De grondexploitatiewet biedt betere mogelijkheden om de gemaakte kosten op de exploitanten te verhalen. Uitgangspunt blijft dat dit zoveel mogelijk via privaatrechtelijke overeenkomsten wordt gerealiseerd. In de gevallen waarin de private ontwikkelaar hieraan niet mee wil werken of wan neer niet tot overeenstemming wordt gekomen, biedt het exploitatieplan mogelijkheden om het kostenverhaal af te dwingen. Om in de onderhandeling de financiële ruimte te bepalen die de ge meente heeft is het wenselijk om bij elke nieuwe ontwikkeling een globaal exploitatieplan te ma- Er zijn nog een hoop praktische zaken onduidelijk. In de loop van dit jaar en volgend jaar zal meer duidelijkheid komen over de daadwerkelijke werking van de wet. Indien nodig zal de nota grond beleid op onderdelen worden geactualiseerd. Tevens dient de gemeente een aantal maatregelen te nemen om te kunnen voldoen aan de nieuwe wet. Deze maatregelen zijn weergegeven in de notitie 'Grondexploitatiewet', welke is opgenomen in bijlage 3. Actie: de gemeente stelt de beleidsstukken op dié nodig zijn om te kunnen voldoen aan de criteria vanuit de grondexploitatiewet. 4.2 Structuurvisie De nieuwe Wet ruimtelijke ordening legt de raad de verplichting op om een structuurvisie voor de gehele gemeente vast te stellen. De structuurvisie bevat op hoofdlijnen de voorgenomen ruimte lijke ontwikkeling van de gemeente. De structuurvisie moet tevens ingaan op de wijze waarop de raad zich voorstelt hoe die ontwikkeling wordt gerealiseerd. Dit betekent dat de structuurvisie ook een concreet uitvoeringsprogramma moet bevatten. De structuurvisie levert een belangrijke onderlegger voor zowel bestemmingsplannen als exploita tieplannen. Zo vormt de structuurvisie een beleidsmatig kader voor latere bestemmingsplannen en bijbehorende exploitatieplannen. De structuurvisie bevat als het ware het 'bovenlocatiegerichte' beleid dat vervolgens zijn doorwerking krijgt in bestemmingsplannen en eventuele bijbehorende exploitatieplannen die zowel voor de gemeente als de burger bindend zijn. Voorbeelden waarin de concrete betekenis van de structuurvisie als het 'bovenlocatiegerichte' beleidskader tot uitdrukking komt zijn: de structuurvisie bevat de hoofdlijnen van het ruimtelijke beleid. Dit houdt in dat de struc tuurvisie een beeld wordt gegeven van de Inhoudelijke afstemming tussen verschillende ruim telijke maatregelen, de (verschillende) grondexploitatielocaties en de grootschalige infrastruc turele voorzieningen die hiervoor nodig. Op deze wijze geeft de structuurvisie een eerste in zicht in de bovenwijkse voorzieningen en bovenplanse verevening en wordt een basis gebo den voor de toerekening van de kosten van deze voorzieningen en de verwerking hiervan in een exploitatieplan; de wet biedt de mogelijkheid om eisen te stellen bij de woningbouwcategorieën sociale huur, sociale koop en particulier opdrachtgeverschap. In een bestemmingsplan kan de gemeente raad een percentage van deze categorieën opnemen en deze vervolgens detailleren in het ex ploitatieplan. Voor deze eisen in het bestemmingsplan is een beleidskader wenselijk; de struc tuurvisie kan gedeeltelijk deze functie vervullen; Tenslotte kan op basis van een structuurvisie een voorkeursrecht worden gevestigd (wet voorkeursrecht gemeenten). Actie: de gemeente stelt een structuurvisie op. Nota grondbeleid Boarnsterhim 09-04 2009/bpav/16

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 34