Deze situatie noopt ons om een beroep te doen op extra middelen uit het gemeentefonds via een
aanvraag tot het verkrijgen van de artikel 1 2 status Financiële Verhoudingswet. Deze aanvraag
zal met valide argumenten en sterke onderbouwingen zodanig ondersteund moeten worden dat
de aanvraag in behandeling wordt genomen. In een nader voorstel in de begrotingsraad 2009 zul
len wij de effecten van de artikel 1 2 status nader in detail belichten.
Argumenten:
Als een gemeente er structureel niet in slaagt haar noodzakelijke uitgaven te bekostigen, kan zij
om een aanvullende uitkering verzoeken. Voorwaarden voor het verkrijgen van de artikel 12-
status (verwijzend naar de regeling in artikel 12 van de Financiële Verhoudingswet) zijn:
de algemene middelen van een gemeente schieten aanmerkelijk en structureel tekort om in
de eigen behoefte te voorzien
de eigen inkomsten zijn tot een redelijk peil opgevoerd (een minimaal belastingpakket met
als ingrediënten kostendekkende riool- en reinigingsrechten en een gewogen tarief van de
Onroerende Zaakbelastingen dat 20% boven het gewogen rekentarief ligt).
De aanvullende uitkering bestaat uit een individueel toegepast sluitstuk op de algemene uitke
ring. Bekostiging van de artikel 12-uitkering vindt plaats uit het gemeentefonds. De uitkering
komt dus ten laste van de collectiviteit van de gemeenten. De aanvullende uitkering kan voor één
of meer jaren worden toegekend.
De handleiding Artikel 12 Fvw bevat het toetsingskader voor de toepassing van artikel 12 en alle
regelgeving met betrekking tot het aanvragen van een aanvullende uitkering uit het gemeente
fonds.
Kanttekeningen:
Over het al dan niet doen van de aanvraag dient de gemeenteraad in de begrotingsraad van no
vember 2009 tegelijk met de vaststelling van de begroting 2010 een besluit te nemen. De aan
vraag dient alsdan vóór 1 december 2009 te zijn ingediend bij het ministerie van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties, de programmadirectie krachtig bestuur.
Er is overleg gevoerd met:
Het rijk: ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de programmadirectie
krachtig bestuur
De Provincie: de toezichthouder, verantwoordelijk gedeputeerde en ambtelijke staf
De Gemeente: de portefeuillehouder, de directie/de concerncontroller/het management
Toetsing conform beslisboom (argumentatie)
UITGAVEN:
Wettelijke verplichting?
Op zich is er voor het doen van onderhavige uitgave geen wettelijke verplichting. Maar in het ka
der van de intenties, afspraken, opdrachten en het niet kunnen voldoen aan wettelijke voorschrif
ten inzake (het op orde en peil brengen van) de gemeentelijke financiën is in feite sprake van een
wettelijke verplichting.
Contractuele verplichting?
Onuitste/baar?
In het licht van de voorjaarsnota 2009, de rapportage van de burgemeester aan de Commissaris
van de Koningin (CdK), de onhoudbare financiële situatie, de pre fase artikel 12 status is de uit
gave onuitstelbaar.
Pagina 2
3 06 RVartikell 2/odgk/2