Ook voor de inbreng van gronden moet een verdeling worden gemaakt. Zowel bij één als bij meerdere grondeigenaren moet de inbrengwaarde worden bepaald. De werkelijk betaalde prijs is hier niet van belang. Het gaat om de taxatiewaarde van de grond. Dit betekent dat onderdeel van het opstellen van een exploitatieplan is het taxeren van de gronden. Hier dient de gemeente een methode te vinden die 'houdbaar' is. Want de grondeigenaar die meer voor de grond heeft be taald dan de taxatiewaarde zal de methodiek zeker aanvechten. Het is verstandig deze methode door de raad te laten vaststellen. Koppeling bouwvergunningen Kostenverhaal is gekoppeld aan de bouwvergunningen. Op het moment dat er een exploitatieplan is, en er wordt een bouwvergunning afgegeven binnen het gebied, dan dient bijgevoegd een fac tuur te zijn met daarop de te verhalen kosten. Dat betekent dat de organisatie hierop moet zijn ingericht (cluster vergunningen moet dus ook aan het exploitatieplan toetsen). Ook kan de bouw vergunning worden geweigerd wanneer niet is voldaan aan de eisen vanuit het exploitatieplan. Deze werkwijze moet worden vastgelegd in werkprocessen. Werkwijze opstellen exploitatieplan Het exploitatieplan wordt opgesteld alsof de gemeente zelf de grondexploitatie voert. Daarbij is de gemeente verplicht om als onderdeel van het exploitatieplan een exploitatieopzet op te stellen. In deze exploitatieopzet moeten alle kosten in verband met de exploitatie, alle opbrengsten, een tijdvak waarbinnen de exploitatie zal plaatsvinden, voor zover nodig een fasering, en de wijze van toerekenen van de verhalen kosten over de uit te geven gronden, zijn opgenomen (zie bijlage 2). Hierbij wordt uitgegaan van objectief vastgestelde marktconforme prijzen, zowel bij de kosten als de opbrengsten. Alle kosten en opbrengsten moeten worden meegeteld ongeacht wie deze voor zijn of haar rekening krijgt. Ook moeten in het exploitatieplan regels staan voor het omslaan van de kosten over de verschillende uitgiftecategorieën van de uit te geven gronden. De toedeling van de kosten vindt plaats aan de hand van de verhouding tussen de gehanteerde uitgifteprijzen. Aan de gronden die objectief gezien de hoogste grondopbrengst kennen, zullen ook de hoogste kosten worden toebedeeld. Het Bro geeft verder aan dat via een ministeriële regeling een begrenzing zal gaan gelden voor het kostenverhaal met betrekking tot vier kostensoorten microaftopping). Het betreft de volgende kostensoorten: 1voorbereiding, ontwikkeling, beheer en toezicht; 2. het opstellen gemeentelijke ruimtelijke plannen; 3. kosten gemeentelijke ontwerpcompetities en prijsvragen voor het stedenbouwkundig ont werp; 4. kosten van andere door het gemeentelijk apparaat of in opdracht te verrichten werkzaamhe den. Bij de maximering van de kosten kan een onderscheid worden gemaakt naar type locatie en de aard en omvang van een project. De begrenzing kan geschieden in bedragen of in percentages. Op dit moment is de inhoud van deze ministeriële regeling nog niet exact bekend. Er is echter een rekentool ontwikkeld die mogelijk onderdeel wordt van deze ministeriële regeling. Uit proefbere- keningen blijkt dat de scan voor hele kleine ontwikkelingen relatief hoge plankosten berekent en voor grote ontwikkelingen juist relatief lage plankosten. Dat betekent dat de kans groot is dat de werkelijke kosten die de gemeente heeft niet gelijk zullen zijn aan de kosten die verrekend kunnen worden. Nota grondbeleid Boarnsterhim 09-04 2009/bpav/27

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 45