2.Kaderstellende taak van de gemeenteraad
Het op de juiste wijze informeren van de gemeenteraad is erg complex, leder raadslid heeft zijn of
haar eigen informatiebehoefte. Zo kan het ene raadslid van mening zijn dat de gemeenteraad
wordt overvoerd met informatie terwijl de ander op dat moment juist behoefte heeft aan meer in
formatie. Gezien het feit dat op de werkvloer alle informatie beschikbaar is, is het aan de ambte
lijke organisatie en het college van B&W om de informatie zodanig te filteren dat de gemeente
raad de door hem gevraagde informatie op het juiste moment beschikbaar krijgt. De planning en
control cyclus neemt hier een belangrijke positie in.
Doel van de afspraken over de wijze van besluitvorming en informatievoorziening in deze nota
grondbeleid is om de gemeenteraad zo goed mogelijk in haar informatiebehoefte te voorzien, zo
dat zij haar kaderstellende en controlerende taak kan vervullen.
2.1 Huidige werkwijze
Op dit moment worden in Boarnsterhim zaken die samenhangen met grondbeleid voorbesproken
in de grondcommissie. In deze commissie zijn diverse raadfracties vertegenwoordigd. De grond-
commissie is echter geen formeel orgaan en besluitvorming vindt dan ook plaats in het college of
de raad. Het bespreken van zaken in deze commissie heeft dan ook geen enkele formele status.
Daarbij is het bovendien onduidelijk op welk moment zaken worden besproken en in welk orgaan
dit dient te gebeuren. Er is dus behoefte aan structuur. Deze structuur wordt gevonden in de
structuur van de projecten.
2.2 Processen van projecten en het grondbedrijf
In het algemeen wordt het proces van een project verdeeld in 6 fasen:
1. Initiatieffase
In deze fase wordt er door de gemeente of een derde het initiatief genomen om een project te
starten. Doel is om na te gaan of het zinvol en wenselijk is om voor een bepaald gebied een
plan te ontwikkelen. Het college van B&W geeft de ambtelijke organisatie opdracht een start
document of concept-bestuursopdracht op te stellen waar in ieder geval een globale projectbe
schrijving, een definiëring van het doel (of de doelen) en een raming van de kosten voor de
volgende fase van het project wordt opgenomen. De fase eindigt met een vastgesteld startdo
cument (of bestuursopdracht) en eventueel een intentieovereenkomst met een marktpartij;
2. Definitiefase
Zodra gebleken is dat de planontwikkeling wenselijk is wordt het plan nader gedefinieerd in
een plan van aanpak. In het plan van aanpak wordt het project vormgegeven (fasering van het
project, planning, projectorganisatie en budget voor de volgende fase). In deze fase van het
project worden tevens een conceptgrondexploitatie, een nota van uitgangspunten en/of ste
denbouwkundig programma van eisen opgesteld en worden de nodige vooronderzoeken uitge
voerd;
3. Ontwerpfase
In deze fase van het project wordt het stedenbouwkundig plan, het beeldkwaliteitplan, het in
richtingsplan voor het openbaar gebied en het bestemmingsplan gerealiseerd. Op basis van de
ze plannen wordt de grondexploitatie opgesteld. Indien wordt samengewerkt met een markt
partij wordt in deze fase tevens een samenwerking- of realisatieovereenkomst gesloten;
4. Voorbereidingsfase
In deze fase worden de voorbereidingen getroffen om het plangebied bouwrijp te maken. Het
betreft hier het opstellen van de bestekken, het aanbesteden van de werken, sloopwerkzaam
heden, saneringen en het aanvragen en verlenen van de nodige vergunningen en ontheffingen;
Pagina 5
Nota grondbeleid Boarnsterhim 09-04 2009/bpav/5