Naast de hiervoor genoemde risico's is het altijd mogelijk dat er nog onvoorziene zaken zich aandienen. Deze exploitatierisico's liggen bij een particuliere exploitatie niet bij de gemeente, maar bij de par ticuliere exploitant (de ontwikkelaar). Toch moeten hier kanttekeningen bij geplaatst worden. In een vroeg stadium maken de exploitant en de gemeente afspraken over diverse zaken. Alle partijen moeten zich gedragen als goede contractant en zullen zich moeten houden aan de ge maakte afspraken. Uiteraard worden vooraf over alle voorzienbare zaken afspraken gemaakt, maar wat gebeurt er bij onvoorziene zaken? Afhankelijk van het onderwerp kan de exploitant de gemeente aanspreken haar verantwoordelijkheid te nemen. Dit kan bijvoorbeeld spelen als in een bestemmingsplanprocedure toezeggingen worden gedaan die tot meerkosten leiden, maar buiten de invloed van de exploitant om gebeuren. Het is dus van belang een goede exploitatieovereen komst af te sluiten waarin afspraken worden gemaakt over afwijkingen van het plan. Daarnaast kan de gemeente van een particuliere exploitant niet eisen een project met verlies te ontwikkelen, als het verlies ontstaat vanwege gewijzigde omstandigheden. Als bijvoorbeeld de markt wijzigt en er een verliesgevend project ontstaat, zal de gemeente moeten overwegen de contractuele afspraken met de exploitant te herzien. De gemeente kan na gedane zaken niet meer sturen, maar kan wel geconfronteerd worden met het niet of gewijzigd uitvoeren van het project. Het als gemeente vast blijven houden aan afspra ken kan ook tot problemen leiden. Stel dat de exploitant een andere kwaliteit openbaar gebied aanlegt dan vooraf afgesproken. De gemeente kan dan conform de overeenkomst weigeren het openbare gebied over te nemen; echter de gebruikers van het openbaar gebied kunnen hier dan de dupe van worden. Uiteraard kan het gebeuren dat een exploitant (ontwikkelaar) en de gemeente er niet uit komen en er geen exploitatieovereenkomst kan worden opgesteld. Sinds 1 juli 2008 is voor deze situa ties de grondexploitatiewet in het leven geroepen. Deze komt in het volgend hoofdstuk aan de orde. 3.4.2 Gemeenschappelijke exploitatie In sommige gevallen zal de gemeente Boarnsterhim worden geconfronteerd met een tussensitua- tie. Door bijvoorbeeld eigendomspositie blijft de gemeente een deels actieve partij in een bepaal de ontwikkeling. Het kan dan zijn dat er voor een participerend beleid wordt gekozen en dus een gemeenschappelijke exploitatie samen met een particuliere exploitant. Het voordeel van de gemeenschappelijke exploitatie is dat de in het vorige paragraaf beschreven risico's grotendeels gedeeld worden door de gemeente en de marktpartij. De samenwerkende partijen hebben belang bij het beperken van de risico's omdat de partijen hopen de vruchten van de samenwerking te plukken. Het nadeel van de gemeenschappelijke exploitatie is dat de winst gedeeld moet worden. Maar naast de risico's van grondexploitatie zoals in de vorige paragraaf beschreven, is er nog een groot risico, namelijk het risicp van samenwerken. Het grootste risico van samenwerken is, dat de doelen van de samenwerking op enig moment niet meer parallel lopen. Dit kan op verschillen de gebieden zijn: 1De marktpartij heeft haast, terwijl de gemeente een zorgvuldige procedure wil en moet af lopen; 2. De politieke agenda laat een andere prioriteitstelling zien; 3. De gemeente stelt kwaliteit boven verdiencapaciteit; Pagina 13 Nuta grondbeleid Boarnsterhim 09-04 2009/bpav/13

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 31