Samenvatting Deze zwembadnota beschrijft de mogelijkheden voor het realiseren van een zwemvoorziening voor het verzorgingsgebied van de gemeente Boarnsterhim. Uit de omgevingsanalyse blijkt dat in de directe omgeving van de kern Grou, met een straal van circa 1 5-20 kilometer, op dit moment zes zwemvoorzieningen aanwezig zijn waar de inwoners van de gemeente Boarnsterhim gebruik van kunnen maken. Dorpen in de gemeente Boarnsterhim kunnen goed gebruik maken van zwembaden van buurgemeentes. Vergelijkbare gemeenten be schikken allemaal over een zwembad maar het is niet zo dat de gemeente elk zwembad exploi teert. In een aantal gevallen wordt het zwembad door een particuliere partij geëxploiteerd en in sommige gevallen is de gemeente eigenaar van de grond. 28 procent van de Nederlandse bevolking van 6 jaar en ouder heeft in de voorgaande 12 maan den tenminste één maal gezwommen. Daarmee is het de populairste sport in Nederland. Andere trends in de zwembadbranche zijn: meer mensen willen baantjes trekken, multifunctionaliteit en een breed aanbod, subtropisch zwemparadijs blijft populair, zwembaden zullen er aantrekkelijk uit moeten zien, de gezondheid van de mens gaat een steeds grotere rol spelen, zwembaden worden milieu- en energiebewuster, steeds meer gemeenten sluiten openluchtzwembad en er is een daling van het aantal zwembaden. Uitgangspunt van de gemeente Boarnsterhim is dat de mogelijkheid om te kunnen leszwemmen voor onze inwoners op een acceptabele reisafstand mogelijk moet zijn. De inwoners van de ge meente Boarnsterhim hoeven niet ver te reizen om te zwemmen. De reistijd blijft binnen de norm van 24 minuten. Het is dan ook de vraag of een zwembad pure noodzaak is voor een gemeente van onze grootte. Echter voor doelgroepen met een beperkte mobiliteit, zoals ouderen, kinderen en toeristen, zou een zwemvoorziening wenselijk zijn. Daarbij komt dat wanneer er een zwembad in Grou gerealiseerd wordt, veel inwoners van de gemeente alsnog met de auto moeten reizen. Er is een mogelijkheid dat er een zwemvoorziening in Leeuwarden Zuid gerealiseerd wordt. Dit is op korte afstand voor veel inwoners van de gemeente Boarnsterhim. Er zijn een aantal duidelijke argumenten om de exploitatie en het beheer van de sportaccommoda ties door een particuliere exploitant als uitgangspunt te nemen: De financiële middelen van de gemeente Boarnsterhim zijn beperkt. Het is dus noodzakelijk mogelijkheden voor een meer efficiënte exploitatie te onderzoeken en aan te grijpen. Een private partij beschikt over meer kennis en ervaring op het gebied van bedrijfsmatig, efficiënt en marktgericht exploiteren van zwembadaccommodaties. Het overdragen van exploitatie en beheer van binnensportaccommodaties aan een particu liere exploitant past in een landelijke trend waarbij gemeenten aangeven dat dit niet be hoort tot haar kerntaken. Er zijn verschillende mogelijkheden om een zwemvoorziening te realiseren. Deze mogelijkheden hebben we in vier scenario's verwerkt. Scenario 1 houdt in dat er geen zwembad komt. Scenario 2 houdt in om een zwembad te realiseren waarbij de gemeente volledig verantwoordelijk is voor exploitatie en beheer en bij scenario 3 worden daar bepaalde randvoorwaarden en eisen aan ge steld. Scenario 4 houdt in dat de gemeente particuliere initiatieven faciliteert maar dat de exploi tatie geheel risicodragend wordt uitgevoerd door een particuliere exploitant die ook eigenaar is van het zwembad. Pagina 2 3 03 Bijlage Zwembadnota Boarnsterhim 5 maart 2009/bpde/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 21