Samenvatting
Deze zwembadnota beschrijft de mogelijkheden voor het realiseren van een zwemvoorziening
voor het verzorgingsgebied van de gemeente Boarnsterhim.
Uit de omgevingsanalyse blijkt dat in de directe omgeving van de kern Grou, met een straal van
circa 1 5-20 kilometer, op dit moment zes zwemvoorzieningen aanwezig zijn waar de inwoners
van de gemeente Boarnsterhim gebruik van kunnen maken. Dorpen in de gemeente Boarnsterhim
kunnen goed gebruik maken van zwembaden van buurgemeentes. Vergelijkbare gemeenten be
schikken allemaal over een zwembad maar het is niet zo dat de gemeente elk zwembad exploi
teert. In een aantal gevallen wordt het zwembad door een particuliere partij geëxploiteerd en in
sommige gevallen is de gemeente eigenaar van de grond.
28 procent van de Nederlandse bevolking van 6 jaar en ouder heeft in de voorgaande 12 maan
den tenminste één maal gezwommen. Daarmee is het de populairste sport in Nederland. Andere
trends in de zwembadbranche zijn:
meer mensen willen baantjes trekken,
multifunctionaliteit en een breed aanbod,
subtropisch zwemparadijs blijft populair,
zwembaden zullen er aantrekkelijk uit moeten zien,
de gezondheid van de mens gaat een steeds grotere rol spelen,
zwembaden worden milieu- en energiebewuster,
steeds meer gemeenten sluiten openluchtzwembad en
er is een daling van het aantal zwembaden.
Uitgangspunt van de gemeente Boarnsterhim is dat de mogelijkheid om te kunnen leszwemmen
voor onze inwoners op een acceptabele reisafstand mogelijk moet zijn. De inwoners van de ge
meente Boarnsterhim hoeven niet ver te reizen om te zwemmen. De reistijd blijft binnen de norm
van 24 minuten. Het is dan ook de vraag of een zwembad pure noodzaak is voor een gemeente
van onze grootte. Echter voor doelgroepen met een beperkte mobiliteit, zoals ouderen, kinderen
en toeristen, zou een zwemvoorziening wenselijk zijn. Daarbij komt dat wanneer er een zwembad
in Grou gerealiseerd wordt, veel inwoners van de gemeente alsnog met de auto moeten reizen. Er
is een mogelijkheid dat er een zwemvoorziening in Leeuwarden Zuid gerealiseerd wordt. Dit is op
korte afstand voor veel inwoners van de gemeente Boarnsterhim.
Er zijn een aantal duidelijke argumenten om de exploitatie en het beheer van de sportaccommoda
ties door een particuliere exploitant als uitgangspunt te nemen:
De financiële middelen van de gemeente Boarnsterhim zijn beperkt. Het is dus noodzakelijk
mogelijkheden voor een meer efficiënte exploitatie te onderzoeken en aan te grijpen.
Een private partij beschikt over meer kennis en ervaring op het gebied van bedrijfsmatig,
efficiënt en marktgericht exploiteren van zwembadaccommodaties.
Het overdragen van exploitatie en beheer van binnensportaccommodaties aan een particu
liere exploitant past in een landelijke trend waarbij gemeenten aangeven dat dit niet be
hoort tot haar kerntaken.
Er zijn verschillende mogelijkheden om een zwemvoorziening te realiseren. Deze mogelijkheden
hebben we in vier scenario's verwerkt. Scenario 1 houdt in dat er geen zwembad komt. Scenario
2 houdt in om een zwembad te realiseren waarbij de gemeente volledig verantwoordelijk is voor
exploitatie en beheer en bij scenario 3 worden daar bepaalde randvoorwaarden en eisen aan ge
steld. Scenario 4 houdt in dat de gemeente particuliere initiatieven faciliteert maar dat de exploi
tatie geheel risicodragend wordt uitgevoerd door een particuliere exploitant die ook eigenaar is
van het zwembad.
Pagina 2
3 03 Bijlage Zwembadnota Boarnsterhim 5 maart 2009/bpde/2