De gemeente Leeuwarden levert wat zij in haar organisatie aanwezig heeft. Door af te zien van maatwerk voor onze organisatie bereiken we de grootste kostenvoordelen. Deze vorm van sa menwerking lijkt veel op in feite uitbesteding van werkzaamheden. Daarin onderscheidt zij zich ook van samenwerking in de zin van een samen werken van twee of meer partijen, waarbij partij en niet alleen overeenstemming moeten bereiken over wat geleverd moet worden, maar ook over de vraag hoe het geleverd moet worden. Wij staan inmiddels voor de vraag in welke mate deze vorm van samenwerking moet worden ge ïntensiveerd. Deze vraag moet worden beantwoord in het traject van de besluitvorming over de toekomst van Boarnsterhim. Gelet op de huidige situatie in onze organisatie is er reden verder gaande samenwerking te onderzoeken. Dit hangt samen met onze moeilijke positie als werkge ver, de kwetsbaarheid van functies, gelet op de schaal van de gemeente, en de vereiste kwali teitsimpulsen voor de organisatie. Onze wens om op korte termijn duidelijkheid te kunnen geven over de intensivering van de samenwerking hangt ook samen met het feit, dat de gemeente ook bij keuze voor een herindeling nog minstens 4 tot 5 jaar in zelfstandigheid de haar opgedragen taken moet vervullen. Ten aanzien van de samenwerking merken wij in meer algemene zin nog op dat de gemeente in verschillende gemeenschappelijke regelingen aan publiekrechtelijke vormen van samenwerking deelneemt. Ook kennen wij een enkele vorm van privaatrechtelijke samenwerking. In het onder zoek dient aandacht te worden besteed aan deze vormen en mogelijke nieuwe vormen van sa menwerking en/of uitbesteding. Ad b. Herindeling. Onderzocht dient te worden in welke mate welke vorm van herindeling het meest bijdraagt aan de vergroting van de bestuurskracht van de gemeente Boarnsterhim. Bij het toetsen van enig model voor de herindeling vinden wij dat aandacht moet worden besteed aan de volgende toet singscriteria: de nieuwe bestuurlijke eenheid moet voldoende bestuurskrachtig zijn (zie eerder gemaakte opmerkingen t.a.v. het begrip bestuurskracht); er moet ook op langere termijn sprake zijn van een nieuwe voldoende bestuurskrachtige een heid; de nieuwe bestuurlijke eenheid moet sociaal, cultureel, economisch en geografisch gezien een logische samenhang vertonen; ontstaat er in de nabije omgeving en in groter verband op Friese schaal een bestuurlijke een heid, die niet andere gemeenten in hun positie schaadt, die een positieve invloed heeft op de ontwikkeling van haar onmiddellijke omgeving, die geen "restproblematiek" veroorzaakt; de nieuwe bestuurlijke eenheid moet de problemen op haar eigen grondgebied kunnen oplos sen; bij de vorming van een nieuwe bestuurlijke eenheid met een grote stedelijke eenheid (denk aan Leeuwarden) moet worden onderzocht of door vormen van binnengemeentelijke decen tralisatie (denk aan de "stadsgemeente" van professor mr. D.J. Elzinga), ambtelijke decon centratie, vernieuwend kernenbeleid, nieuwe vormen van integraal wijk-/dorpsgericht werken de betrokkenheid van de burgers op het bestuur nieuwe impulsen kan worden gegeven; het ontstaan van draagvlak voor de uiteindelijk in het kader van een eventuele herindeling te maken keuze voor het ontstaan van nieuwe bestuurlijke eenheden. Het onderzoek Wij zijn van mening dat door een extern adviesbureau een onderzoek moet worden ingesteld naar de betekenis van de mogelijkheden om de samenwerking met Leeuwarden in de vorm - vergelijk baar met uitbesteding - zoals wij die nu kennen te intensiveren. Daarnaast dienen ook andere vormen van samenwerking/uitbesteding in het onderzoek te worden betrokken. In het onderzoek moet worden vastgesteld in welke mate verschillende vormen van samenwerking/uitbesteding bijdragen aan vergroting van de bestuurskracht van de gemeente Boarnsterhim. Pagina 3 3 07 en 4 06 Raadsvoorstel Toekomst Boarnt.terhim/bsgh/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 113