4.Grondexploitatiewet Als onderdeel van de nieuwe Wet op de ruimtelijke ordening is op 1 juli 2008 de nieuwe grond exploitatiewet in werking getreden. Deze wet geeft nieuwe methoden voor kostenverhaal en ge meentelijke regie bij particuliere grondexploitatie. 4.1 Een korte beschrijving van de wet. Kern van de grondexploitatiewet is dat kostenverhaal verzekerd dient te zijn. Al geruime tijd gele den is geconstateerd dat de vroegere instrumenten voor kostenverhaal, te weten de exploitatie verordening en de baatbelasting, zijn achterhaald. De Grondexploitatiewet komt met een nieuw instrument, namelijk het exploitatieplan. De intentie van de wetgever is dat dit nieuwe instrument aanvullend werkt en gaat de spreekwoordelijke stok achter de deur wordt. Uitgangspunt is name lijk dat het sluiten van een privaatrechtelijke (exploitatie)overeenkomst het meest geëigende in strument is voor gebiedsontwikkeling. Dit betekent dat gemeente en ontwikkelaars ernaar moe ten streven om een overeenkomst te sluiten voordat een exploitatieplan zou moeten worden vastgesteld. De grondexploitatiewet noemt een dergelijke overeenkomst anterieur. Mocht de ge meente er uiteindelijk niet in slagen een overeenkomst te sluiten, dan kan de gemeente terugval len op het in de Grondexploitatiewet geregelde publiekrechtelijk kostenverhaal. In de praktijk zal het dus zelden voorkomen dat een exploitatieplan wordt vastgesteld. Naast de mogelijkheid van publiekrechtelijk kostenverhaal biedt de nieuwe wet meer mogelijkhe den om gewenste ontwikkelingen af te dwingen. De volgende mogelijkheden komen ter beschik king van de gemeente: 1. De gemeente kan in het exploitatieplan een percentage opnemen voor sociale woning bouw (huur en koop). Dit moet overeenkomen met de woonvisie. De exploitant zal dus ook de sociale doelgroep moeten bedienen; 2. De gemeente kan een percentage opnemen in het exploitatieplan voor particulier op drachtgeverschap. Ook dit moet overeenkomen met de woonvisie. De exploitant wordt gedwongen bouwkavels aan particulieren te verkopen; 3. Indien een exploitant niet binnen een redelijke termijn begint aan de realisering van het be stemmingsplan, kan de gemeente dit afdwingen op straffe van een onteigening; 4. Een beter kostenverhaal van gemeentelijke investeringen buiten het plangebied (boven- wijkse voorzieningen zoals een ontsluitingsweg). Indien er sprake is van profijt, toereken baarheid en proportionaliteit is een bijdrage aan investeringen buiten het plangebied af dwingbaar; 5. De gemeente krijgt de mogelijkheid van verevening. Positieve exploitaties kunnen verplicht worden bij te dragen aan negatieve exploitaties. Het exploitatieplan bevat kwalitatieve eisen en een uitwerking van de financiële elementen van het kostenverhaal en een exploitatieberekening. Hieruit volgt de aard en hoogte van de bijdrage die een ontwikkelaar verschuldigd is. De kosten die de gemeente in de exploitatieopzet van een plan mag opnemen, worden limitatief vastgesteld via een algemene maatregel van bestuur in het Besluit ruimtelijke ordening (hierna Bro), in de praktijk genoemd de kostensoortenlijst Om voldoende flexibel te kunnen opereren, bestaat de verplichting het exploitatieplan jaarlijks te her zien totdat alle werken zijn gerealiseerd. Het publiekrechtelijke kostenverhaal krijgt feitelijk gestalte via een financiële voorwaarde aan een bouwvergunning. Daartoe komt in de Woningwet een nieuwe grond voor het weigeren van een bouwvergunning, namelijk in strijd of strijdig met een exploitatieplan. Pagina 15 Nota grondbeleid Boarnsterhim 09-04 2003/bpav/1 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 33