6. Financiën 6.1 Besluitvorming Er was 150.000 beschikbaar voor een jaarlijkse gemeentelijke bijdrage aan een zwembad. Door middel van een raadsbesluit in 2008 is dit bedrag structureel uit de begroting gehaald om dat er geen middelen zijn voor een zwemvoorziening. Door de bezuinigingen moeten er prioriteiten en keuzes worden gemaakt. Een zwembad wordt veelal gezien als een belangrijke voorziening voor de inwoners van een gemeente maar de exploi tatie van een gemeentelijk zwembad drukt zwaar op de gemeentelijke begroting. 6.2 Subsidiebijdragen van gemeenten aan zwembaden In bijlage 3 is tabel weergegeven met de jaarlijkse uitgaven aan subsidiebijdragen van gemeenten aan de exploitatie van het zwembad. Van de 13 gemeenten die gereageerd hebben zijn er twee gemeenten die niet bijdragen aan de exploitatie van het zwembad. De overige 11 gemeenten subsidiëren gemiddeld 415.762 per jaar aan de exploitatie van het zwembad. Een aantal gemeenten beschikken over meerdere zwembaden. Per zwembad is er een gemeentelijke gemiddelde bijdrage van 351.799. Het ge middelde aantal inwoners deze 13 gemeenten is 28.405. Exploitatiegegevens zijn afhankelijk van hoe de cijfers tot stand zijn gekomen, waar het zwembad staat, wat voor zwembad het is, hoe zit het met de concurrentie, exploitatiecijfers van de hore- cagegelegenheid, etc. Bij het bouwen en exploiteren van een zwembad komt veel kijken. Het is dus onmogelijk om op dit moment een realistisch beeld te geven. De hierboven genoemde cijfers geven alleen een beeld van de subsidiebijdrage die andere ge meenten uitgeven aan de exploitatiekosten van een zwembad. 6.3 Uitwerking financiële consequenties van de scenario's I Geen zwembad Inwoners maken gebruik van zwembaden van buurgemeenten. II Gemeente als verantwoordelijke Gemeente 100% risicodragend verantwoor delijk voor exploitatie en beheer III Gemeente als regisseur Binnen de gemeentelijke randvoorwaarden en eisen wordt de exploitatie en beheer uitge voerd door een private ondernemer. IV Gemeente als facilitator Exploitatie van zwembad wordt geheel risico dragend gedaan door een particuliere exploi tant die tevens eigenaar is van het complex. Ad. I Geen zwembad Uiteraard is dit een scenario die de gemeente Boarnsterhim geen geld kost. Ad. II Gemeente als verantwoordelijke De keuze voor deze optie brengt een groot risico voor de gemeente met zich mee. Dertien ge meenten in Friesland hebben gemiddelde gemeentelijke bijdrage per zwembad van 351.799. Ook voor het kleinste en het meest eenvoudige zwembad is de gemeente naar schatting jaarlijks tussen de 200.000 en 300.000 kwijt. Exploitatiekosten zullen jaarlijks oplopen en de onder houdskosten drukken zwaar op de begroting. Pagina 15 3 03 Bijlage Zwembadnota Boarnsterhim 5 maart 2009/bpde/15

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 34