6. Financiën
6.1 Besluitvorming
Er was 150.000 beschikbaar voor een jaarlijkse gemeentelijke bijdrage aan een zwembad.
Door middel van een raadsbesluit in 2008 is dit bedrag structureel uit de begroting gehaald om
dat er geen middelen zijn voor een zwemvoorziening.
Door de bezuinigingen moeten er prioriteiten en keuzes worden gemaakt. Een zwembad wordt
veelal gezien als een belangrijke voorziening voor de inwoners van een gemeente maar de exploi
tatie van een gemeentelijk zwembad drukt zwaar op de gemeentelijke begroting.
6.2 Subsidiebijdragen van gemeenten aan zwembaden
In bijlage 3 is tabel weergegeven met de jaarlijkse uitgaven aan subsidiebijdragen van gemeenten
aan de exploitatie van het zwembad.
Van de 13 gemeenten die gereageerd hebben zijn er twee gemeenten die niet bijdragen aan de
exploitatie van het zwembad. De overige 11 gemeenten subsidiëren gemiddeld 415.762 per
jaar aan de exploitatie van het zwembad. Een aantal gemeenten beschikken over meerdere
zwembaden. Per zwembad is er een gemeentelijke gemiddelde bijdrage van 351.799. Het ge
middelde aantal inwoners deze 13 gemeenten is 28.405.
Exploitatiegegevens zijn afhankelijk van hoe de cijfers tot stand zijn gekomen, waar het zwembad
staat, wat voor zwembad het is, hoe zit het met de concurrentie, exploitatiecijfers van de hore-
cagegelegenheid, etc. Bij het bouwen en exploiteren van een zwembad komt veel kijken. Het is
dus onmogelijk om op dit moment een realistisch beeld te geven.
De hierboven genoemde cijfers geven alleen een beeld van de subsidiebijdrage die andere ge
meenten uitgeven aan de exploitatiekosten van een zwembad.
6.3 Uitwerking financiële consequenties van de scenario's
I Geen zwembad
Inwoners maken gebruik van zwembaden van
buurgemeenten.
II Gemeente als verantwoordelijke
Gemeente 100% risicodragend verantwoor
delijk voor exploitatie en beheer
III Gemeente als regisseur
Binnen de gemeentelijke randvoorwaarden en
eisen wordt de exploitatie en beheer uitge
voerd door een private ondernemer.
IV Gemeente als facilitator
Exploitatie van zwembad wordt geheel risico
dragend gedaan door een particuliere exploi
tant die tevens eigenaar is van het complex.
Ad. I Geen zwembad
Uiteraard is dit een scenario die de gemeente Boarnsterhim geen geld kost.
Ad. II Gemeente als verantwoordelijke
De keuze voor deze optie brengt een groot risico voor de gemeente met zich mee. Dertien ge
meenten in Friesland hebben gemiddelde gemeentelijke bijdrage per zwembad van 351.799.
Ook voor het kleinste en het meest eenvoudige zwembad is de gemeente naar schatting jaarlijks
tussen de 200.000 en 300.000 kwijt. Exploitatiekosten zullen jaarlijks oplopen en de onder
houdskosten drukken zwaar op de begroting.
Pagina 15
3 03 Bijlage Zwembadnota Boarnsterhim 5 maart 2009/bpde/15