De gemeente Leeuwarden levert wat zij in haar organisatie aanwezig heeft. Door af te zien van
maatwerk voor onze organisatie bereiken we de grootste kostenvoordelen. Deze vorm van sa
menwerking lijkt veel op in feite uitbesteding van werkzaamheden. Daarin onderscheidt zij zich
ook van samenwerking in de zin van een samen werken van twee of meer partijen, waarbij partij
en niet alleen overeenstemming moeten bereiken over wat geleverd moet worden, maar ook over
de vraag hoe het geleverd moet worden.
Wij staan inmiddels voor de vraag in welke mate deze vorm van samenwerking moet worden ge
ïntensiveerd. Deze vraag moet worden beantwoord in het traject van de besluitvorming over de
toekomst van Boarnsterhim. Gelet op de huidige situatie in onze organisatie is er reden verder
gaande samenwerking te onderzoeken. Dit hangt samen met onze moeilijke positie als werkge
ver, de kwetsbaarheid van functies, gelet op de schaal van de gemeente, en de vereiste kwali
teitsimpulsen voor de organisatie. Onze wens om op korte termijn duidelijkheid te kunnen geven
over de intensivering van de samenwerking hangt ook samen met het feit, dat de gemeente ook
bij keuze voor een herindeling nog minstens 4 tot 5 jaar in zelfstandigheid de haar opgedragen
taken moet vervullen.
Ten aanzien van de samenwerking merken wij in meer algemene zin nog op dat de gemeente in
verschillende gemeenschappelijke regelingen aan publiekrechtelijke vormen van samenwerking
deelneemt. Ook kennen wij een enkele vorm van privaatrechtelijke samenwerking. In het onder
zoek dient aandacht te worden besteed aan deze vormen en mogelijke nieuwe vormen van sa
menwerking en/of uitbesteding.
Ad b. Herindeling.
Onderzocht dient te worden in welke mate welke vorm van herindeling het meest bijdraagt aan
de vergroting van de bestuurskracht van de gemeente Boarnsterhim. Bij het toetsen van enig
model voor de herindeling vinden wij dat aandacht moet worden besteed aan de volgende toet
singscriteria:
de nieuwe bestuurlijke eenheid moet voldoende bestuurskrachtig zijn (zie eerder gemaakte
opmerkingen t.a.v. het begrip bestuurskracht);
er moet ook op langere termijn sprake zijn van een nieuwe voldoende bestuurskrachtige een
heid;
de nieuwe bestuurlijke eenheid moet sociaal, cultureel, economisch en geografisch gezien
een logische samenhang vertonen;
ontstaat er in de nabije omgeving en in groter verband op Friese schaal een bestuurlijke een
heid, die niet andere gemeenten in hun positie schaadt, die een positieve invloed heeft op de
ontwikkeling van haar onmiddellijke omgeving, die geen "restproblematiek" veroorzaakt;
de nieuwe bestuurlijke eenheid moet de problemen op haar eigen grondgebied kunnen oplos
sen;
bij de vorming van een nieuwe bestuurlijke eenheid met een grote stedelijke eenheid (denk
aan Leeuwarden) moet worden onderzocht of door vormen van binnengemeentelijke decen
tralisatie (denk aan de "stadsgemeente" van professor mr. D.J. Elzinga), ambtelijke decon
centratie, vernieuwend kernenbeleid, nieuwe vormen van integraal wijk-/dorpsgericht werken
de betrokkenheid van de burgers op het bestuur nieuwe impulsen kan worden gegeven;
het ontstaan van draagvlak voor de uiteindelijk in het kader van een eventuele herindeling te
maken keuze voor het ontstaan van nieuwe bestuurlijke eenheden.
Het onderzoek
Wij zijn van mening dat door een extern adviesbureau een onderzoek moet worden ingesteld naar
de betekenis van de mogelijkheden om de samenwerking met Leeuwarden in de vorm - vergelijk
baar met uitbesteding - zoals wij die nu kennen te intensiveren. Daarnaast dienen ook andere
vormen van samenwerking/uitbesteding in het onderzoek te worden betrokken. In het onderzoek
moet worden vastgesteld in welke mate verschillende vormen van samenwerking/uitbesteding
bijdragen aan vergroting van de bestuurskracht van de gemeente Boarnsterhim.
Pagina 3
3 07 en 4 06 Raadsvoorstel Toekomst Boarnt.terhim/bsgh/3