De door de regering ingestelde Taakgroep Gemeenten gaat uit van dezelfde gedachte: de ge
meenten kunnen veel taken aan. Het verbeteren van de kwaliteit van de samenleving behoort de
eerste zorg van de gemeente te zijn. De taakgroep onderkent dat niet alle gemeenten gelijk zijn
en dat zij daardoor komen tot verschillende oplossingsrichtingen voor de aanpak van de proble
men, waarvoor zij worden gesteld.
Op Friese schaal hebben we inmiddels kennis kunnen nemen van de voorgenomen herindeling in
de zuidwesthoek. Recent verscheen ook de notitie "Taakbewust. Toekomstbestendig" van het
college van Gedeputeerde Staten. De ondertitel van deze notitie luidt: "Versterking van de kwali
teit van het Friese lokaal bestuur in perspectief". De notitie onderkent dat er in Friesland verschil
lende clusters van samenwerkende gemeenten zijn ontstaan. Door Gedeputeerde Staten wordt
aangedrongen op "een niet vrijblijvende uitwerking van het bestuurlijke toekomstbeeld op de
middellange termijn".
Kortom, verdergaande decentralisatie van Rijkstaken, in algemene zin gewenste vergroting van
de bestuurskracht en ontwikkelingen op Friese schaal nopen tot een bepaling van de positie van
Boarnsterhim in dit bestuurlijke krachtenveld. Naast deze ontwikkelingen spelen bovendien een
rol de financiële problematiek en de samenwerking van Boarnsterhim met Leeuwarden.
Bestuurskrachtige gemeente
Indien wij naar de inleiding kijken dan constateren wij dat gemeenten van de toekomst gemeen
ten zijn, die het vermogen moeten hebben om maatschappelijke vraagstukken op te pakken en
wettelijke taken adequaat te kunnen uitvoeren. Vrij vertaald: bestuur van stevige kwaliteit met
voldoende financiële armslag, goede dienstverlening tegen aanvaardbare kostprijs. Wanneer we
dit gegeven nog wat verder uitwerken, dan ziet dat er uit als volgt:
Zij moet haar gemeentelijke maatschappelijke taken zelfstandig kunnen oplossen en boven
dien aan het regionale ambitieniveau positief kunnen bijdragen.
Zij moet voldoende bestuurskrachtig zijn als het gaat om besluitvorming over, uitvoering van
en verantwoording voor het gevoerde beleid en beheer.
De ambtelijke beleidsvoorbereiding en uitvoering, de basisdienstverlening moeten kunnen ge
schieden op adequate wijze en tegen acceptabele kosten.
Daartoe moet de gemeente kunnen beschikken over een voldoende robuuste ambtelijke orga
nisatie, voldoende professioneel, niet kwetsbaar; de gemeente als werkgever moet een goe
de positie innemen op de arbeidsmarkt.
In een in uw opdracht in te stellen onderzoek moet worden vastgesteld of de gemeente Boarn
sterhim voldoende bestuurskrachtig is.
Vergroting bestuurskracht
Aan de vergroting van de bestuurskracht kan langs verschillende wegen worden bijgedragen. Wij
beperken ons tot de meest voor de hand liggende oplossingen:
a. intensivering van de samenwerking met Leeuwarden;
b. herindeling.
Ad a. Samenwerking.
Eerder heeft uw raad uitgesproken Leeuwarden te zien als preferente partner voor de samenwer
king op het financieel terrein, op het terrein van de diverse administraties en op het terrein van de
informatie en communicatie technologie. Het begrip samenwerking vraagt in de context van de
samenwerking van Boarnsterhim en Leeuwarden om verduidelijking. Deze samenwerking is geba
seerd op een door de colleges van Burgemeester en Wethouders gesloten samenwerkingsover
eenkomst, waarbij de gemeente Boarnsterhim optreedt als opdrachtgever en de gemeente Leeu
warden als opdrachtnemer. De tussen beide colleges gemaakte afspraken worden vastgelegd in
een dienstverleningsovereenkomst. De gemeente Boarnsterhim voert de regie over de uitvoering.
Pagina 2
3 07 en 4 06 Raadsvoorstel Toekomst Boarnsterhim/bsgh/2