kans klein dat de komende periode participerend grondbeleid zal worden gevoerd. In bijlage 2 wordt deze variant daarom verder uitgewerkt. 3.4 Risico's grondexploitatie Aan elke vorm van grondbeleid zijn risico's verbonden. Hieronder worden deze risico's weergege ven. Het is afhankelijk van het type grondbeleid dat wordt gevoerd voor wie deze risico s zijn. Bij actief grondbeleid komen veel van deze risico's op conto van de gemeente. Aangezien de ge meente Boarnsterhim voornamelijk door middel van faciliterend grondbeleid haar (ruimtelijke) doelstellingen wil behalen zullen de risico's in eerste instantie bij de ontwikkelaar liggen 3.4.1 Risico's bij actief en faciliterend grondbeleid De risico's zijn: 1. Verwervingsrisico Van tevoren wordt een inschatting gemaakt van de te betalen koopsommen. Indien de eige naren niet willen verkopen voor het door de gemeente of de ontwikkelaar (afhankelijk van ty pe grondbeleid) geraamde verwervingsbedrag en de eigenaren krijgen gelijk van (andere) des kundigen, zal een hogere prijs voor de grond moeten worden betaald; 2. Renterisico Projecten zijn doorgaans meerjarig. Gedurende het project kan de rente verhoogd worden. Gemeenten proberen dit op te vangen door te werken met interne rekenrente om hevige fluc tuaties te voorkomen. Ontwikkelaars zijn meer afhankelijk van financieringconstructies en van hun eigen werkwijze. Een renteverhoging kan zwaar doorwerken in de grondexploitatie; 3. Onderzoeksrisico Voordat de bestemming van een perceel mag worden gewijzigd zullen diverse onderzoeken moeten plaatsvinden. Hierbij moet bijvoorbeeld gedacht worden aan bodemonderzoek (naar vervuiling), archeologisch onderzoek (naar bodemschatten) en onderzoek naar Flora Fauna. De onderzoeken kunnen leiden tot planaanpassing, extra maatregelen (en dus kosten) en ver traging; 4. Procedurerisico Voor het wijzigen van een bestemming moet een juridische procedure worden doorlopen. In het kader van de procedure kan een ieder zienswijzen indienen en later bezwaar maken. Eventuele bezwaren kunnen leiden tot planaanpassing en ernstige vertraging, 5. Inflatierisico Vooraf wordt berekend hoeveel geïnvesteerd moet worden in het bouw- en woonrijp maken. Materialen worden duurder en menskracht wordt duurder. Indien de prijsverhoging hoger is dan de raming ontstaat een financieel gat in de exploitatie of moet een mindere kwaliteit worden gerealiseerd; 6. Afzetrisico. Vaak wordt in het begin van het project een bouwprogramma vastgesteld. Indien de markt de aantallen bedachte eenheden niet wil afnemen, zal de uitgifte over een langere periode gespreid moeten worden of moet er een alternatief worden bedacht en doorgevoerd. Vertra ging is het gevolg; 7. Marktrisico Gronduitgifteprijzen zijn gebaseerd op de markt voor de betreffende bestemming. Indien de markt verkeerd is geschat en de markt niet bereid is de prijs te betalen, die vooraf aan de be stemming is toegekend ontstaat een probleem. De geraamde uitgifteprijzen worden dan niet gehaald; 8. Politiek risico Projecten duren doorgaans langer dan 4 jaar. De politieke samenstelling kan veranderen na een verkiezing, waardoor andere prioriteiten kunnen worden gesteld. Het project kan tevens gestopt worden, dan wel een andere doelstelling krijgen; 9. Onvoorzien Pagina 12 Nota grondbeleid Boarnsterhim 09-04 2009/bpav/l2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 30