatie. Iedere jongere onder de 25 jaar in de gemeente Boarnsterhim volgt onderwijs of heeft een baan. 3.1 Voor en vroegschoolse educatie Ouders kunnen kinderen jonger dan vier jaar voor hun ontwikkeling naar de kinderopvang of peuterspeelzaal laten gaan. In de gemeente zijn de volgende kinderopvangvoorzieningen: In de meeste dorpen is een peuterspeelzaal (9 totaal) 9 kinderdagverblijven 8 buitenschoolse opvang locaties 13 tussenschoolse opvanglocaties Gastouderbureau (500 koppelingen) Het bereik van de peuterspeelzalen en kinderopvang gezamenlijk in de gemeente bedraagt 98%. Naast de reguliere opvang, wordt op de peuterspeelzalen sinds kort ook extra aandacht besteed aan peuters met ontwikkelingsstoornissen. Daartoe wordt aan de daarvoor geselecteerde doelgroep een specifiek achterstandsprogramma aangeboden. Eén van de belangrijkste speerpunten van het onderwijsachterstandenbeleid voor de periode 2006-2010 is de invoering van een zgn. VVE-programma (voor- en vroegschoolse educatie) op de peuterspeelzalen en de onderbouwgroepen van de basisscholen. Het programma heeft tot doel onderwijsachterstanden te bestrijden door een brede aanpak. De kinderen moeten zodoende goed voorbereid doorstromen naar groep 3 van de basisschool. Op 3 van de 9 peuterspeelzalen en op 6 van de 18 basisscholen wordt het Piramideprogramma uitgevoerd. Piramide biedt kinderen een sterke pedagogische basis en een krachtige leeromgeving. De methode start op de peuterspeelzaal of in het kinderdagverblijf en loopt door tot en met de groepen 12 en 3 van de basisschool. In een veilige omgeving daagt Piramide kinderen uit om te spelen en te leren Huidige en gewenste situatie De bemoeienis van de gemeente beperkt zich t.a.v. kinderopvang tot de taak van toezicht en handhaving kwaliteitseisen. Elke kinderopvangvoorziening moet zijn opgenomen in het Register Kinderopvang. Hiertoe controleert de GGD of de voorziening voldoet aan de kwaliteitseisen zoals die zijn vastgelegd in de Wet Kinderopvang. De opvangvoorziening kan pas de deuren openen nadat de GGD een positief inspectierapport heeft afgegeven en de gemeente toestemming heeft gegeven. Daarna worden de bestaande kinderopvangvoorzieningen elk jaar geïnspecteerd om te kijken of nog steeds wordt voldaan aan de kwaliteitseisen. Op grond van de Wet Kinderopvang is de gemeente verplicht om zowel het register met de aanwezige kinderopvangvoorzieningen als de door de GGD afgegeven inspectierapporten op de website van de gemeente te plaatsen. Voor de peuterspeelzalen gelden net als voor het onderwijs geen kwaliteitseisen. In 2010 moeten ook peuterspeelzalen aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen. 12

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 48