De aanleg van een rondweg om dorp B
Er is geen relatie tussen de uitbreidingen in dorp A en de rondweg in dorp B. Er is dus geen spra
ke van profijt en toerekenbaarheid. Er vindt geen afdracht plaats vanuit de uitbreidingen in dorp
A.
De kosten van de maatregelen worden in beeld gebracht en op basis van de criteria profijt en toe
rekenbaarheid wordt de bijdrage vanuit uitbreiding 1 en 2 bepaald. Deze bijdrage wordt getoetst
op proportionaliteit en vervolgens vastgesteld.
7. Stappenplan
Op dit moment wordt binnen de gemeente Boarnsterhim nog niet op bovengenoemde wijze ge
werkt. Om dit te bewerkstelligen zal een aantal maatregelen moeten worde genomen die in on
derstaand stappenplan worden uiteengezet. Daarbij dient rekening te worden gehouden dat de
nieuwe aanpak niet met terugwerkende kracht kan worden gehanteerd. Het gaat dus vooral om
het regelen van een juiste fondsafdracht bij nieuwe ontwikkelingen.
Dat betekent dat er enkele stappen moeten worden doorlopen:
1het benoemen van de bovenwijkse voorzieningen. Daarbij moet gemeentebreed gekeken
worden naar alle voorzieningen die voldoen aan de omschrijving zoals die in deze notitie is
weergegeven;
2. het benoemen van de exploitaties die nut ondervinden van deze voorzieningen. Er moet
worden bepaald welke exploitaties nut ondervinden van de bovenwijkse voorziening. Er
moet dus een verband zijn tussen exploitatie en de voorziening. Ook deze exploitaties
(zowel woningbouwlocaties als bedrijventerreinen) moeten zijn opgenomen in de struc
tuurvisie. Hiervoor geldt dezelfde detailleringdiscussie als voor de voorzieningen;
3. het begroten en faseren van de kosten van de voorzieningen. Op dezelfde wijze als ge
beurt met de exploitatiegebieden moeten ook voor de voorzieningen de kosten worden
begroot en gefaseerd;
4. de mate van profijt, toerekenbaarheid en proportionaliteit bepalen tussen de exploitaties
en de voorzieningen. Om het verband tussen het exploitatiegebied en de voorziening te
bepalen en daarmee de hoogte van de fondsafdracht, dient te worden bepaald in hoeverre
aan de toerekeningcriteria wordt voldaan. De vraag of er sprake is van profijt van een ex
ploitatiegebied van een voorziening is te bepalen. Een lastiger punt vormt het bepalen van
de toerekenbaarheid. Aangezien het veelal om infrastructurele werken gaat ligt het voor
de hand dat verkeerskundige berekeningen de grondslag vormen. Zo kan bij een rondweg
worden bepaald hoeveel verkeersbewegingen worden veroorzaakt door een nieuwe
woonwijk;
5. een bijdrage per m2 bouwgrond of per woning per exploitatie bepalen; Het proportionaii-
teitcriterium wordt vooral bepaald door de verhouding tussen de exploitatie van het exploi
tatiegebied en de hoogte van de bijdrage. Deze kan pas worden bekeken als de bijdrage
per m2 bouwgrond of per woning per exploitatiegebied is bepaald. De bijdrage aan de bo
venwijkse voorzieningen mag niet zo hoog zijn dat de exploitatie niet meer haalbaar is.
6. Het afronden van de exploitatie van de bovenwijkse voorziening. Nu bekend is wat de
voorziening kost en wat er vanuit de verschillende exploitatiegebieden wordt bijgedragen,
is ook bekend of er eventueel nog een tekort is dat moet worden gedekt. Deze dekking
dient plaats te vinden vanuit de reserve grondbedrijf, of uit de algemene reserve.
Het is de bedoeling om tegelijk met het aanbieden van de herzieningen van de grondexploitaties
in het voorjaar van 2009 ook het nieuwe fonds bovenwijkse voorzieningen vast te stellen. Dat
betekent dat voor die tijd stappen 1 t/m 6 moeten worden doorlopen.
Pagina 9
memo fonds bovenwijks 09-04 2009