De grondexploitatiewet biedt betere mogelijkheden om de gemaakte kosten op de exploitanten te
verhalen. Uitgangspunt blijft dat dit zoveel mogelijk via privaatrechtelijke overeenkomsten wordt
gerealiseerd. In de gevallen waarin de private ontwikkelaar hieraan niet mee wil werken of wan
neer niet tot overeenstemming wordt gekomen, biedt het exploitatieplan mogelijkheden om het
kostenverhaal af te dwingen. Om in de onderhandeling de financiële ruimte te bepalen die de ge
meente heeft is het wenselijk om bij elke nieuwe ontwikkeling een globaal exploitatieplan te ma-
Er zijn nog een hoop praktische zaken onduidelijk. In de loop van dit jaar en volgend jaar zal meer
duidelijkheid komen over de daadwerkelijke werking van de wet. Indien nodig zal de nota grond
beleid op onderdelen worden geactualiseerd. Tevens dient de gemeente een aantal maatregelen
te nemen om te kunnen voldoen aan de nieuwe wet. Deze maatregelen zijn weergegeven in de
notitie 'Grondexploitatiewet', welke is opgenomen in bijlage 3.
Actie: de gemeente stelt de beleidsstukken op dié nodig zijn om te
kunnen voldoen aan de criteria vanuit de grondexploitatiewet.
4.2 Structuurvisie
De nieuwe Wet ruimtelijke ordening legt de raad de verplichting op om een structuurvisie voor de
gehele gemeente vast te stellen. De structuurvisie bevat op hoofdlijnen de voorgenomen ruimte
lijke ontwikkeling van de gemeente. De structuurvisie moet tevens ingaan op de wijze waarop de
raad zich voorstelt hoe die ontwikkeling wordt gerealiseerd. Dit betekent dat de structuurvisie
ook een concreet uitvoeringsprogramma moet bevatten.
De structuurvisie levert een belangrijke onderlegger voor zowel bestemmingsplannen als exploita
tieplannen. Zo vormt de structuurvisie een beleidsmatig kader voor latere bestemmingsplannen en
bijbehorende exploitatieplannen. De structuurvisie bevat als het ware het 'bovenlocatiegerichte'
beleid dat vervolgens zijn doorwerking krijgt in bestemmingsplannen en eventuele bijbehorende
exploitatieplannen die zowel voor de gemeente als de burger bindend zijn.
Voorbeelden waarin de concrete betekenis van de structuurvisie als het 'bovenlocatiegerichte'
beleidskader tot uitdrukking komt zijn:
de structuurvisie bevat de hoofdlijnen van het ruimtelijke beleid. Dit houdt in dat de struc
tuurvisie een beeld wordt gegeven van de Inhoudelijke afstemming tussen verschillende ruim
telijke maatregelen, de (verschillende) grondexploitatielocaties en de grootschalige infrastruc
turele voorzieningen die hiervoor nodig. Op deze wijze geeft de structuurvisie een eerste in
zicht in de bovenwijkse voorzieningen en bovenplanse verevening en wordt een basis gebo
den voor de toerekening van de kosten van deze voorzieningen en de verwerking hiervan in
een exploitatieplan;
de wet biedt de mogelijkheid om eisen te stellen bij de woningbouwcategorieën sociale huur,
sociale koop en particulier opdrachtgeverschap. In een bestemmingsplan kan de gemeente
raad een percentage van deze categorieën opnemen en deze vervolgens detailleren in het ex
ploitatieplan. Voor deze eisen in het bestemmingsplan is een beleidskader wenselijk; de struc
tuurvisie kan gedeeltelijk deze functie vervullen;
Tenslotte kan op basis van een structuurvisie een voorkeursrecht worden gevestigd (wet
voorkeursrecht gemeenten).
Actie: de gemeente stelt een structuurvisie op.
Nota grondbeleid Boarnsterhim 09-04 2009/bpav/16