Ambitie Alle kinderen in de gemeente Boarnsterhim van 2,5 tot 4 jaar bezoeken de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf. Doelstellingen Laagdrempeligheid van voorschoolse voorzieningen blijven stimuleren. Kinderen met ontwikkelingsachterstanden krijgen extra aandacht (Piramide). Resultaten 100% bereik van peuterspeelzalen en kinderopvang gezamenlijk. Daling van het aantal kinderen met een ontwikkelingsachterstand. 3.2 Onderwijs De afgelopen jaren zijn belangrijke overheidstaken voor het funderend onderwijs gedecentraliseerd van het Rijk naar de gemeenten. Dit betreft met name het onderwijsachterstandenbeleid, het voortijdig schoolverlaten, de veiligheid en de huisvesting. De inzet van financiële middelen op deze terreinen zou daarmee effectiever en efficiënter kunnen plaatsvinden, met meer maatwerk in de lokale omstandigheden. De rol van de gemeente komt hierdoor steeds meer te liggen in die van de regisseur van lokaal onderwijsbeleid en als stimulator van samenwerking tussen partijen. Het onderwijsbeleid kent vier sectoren: Primair Onderwijs (PO), Voortgezet Onderwijs (VO), Beroeps- en Volwassenen Educatie (BVE) en Wetenschappelijk en Hoger Onderwijs (WO). De gemeente heeft op het gebied van onderwijs een aantal wettelijke taken: 1. Leerplichtwet De leerplichtwet verplicht de gemeente erop toe te zien dat iedere leerplichtige jongere bij een onderwijsinstelling staat ingeschreven en deze ook bezoekt. Bepaalde regiogemeenten hebben de taak een Regionaal Melden Coördinatiefunctie (RMC) in te richten voor leerlingen die niet meer leerplichtig zijn en zonder startkwalificatie de school verlaten. Gemeente Boarnsterhim valt onder de regio RMC Noord. De uitvoering van de leerplicht is sinds 2008 bij de gemeente Leeuwarden ondergebracht. 2. Onderwijshuisvesting Verder is de gemeente wettelijk verantwoordelijk voor de onderwijshuisvesting voor scholen in het PO en VO. 3. Leerlingenvervoer De wettelijke taak van het leerlingenvervoer is vastgelegd in een gemeentelijke verordening. 4. Lokaal Educatieve Agenda De nieuwe wet Onderwijs Achterstandenbeleid (OAB) verplicht gemeenten met een specifieke uitkering OAB om met schoolbesturen overleg te voeren op grond van een educatieve agenda. Onderwerp op deze agenda is in ieder geval segregatie/integratie in het onderwijs. Op grond van dezelfde wet zijn gemeenten verantwoordelijk voor het voorschoolse deel van de Vroeg- en voorschoolse educatie (WE) en voor het inrichten van Schakelklassen. Openbaar onderwijs De gemeente heeft de grondwettelijke taak om in voldoende mate openbaar onderwijs aan te bieden. In ongeveer 25% van de gemeenten bestaat nog de integrale bestuursvorm voor het openbaar onderwijs; het college vormt daar het bestuur van het openbaar onderwijs. Integraal onderwijs- en jeugdbeleid met een lokale educatieve agenda Voor de gemeente reikt het belang van goed onderwijs verder dan het voldoen aan wettelijke verplichtingen. Onderwijs is immers een onderdeel van een hele keten van voorzieningen voor de jeugd. Het bewaken van samenhang en het voeren van regie over die keten vraagt om een visie en geformuleerde ambities. Deze ambities zijn terug te vinden op de lokale educatieve agenda, opgesteld in overleg met 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 49