De door de regering ingestelde Taakgroep Gemeenten gaat uit van dezelfde gedachte: de ge meenten kunnen veel taken aan. Het verbeteren van de kwaliteit van de samenleving behoort de eerste zorg van de gemeente te zijn. De taakgroep onderkent dat niet alle gemeenten gelijk zijn en dat zij daardoor komen tot verschillende oplossingsrichtingen voor de aanpak van de proble men, waarvoor zij worden gesteld. Op Friese schaal hebben we inmiddels kennis kunnen nemen van de voorgenomen herindeling in de zuidwesthoek. Recent verscheen ook de notitie "Taakbewust. Toekomstbestendig" van het college van Gedeputeerde Staten. De ondertitel van deze notitie luidt: "Versterking van de kwali teit van het Friese lokaal bestuur in perspectief". De notitie onderkent dat er in Friesland verschil lende clusters van samenwerkende gemeenten zijn ontstaan. Door Gedeputeerde Staten wordt aangedrongen op "een niet vrijblijvende uitwerking van het bestuurlijke toekomstbeeld op de middellange termijn". Kortom, verdergaande decentralisatie van Rijkstaken, in algemene zin gewenste vergroting van de bestuurskracht en ontwikkelingen op Friese schaal nopen tot een bepaling van de positie van Boarnsterhim in dit bestuurlijke krachtenveld. Naast deze ontwikkelingen spelen bovendien een rol de financiële problematiek en de samenwerking van Boarnsterhim met Leeuwarden. Bestuurskrachtige gemeente Indien wij naar de inleiding kijken dan constateren wij dat gemeenten van de toekomst gemeen ten zijn, die het vermogen moeten hebben om maatschappelijke vraagstukken op te pakken en wettelijke taken adequaat te kunnen uitvoeren. Vrij vertaald: bestuur van stevige kwaliteit met voldoende financiële armslag, goede dienstverlening tegen aanvaardbare kostprijs. Wanneer we dit gegeven nog wat verder uitwerken, dan ziet dat er uit als volgt: Zij moet haar gemeentelijke maatschappelijke taken zelfstandig kunnen oplossen en boven dien aan het regionale ambitieniveau positief kunnen bijdragen. Zij moet voldoende bestuurskrachtig zijn als het gaat om besluitvorming over, uitvoering van en verantwoording voor het gevoerde beleid en beheer. De ambtelijke beleidsvoorbereiding en uitvoering, de basisdienstverlening moeten kunnen ge schieden op adequate wijze en tegen acceptabele kosten. Daartoe moet de gemeente kunnen beschikken over een voldoende robuuste ambtelijke orga nisatie, voldoende professioneel, niet kwetsbaar; de gemeente als werkgever moet een goe de positie innemen op de arbeidsmarkt. In een in uw opdracht in te stellen onderzoek moet worden vastgesteld of de gemeente Boarn sterhim voldoende bestuurskrachtig is. Vergroting bestuurskracht Aan de vergroting van de bestuurskracht kan langs verschillende wegen worden bijgedragen. Wij beperken ons tot de meest voor de hand liggende oplossingen: a. intensivering van de samenwerking met Leeuwarden; b. herindeling. Ad a. Samenwerking. Eerder heeft uw raad uitgesproken Leeuwarden te zien als preferente partner voor de samenwer king op het financieel terrein, op het terrein van de diverse administraties en op het terrein van de informatie en communicatie technologie. Het begrip samenwerking vraagt in de context van de samenwerking van Boarnsterhim en Leeuwarden om verduidelijking. Deze samenwerking is geba seerd op een door de colleges van Burgemeester en Wethouders gesloten samenwerkingsover eenkomst, waarbij de gemeente Boarnsterhim optreedt als opdrachtgever en de gemeente Leeu warden als opdrachtnemer. De tussen beide colleges gemaakte afspraken worden vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst. De gemeente Boarnsterhim voert de regie over de uitvoering. Pagina 2 3 07 en 4 06 Raadsvoorstel Toekomst Boarnsterhim/bsgh/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 112