2.Kaderstellende taak van de gemeenteraad Het op de juiste wijze informeren van de gemeenteraad is erg complex, leder raadslid heeft zijn of haar eigen informatiebehoefte. Zo kan het ene raadslid van mening zijn dat de gemeenteraad wordt overvoerd met informatie terwijl de ander op dat moment juist behoefte heeft aan meer in formatie. Gezien het feit dat op de werkvloer alle informatie beschikbaar is, is het aan de ambte lijke organisatie en het college van B&W om de informatie zodanig te filteren dat de gemeente raad de door hem gevraagde informatie op het juiste moment beschikbaar krijgt. De planning en control cyclus neemt hier een belangrijke positie in. Doel van de afspraken over de wijze van besluitvorming en informatievoorziening in deze nota grondbeleid is om de gemeenteraad zo goed mogelijk in haar informatiebehoefte te voorzien, zo dat zij haar kaderstellende en controlerende taak kan vervullen. 2.1 Huidige werkwijze Op dit moment worden in Boarnsterhim zaken die samenhangen met grondbeleid voorbesproken in de grondcommissie. In deze commissie zijn diverse raadfracties vertegenwoordigd. De grond- commissie is echter geen formeel orgaan en besluitvorming vindt dan ook plaats in het college of de raad. Het bespreken van zaken in deze commissie heeft dan ook geen enkele formele status. Daarbij is het bovendien onduidelijk op welk moment zaken worden besproken en in welk orgaan dit dient te gebeuren. Er is dus behoefte aan structuur. Deze structuur wordt gevonden in de structuur van de projecten. 2.2 Processen van projecten en het grondbedrijf In het algemeen wordt het proces van een project verdeeld in 6 fasen: 1. Initiatieffase In deze fase wordt er door de gemeente of een derde het initiatief genomen om een project te starten. Doel is om na te gaan of het zinvol en wenselijk is om voor een bepaald gebied een plan te ontwikkelen. Het college van B&W geeft de ambtelijke organisatie opdracht een start document of concept-bestuursopdracht op te stellen waar in ieder geval een globale projectbe schrijving, een definiëring van het doel (of de doelen) en een raming van de kosten voor de volgende fase van het project wordt opgenomen. De fase eindigt met een vastgesteld startdo cument (of bestuursopdracht) en eventueel een intentieovereenkomst met een marktpartij; 2. Definitiefase Zodra gebleken is dat de planontwikkeling wenselijk is wordt het plan nader gedefinieerd in een plan van aanpak. In het plan van aanpak wordt het project vormgegeven (fasering van het project, planning, projectorganisatie en budget voor de volgende fase). In deze fase van het project worden tevens een conceptgrondexploitatie, een nota van uitgangspunten en/of ste denbouwkundig programma van eisen opgesteld en worden de nodige vooronderzoeken uitge voerd; 3. Ontwerpfase In deze fase van het project wordt het stedenbouwkundig plan, het beeldkwaliteitplan, het in richtingsplan voor het openbaar gebied en het bestemmingsplan gerealiseerd. Op basis van de ze plannen wordt de grondexploitatie opgesteld. Indien wordt samengewerkt met een markt partij wordt in deze fase tevens een samenwerking- of realisatieovereenkomst gesloten; 4. Voorbereidingsfase In deze fase worden de voorbereidingen getroffen om het plangebied bouwrijp te maken. Het betreft hier het opstellen van de bestekken, het aanbesteden van de werken, sloopwerkzaam heden, saneringen en het aanvragen en verlenen van de nodige vergunningen en ontheffingen; Pagina 5 Nota grondbeleid Boarnsterhim 09-04 2009/bpav/5

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 23