kans klein dat de komende periode participerend grondbeleid zal worden gevoerd. In bijlage 2
wordt deze variant daarom verder uitgewerkt.
3.4 Risico's grondexploitatie
Aan elke vorm van grondbeleid zijn risico's verbonden. Hieronder worden deze risico's weergege
ven. Het is afhankelijk van het type grondbeleid dat wordt gevoerd voor wie deze risico s zijn. Bij
actief grondbeleid komen veel van deze risico's op conto van de gemeente. Aangezien de ge
meente Boarnsterhim voornamelijk door middel van faciliterend grondbeleid haar (ruimtelijke)
doelstellingen wil behalen zullen de risico's in eerste instantie bij de ontwikkelaar liggen
3.4.1 Risico's bij actief en faciliterend grondbeleid
De risico's zijn:
1. Verwervingsrisico
Van tevoren wordt een inschatting gemaakt van de te betalen koopsommen. Indien de eige
naren niet willen verkopen voor het door de gemeente of de ontwikkelaar (afhankelijk van ty
pe grondbeleid) geraamde verwervingsbedrag en de eigenaren krijgen gelijk van (andere) des
kundigen, zal een hogere prijs voor de grond moeten worden betaald;
2. Renterisico
Projecten zijn doorgaans meerjarig. Gedurende het project kan de rente verhoogd worden.
Gemeenten proberen dit op te vangen door te werken met interne rekenrente om hevige fluc
tuaties te voorkomen. Ontwikkelaars zijn meer afhankelijk van financieringconstructies en
van hun eigen werkwijze. Een renteverhoging kan zwaar doorwerken in de grondexploitatie;
3. Onderzoeksrisico
Voordat de bestemming van een perceel mag worden gewijzigd zullen diverse onderzoeken
moeten plaatsvinden. Hierbij moet bijvoorbeeld gedacht worden aan bodemonderzoek (naar
vervuiling), archeologisch onderzoek (naar bodemschatten) en onderzoek naar Flora Fauna.
De onderzoeken kunnen leiden tot planaanpassing, extra maatregelen (en dus kosten) en ver
traging;
4. Procedurerisico
Voor het wijzigen van een bestemming moet een juridische procedure worden doorlopen. In
het kader van de procedure kan een ieder zienswijzen indienen en later bezwaar maken.
Eventuele bezwaren kunnen leiden tot planaanpassing en ernstige vertraging,
5. Inflatierisico
Vooraf wordt berekend hoeveel geïnvesteerd moet worden in het bouw- en woonrijp maken.
Materialen worden duurder en menskracht wordt duurder. Indien de prijsverhoging hoger is
dan de raming ontstaat een financieel gat in de exploitatie of moet een mindere kwaliteit
worden gerealiseerd;
6. Afzetrisico.
Vaak wordt in het begin van het project een bouwprogramma vastgesteld. Indien de markt
de aantallen bedachte eenheden niet wil afnemen, zal de uitgifte over een langere periode
gespreid moeten worden of moet er een alternatief worden bedacht en doorgevoerd. Vertra
ging is het gevolg;
7. Marktrisico
Gronduitgifteprijzen zijn gebaseerd op de markt voor de betreffende bestemming. Indien de
markt verkeerd is geschat en de markt niet bereid is de prijs te betalen, die vooraf aan de be
stemming is toegekend ontstaat een probleem. De geraamde uitgifteprijzen worden dan niet
gehaald;
8. Politiek risico
Projecten duren doorgaans langer dan 4 jaar. De politieke samenstelling kan veranderen na
een verkiezing, waardoor andere prioriteiten kunnen worden gesteld. Het project kan tevens
gestopt worden, dan wel een andere doelstelling krijgen;
9. Onvoorzien
Pagina 12
Nota grondbeleid Boarnsterhim 09-04 2009/bpav/l2