4. Uitgangspunten van Boarnsterhim 4.1 Uitgangspunt De mogelijkheid om te kunnen leszwemmen moet voor onze inwoners op een acceptabele reisaf stand mogelijk zijn. De vraag is dus wat een acceptabele reisafstand is. Een belangrijke variabele die bepaald moet worden is de reisafstand. Er is geen wettelijke norm voor wat een acceptabele reisafstand is naar zwembaden. De reisafstanden voor de verschillende sporten kunnen worden afgeleid uit CBS-statline. Hierin is een tabel opgenomen met een aantal activiteiten en de bijbehorende reisafstand. Sport is een aparte categorie hierin, voor verschillen de leeftijdscategorieën is de gemiddelde afstand per sport gegeven. Uit de recreatiekunde is be kend dat de maximale reistijd voor een recreatieactiviteit 40% van de totale verblijfstijd is (Mid delkoop, 2002). Voor een training of wedstrijd met een verblijfstijd van 2 uur geldt een dan een reistijd van ongeveer 24 minuten voor een enkele reis. Wanneer de totale verblijfstijd naar bene den gaat, zal ook de acceptabele reistijd verkort worden. Uit de tabel van bijlage 2 blijkt dat de reistijd voor inwoners van de gemeente Boarnsterhim naar één van de overdekte zwembaden van Heerenveen, Sneek of Leeuwarden varieert van 11 minu ten tot maximaal 24 minuten. Hetzelfde geldt voor de afstand naar de openluchtzwembaden van Sneek, Nij Beets, Tijnje en Garijp die binnen dezelfde straal vallen, dus ook ongeveer dezelfde reisafstand hebben. Dit valt dus binnen de norm van 24 minuten per enkele reis. leder dorp kan goed gebruik maken van de zwembadmogelijkheden van een buurgemeente. Dit zijn de reistijden voor de auto. De reistijd zal oplopen indien deze gegevens worden berekend naar fiets. Wanneer er een zwembad in Grou gerealiseerd zou wordt, zullen veel inwoners van de gemeente alsnog met de auto reizen. 4.2 Beheersconstructie Bij het onderbrengen van het beheer van de zwembaden bij één organisatie zijn een aantal varian ten mogelijk: 1beheer en exploitatie door de gemeente; 2. beheer en exploitatie door de hoofdgebruiker; 3. beheer en exploitatie door een externe zelfstandige organisatie; De taken, die traditioneel door de overheid werden uitgevoerd, kan door een particuliere exploi tant worden uitgevoerd ten behoeve van efficiëntie en effectiviteit. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan taken op het vlak van (klein) onderhoud, dagelijks toezicht, beheer en exploitatie van sportaccommodaties. De meest vergaande vorm is die waarbij de particuliere eigenaar ook het eigendom van de accommodatie heeft. In dit geval is men dan ook verantwoordelijk voor nieuw bouw, verbouw, groot onderhoud, renovatie, exploitatie en beheer. Het meest essentiële argument om beheer en exploitatie door een particuliere exploitant te laten uitvoeren, is dat gemeente met een private partij meerjarige afspraken kan maken over een risi codragende exploitatie. Hierdoor weet een gemeente in principe voor een langere termijn wat voor jaarlijkse financiële bijdrage zij moet leveren. In de meest vergaande vorm kan ook worden overwogen het eigendom van de zwembadaccommodatie aan een particuliere exploitant over te dragen. Er zijn een aantal duidelijke argumenten om de exploitatie en het beheer van de sportaccommoda ties door een particuliere exploitant als uitgangspunt te nemen: De financiële middelen van de gemeente Boarnsterhim zijn beperkt. Het is dus noodzakelijk mogelijkheden voor een meer efficiënte exploitatie te onderzoeken en aan te grijpen. Pagina 12 3 03 Bijlage Zwembadnota Boarnsterhim 5 maart 2009/bpde/12

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 31