Ambitie
Alle kinderen in de gemeente
Boarnsterhim van 2,5 tot 4 jaar
bezoeken de peuterspeelzaal of het
kinderdagverblijf.
Doelstellingen
Laagdrempeligheid van voorschoolse
voorzieningen blijven stimuleren.
Kinderen met
ontwikkelingsachterstanden krijgen
extra aandacht (Piramide).
Resultaten
100% bereik van peuterspeelzalen en
kinderopvang gezamenlijk.
Daling van het aantal kinderen met een
ontwikkelingsachterstand.
3.2 Onderwijs
De afgelopen jaren zijn belangrijke
overheidstaken voor het funderend
onderwijs gedecentraliseerd van het Rijk
naar de gemeenten. Dit betreft met name
het onderwijsachterstandenbeleid, het
voortijdig schoolverlaten, de veiligheid en
de huisvesting. De inzet van financiële
middelen op deze terreinen zou daarmee
effectiever en efficiënter kunnen
plaatsvinden, met meer maatwerk in de
lokale omstandigheden. De rol van de
gemeente komt hierdoor steeds meer te
liggen in die van de regisseur van lokaal
onderwijsbeleid en als stimulator van
samenwerking tussen partijen.
Het onderwijsbeleid kent vier sectoren:
Primair Onderwijs (PO), Voortgezet
Onderwijs (VO), Beroeps- en Volwassenen
Educatie (BVE) en Wetenschappelijk en
Hoger Onderwijs (WO). De gemeente heeft
op het gebied van onderwijs een aantal
wettelijke taken:
1. Leerplichtwet
De leerplichtwet verplicht de gemeente
erop toe te zien dat iedere leerplichtige
jongere bij een onderwijsinstelling staat
ingeschreven en deze ook bezoekt.
Bepaalde regiogemeenten hebben de taak
een Regionaal Melden Coördinatiefunctie
(RMC) in te richten voor leerlingen die niet
meer leerplichtig zijn en zonder
startkwalificatie de school verlaten.
Gemeente Boarnsterhim valt onder de regio
RMC Noord. De uitvoering van de leerplicht
is sinds 2008 bij de gemeente Leeuwarden
ondergebracht.
2. Onderwijshuisvesting
Verder is de gemeente
wettelijk verantwoordelijk voor de
onderwijshuisvesting voor scholen in het
PO en VO.
3. Leerlingenvervoer
De wettelijke taak van het leerlingenvervoer
is vastgelegd in een gemeentelijke
verordening.
4. Lokaal Educatieve Agenda
De nieuwe wet Onderwijs
Achterstandenbeleid
(OAB) verplicht gemeenten met een
specifieke uitkering OAB om met
schoolbesturen overleg te voeren op grond
van een educatieve agenda. Onderwerp op
deze agenda is in ieder geval
segregatie/integratie in het onderwijs. Op
grond van dezelfde wet zijn gemeenten
verantwoordelijk voor het voorschoolse deel
van de Vroeg- en voorschoolse educatie
(WE) en voor het inrichten van
Schakelklassen.
Openbaar onderwijs
De gemeente heeft de grondwettelijke taak
om in voldoende mate openbaar onderwijs
aan te bieden. In ongeveer 25% van de
gemeenten bestaat nog de integrale
bestuursvorm voor het openbaar onderwijs;
het college vormt daar het bestuur van het
openbaar onderwijs.
Integraal onderwijs- en jeugdbeleid met een
lokale educatieve agenda
Voor de gemeente reikt het belang van
goed onderwijs verder dan het voldoen aan
wettelijke verplichtingen. Onderwijs is
immers een onderdeel van een hele keten
van voorzieningen voor de jeugd. Het
bewaken van samenhang en het voeren van
regie over die keten vraagt om een visie en
geformuleerde ambities. Deze ambities zijn
terug te vinden op de lokale educatieve
agenda, opgesteld in overleg met
13